orginaliteit abzeichen

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
christiaan1989
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 27 aug 2006, 20:28

orginaliteit abzeichen

Bericht door christiaan1989 »

Hallo, dit is mijn eerste post op dit forum, ik volg het forum al een tijdje en dacht laat ik het ook eens proberen, ik heb in de vakantie een hoop medailles enabzeichen van een duitse veteraan overgenomen, er waren er een paar bij van hemzelf, van de rest zou k graag willen weten of ze origineel waren, de man dacht dat er een paar replica's tussen zaten maar dat wist hij niet zeker.

hier de foto's

1 Afbeelding

Afbeelding

2Afbeelding

Afbeelding

3Afbeelding

Afbeelding

4Afbeelding

Afbeelding

5Afbeelding

Afbeelding

6Afbeelding

Afbeelding

7Afbeelding

Afbeelding

8Afbeelding

Afbeelding

9Afbeelding

Afbeelding

dat waren ze, ik hoop dat ik de linkjes goed heb gedaan.

gr Christiaan
Gebruikersavatar
Giel
Lid
Berichten: 1460
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:05
Locatie: Gent

Bericht door Giel »

1 ) Kopie
2 ) Kopie
3 ) Kopie
4 ) Kopie
5 ) Kopie
6 ) Kopie
7 ) Kopie
8 ) Kopie
9 ) Kopie

Foei die veteraan.
Gebruikersavatar
christiaan1989
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 27 aug 2006, 20:28

Bericht door christiaan1989 »

Zelfs nummer 7?, daar staan toch stempels op.

en waar zie je het voor de rest aan als ik vragen mag?

gr Christiaan
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Hier komen we weer op het bekende boeken verhaal. Veel info staat in boeken en natuurlijk het verzamelen zelf leert je dingen. Stempels zeggen totaal niks.
dennisb
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:21

Bericht door dennisb »

Persoonlijk denk ik dat je ze dus niet van een veteraan hebt overgenomen maar dat dat gewoon het praatje is, want als er een paar van hem zelf tussen zitten en die zijn fake, dat lijkt me sterk!! :roll:
Gebruikersavatar
Fons
Lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 15 aug 2004, 23:16
Locatie: Huizen

Bericht door Fons »

dennisb schreef:Persoonlijk denk ik dat je ze dus niet van een veteraan hebt overgenomen maar dat dat gewoon het praatje is, want als er een paar van hem zelf tussen zitten en die zijn fake, dat lijkt me sterk!! :roll:
Buy the item, not the story! :lol:
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

Jeetje Christiaan, ik hoop werkelijk niet dat je er veel geld voor betaald hebt.
Ik had graag tegen je gezegd dat het goede repro's waren die moeilijk van echt te onderscheiden zijn, maar helaas...
Het zijn misbaksels van cast-kopieën, die stuk voor stuk de details missen van originele stukken, die bol staan van de gietfouten en waar hang- en sluitwerk op bevestigd is waar ik nog geen wandeltochtmedaille aan zou durven ophangen.
Laat staan een zuurverdiende Nahkampfspange!

Ik denk dat je willens en wetens zwaar bedonderd bent en dat je dus ook naar je geld kunt fluiten.
Advies: zoek de 'veteraan' op en timmer hem een oog dicht, dan heb je nog voldoening tenminste.
En nu aan je huiswerk, schelm!
Dan had je namelijk al nattigheid kunnen voelen: dat Balonbeobachterabzeichen is bv zo rete zeldzaam en duur, dat wordt je niet zo even elke dag aangeboden.

Succes in de toekomst, maar bij twijfel voortaan eerst foto's maken en hier of elders plaatsen.
Dan maar iets vragen wat al eerder gevraagd is, niemand zal je aanmoedigen je geld in het water te gooien!

Oja, van harte welkom op het forum.
En het kan hier best gezellig zijn!
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Ik hoop eerder wel dat hij er honderden euro's aan besteed heeft... Staat overal op dit forum dat je eerst je huiswerk moet doen!

Maar hopelijk heeft Christiaan het nu wel door dat je niet moet geloven in praatjes...

779
Gebruikersavatar
christiaan1989
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 27 aug 2006, 20:28

Bericht door christiaan1989 »

de items zijn gekocht in een flohmarkt aan huis in duitsland bij een veteraan, ik heb ze al 10 weken in bezit en volg het forum pas 4 weken. die man was 88, en ik denk niet dat hij volgend jaar nog leeft,


en hoe zou ik het moeten zien dat het nep is, ik ben net 16 geworden en ik dacht: he dat is even leuk.

er zat ook nog een duits gouden kruis met oorkonde bij, die kan ik volgens mij ook allebei maar in de prullenbak gooien?

@bob, jij hebt zeker ook wat miskopen gedaan als je het iemand toewenst zijn geld over de balk te gooien??
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Beter om hem even ter 'goedkeuring' op dit forum te zetten, wie weet is deze ene uitzondering en dan gooi je zo'n 2000,- Euro in de prullenbak!
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

Misschien heeft 'ie ook gelogen over zijn leeftijd en is hij pas 48.
christiaandenhertog schreef:er zat ook nog een duits gouden kruis met oorkonde bij, die kan ik volgens mij ook allebei maar in de prullenbak gooien?
Nooit meteen weggooien, het kan toch altijd dat dat nou weer net wel een goede is?
Gewoon even plaatsen, kalm het gezeik over je heen laten komen, kop omhoog en doorgaan met verzamelen.
En de foute stukken gewoon ook bewaren om ze te bestuderen en er van te leren.
In ieder geval ze niet als origineel proberen door te verkopen, maar dat snap je wel!

Laat het een wijze les zijn dat je ook met oude mannetjes erg op moet passen.
Het is het eerste verhaal dat je moet weten als je gaat verzamelen.
Ergens rond 1970 waren de hoogtij dagen van oa de HIAG en die mochten graag treffens organiseren voor oud-SS'ers.
Deze treffens waren ontzettend goed bezocht en een doorn in het oog van de rest van de wereld.
Op deze treffens kwamen natuurlijk ook verzamelaars af, als ratten op een lijk.
En ja hoor, onder het genot van ein groß Bier grabbelde Opa in zijn binnenzak en zei tegen een kwijlende verzamelaar: 'Schau mal an jungs, dit was mijn divisie armband!'
En trots toonde hij een Das Reich armstreep.
De verzamelaar wist Opa te overtuigen dat dit verkocht moest worden en voor enige honderden marken verwisselde de band van eigenaar.
Wat Opa vergat te vertellen, was dat de armband zojuist gekocht was bij een stand waar het helemaal vol lag met dit soort vervalsingen, die ergens achteraf op het treffenterrein stond opgesteld en de rotzooi met bakken stond te verkopen.
Dit is niet eenmaal gebeurd, hier zijn honderden verhalen over bekend.

En daarom: ik vertrouw geen enkel oud mannetje.
Beter nog: als ik er één tegen kom, drijf ik hem in een hoek en sla ik hem uit voorzorg snel dood voor hij me iets te koop aanbiedt.
Daarom altijd een stevige plank bij je dragen als je zo'n mannetje tegen kunt komen!
Gebruikersavatar
christiaan1989
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 27 aug 2006, 20:28

Bericht door christiaan1989 »

ik zal later deze week het kruis met oorkonde ook even fotograferen,
origineel doorverkopen zal ik zeker nooit doen inderdaad, als je eert dankt dat je ene koopje hebt gedaan en er dan achter komt dat het repro is, word je niet al te vrolijk van, best wel balen zeg maar,

ze lijken betrouwbaar die oude mannetjes, maar ja.....
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Toch nie van een oud mannetje op de markt in maastricht gekocht? Die bezeikt iedereen. Als ik de naam noem zegt de helft van het forum, och die afzetter.
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

Ik bedoel maar!
Weer zo'n één!
Zullen we hem met een groepje aanpakken?
We kunnen tenminste een flink diepe 'C' in zijn voorhoofd krassen, van copy.
Dan is een ieder gewaarschuwd.

Waardeloze ouwe mannetjes...
Gebruikersavatar
christiaan1989
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 27 aug 2006, 20:28

Bericht door christiaan1989 »

nee van een man in duitsland,

staat die man van maastricht ook wel eens in utrecht(veemarkthallen)??
als dat zo is ga ik in een hoekje zitten huilen.
Plaats reactie