bewaring van verzamelstukken

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Ik heb 27 verschillende vliegende hollander krantjes en een paar persoonsbewijzen en dergelijke,
Hoe kan ik dit het beste bewaren dan? :roll:
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

the_king88 schreef:Ik heb 27 verschillende vliegende hollander krantjes en een paar persoonsbewijzen en dergelijke,
Hoe kan ik dit het beste bewaren dan? :roll:
In een zuurvij mapje (papier of plastic), zoveel mogelijk uit het licht houden.

Een uniform wordt idealiter platliggend bewaard in zijdepapier, kapstokken en bustes zorgen in principe alleen maar voor spanning op de stof en het stiksel.
Cederhout schrikt inderdaad motten af, maar doodt de larven niet die de stof eten. Daarvoor zul je het textiel in de diepvries moeten leggen.

Hier ook nog enkele tips.
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Oke dankje peter!
Ik ga morgen even achter zuur vrije plastic hoesjes aan,
Want van de huidige weet ik het niet zeker van dus kan beter paar nieuwe kopen. :)
Owjah en in de zon liggen ze zeker niet ik heb ze in een groot map en die staat in de kast met een deurtje ervoor, :D
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Er zijn ook een soort van microscopsche larfjes die papier eten. Ik weet niet meer of ze onzichtbare schimmel op papier eten of het papier zelf...

Dichtplakken is dus misschien wel een aanrader.
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Misschien wat late reactie, maar ik heb onderhand al een flinke collectie aan documenten. Het is toch het beste als ik het in een archiefkast (die ik overigens gister gratis heb gehad) doe (en dan ook nog in zuurvrije mapjes die ik ook gratis gehad heb)? Ik vind het wel jammer, want ik zie er dan niks van, maar conservering boven alles, toch?
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Edgar schreef:Misschien wat late reactie, maar ik heb onderhand al een flinke collectie aan documenten. Het is toch het beste als ik het in een archiefkast (die ik overigens gister gratis heb gehad) doe (en dan ook nog in zuurvrije mapjes die ik ook gratis gehad heb)? Ik vind het wel jammer, want ik zie er dan niks van, maar conservering boven alles, toch?
Ja daar ben ik het wel mee eens :wink:
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
eabe80
Lid
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 aug 2006, 14:23
Locatie: Easterein
Contacteer:

Bericht door eabe80 »

Als je documenten en fotos echt goed wil bewaren kun je ze ook lamineren.Ik doe dit zelf ook en de fotos blijven levenslang goed.
Maar 1 keer gelamineerd kun je de foto niet meer terug brengen. :)
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

eabe80 schreef:Als je documenten en fotos echt goed wil bewaren kun je ze ook lamineren.Ik doe dit zelf ook en de fotos blijven levenslang goed.
Maar 1 keer gelamineerd kun je de foto niet meer terug brengen. :)
Zonde :| Ik vind dat echt dood en dood zonde. Doe ze dan in een archief, blijft het ook wel goed hoor.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Re: bewaring van verzamelstukken

Bericht door Wouter »

[quote="Peter Moelans"]
- ik hoop dat niemand originele documenten in plastic mapjes bewaart!!! -


:roll: Stiekem nog wel omdat ik nooit zuurvrije mapjes ergens zie liggen :oops:

Het is een grote bekendmakingsposter dat iedereen zich moet gedragen e.d., heb hem wel hier op het forum gepost, zou het zonde vinden als die stukgaat!

Hij is sowieso al niet al te beste staat, slecht laat-oorlogs papier...maar ik vind het wel een mooi stuk, vooral omdat ik weet dat hij uit Deventer komt, mijn opa heeft hem zelf van de muur afgetrokken :)
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Wouter, Google eens op Henzo.
Henzo materialen zijn zuurvrij.
Is voornamelijk spul voor foto's.
Ik hoop dat je er wat mee kan.
Mvg/Best regards, Sipke
eabe80
Lid
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 aug 2006, 14:23
Locatie: Easterein
Contacteer:

Bericht door eabe80 »

Het is geen zonde om documenten en fotos te lamineren.De kans dat ze nu stuk gaan of vies worden is nu nihil.Het enigste wat mischien zonde is is dat de waarde in euros daalt,maar daar is het mij niet om te doen.eenmaal gelamineerd gebruik ik ze voor museum doeleinden,kan ze zonder angst kopieren of bekijken.
Iedereen heeft zo zijn eigen manier van verzamelen en documenteren.
Gebruikersavatar
bomber_nander
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 mar 2006, 19:20
Locatie: mECHELEN

Bericht door bomber_nander »

ik steek miin papierwerk gewoon in een kartonnenmap tussen elk papier een (nieuw) papier
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Lijkt mij niet echt goed voor je papier.. tenzij alles zuur vrij is???

779
Gebruikersavatar
Kleine Feldmaus
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 mei 2006, 14:41
Locatie: Het land van Maas & Waal

Re: bewaring van verzamelstukken

Bericht door Kleine Feldmaus »

Wouter schreef:[
:roll: Stiekem nog wel omdat ik nooit zuurvrije mapjes ergens zie liggen :oops:

Bij V&D hebben ze zuurvrije fotobladen met spinnenwebtussenbladen (leuk scrabble woord) en bij de meeste kantoorboekhandels hebben ze zuurvrije plastic mapjes in allerlei soorten van Importa. (of ga naar de filatelieshop (postzegel/muntenverzamelaarswinkeltjes) daar hebben ze echt alles!)

Ik zoek zelf nog zuurvrije archiefdozen voor kranten, weet iemand waar ik die zou kunnen vinden? Liever geen tekenmappen.
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Mahatma Gandhi
Gebruikersavatar
bomber_nander
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 mar 2006, 19:20
Locatie: mECHELEN

Bericht door bomber_nander »

779 schreef:Lijkt mij niet echt goed voor je papier.. tenzij alles zuur vrij is???

779
hoe weet je dat een papier of dergelijke zuurvrij is?
Plaats reactie