Foto's

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Caesar
Lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 17 apr 2006, 16:43

Foto's

Bericht door Caesar »

Ik weet dat het een rare vraag is maar hier komt hij toch:

Origiele foto's van WO 2 hoeveel is dat waard?

Edit: Ik vraag het gewoon omdat er in het "Marktplaats" gedeelte een album verkocht werd voor veel geld. Of moeten alle foto's dan een datum hebben?
Gebruikersavatar
Kleine Feldmaus
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 mei 2006, 14:41
Locatie: Het land van Maas & Waal

Bericht door Kleine Feldmaus »

Ligt eraan wat erop staat afgebeeld :-)

Kan gaan van 1 euro tot wel 100+ per foto bijvoorbeeld (als er een bekende hoge officier opstaat, een bepaald soort voertuig of SSers of iets dergelijks)
Iets gewilds als bv vrouwen in uniform, BDM, HJ gaan voor meer weg dan de doorsnee 5 euro fotos.

Kijk eens rond op de duitse ebay bij sammeln > papier/fotos
Daar kan je de prijzen een beetje zien
Link

edit: Een heel album, dan ligt het ook aan de hoeveelheid fotos die erin zitten (meer familiefotos of meer militaire fotos), welk onderdeel (zie hierboven) etc. en natuurlijk of er een verzamelaar is die nét dat specifieke onderdeel (of fotos van de regio/stad) verzameld, en wat dié ervoor overheeft.
Je kan vragen wat voor soort fotopapier het is om wat meer zekerheid te hebben over de echtheid (voor of naoorlogs)
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Mahatma Gandhi
dennisb
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:21

Bericht door dennisb »

op Marktplaats.nl staat nu een FJ afbeelding, de man wil er €100,00 ++ voor, is dat wel redelijk ?!
Caesar
Lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 17 apr 2006, 16:43

Bericht door Caesar »

Dank u,

Welk soort fotopapier gebruikten ze in WO2?
Gebruikersavatar
Kleine Feldmaus
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 mei 2006, 14:41
Locatie: Het land van Maas & Waal

Bericht door Kleine Feldmaus »

Het is geen garantie want niet alle fotopapier is gemerkt op de achterkant.

Wat je kan doen is de foto onder UV licht houden, als het oplicht dan is het nieuwer papier.
Na 1960 werd fotopapier verbeterd met een chemisch goedje zodat het witter/lichter eruit zag en om bruining van het fotopapier over de jaren te voorkomen.
Als je dit dus onder blacklight/UV houdt dan licht het op door de chemische bewerking in het papier.
Geeft het geen licht is het vrijwel zeker papier van voor 1960.

Een aantal papiermerken bestonden al voor 1930 en bv ook nog na 1960, maar je kan aan de vorm van het merkje zien uit welke tijd deze komt.


Duitse afdrukken:
De meeste gebruikte papiersoort in Duitsland was Leonar en Agfa.

Agfa ging na 1960 samen met Gevaert, dus als er achterop Agfa-Gevaert staat is het een naoorlogse afdruk.
Agfa-Lupex of Agfa-Brovira is voor 1945, maar hier zitten ook weer verschillen in het merkje
(ook voor de papiergradatie, een of twee lijnen eronder, of helemaal geen).
(bij briefkaarten staat er alleen Agfa (zonder lijnen).
Agfa na 1945 heeft vaak ook een lijn boven de naam, of er staat alleen Agfa met boven en onder lijnen.
Leonar staat voor 1930 in twee rechthoekige kaders, voor 1945 alleen het woord Leonar, Leonar met een L erachter, of met een L en cirkel erachter
en na die tijd een veel complexer logo omdat ze samengingen met een ander bedrijf, is me even ontschoten welke)
Voigtländer komt ook vaak voor, vooral bij briefkaarten, deze zijn van voor 1945.


Buitenlandse afdrukken:
Argenta, Gevaert-Ridax en Kodak kwamen vrijwel niet in Duitsland voor, wel in het buitenland.
Afdrukken uit de Mediterranee zie je meestal op Ferrania papier.
En specifiek uit Frankrijk op Velox papier.(met cirkel erom of alleen het woord Velox).

Er zijn nog meer merkjes van voor 1945, maar die zie je minder vaak, zoals Mimosa, Selo of Ortho-Brom.
Maar ja, lang niet alle fotos hebben een papiermerkje, dus dan moet je toch afgaan op de UV test, je gevoel etc.
Laatst gewijzigd door Kleine Feldmaus op 29 aug 2006, 17:31, 3 keer totaal gewijzigd.
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Mahatma Gandhi
Gebruikersavatar
Kleine Feldmaus
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 mei 2006, 14:41
Locatie: Het land van Maas & Waal

Bericht door Kleine Feldmaus »

dennisb schreef:op Marktplaats.nl staat nu een FJ afbeelding, de man wil er €100,00 ++ voor, is dat wel redelijk ?!

Zou kunnen, dat zou je eigenlijk aan een FJ verzamelaar moeten vragen, want ik weet zelf niet wat het waard is aangezien ik me daar niet in heb verdiept.
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Mahatma Gandhi
Caesar
Lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 17 apr 2006, 16:43

Bericht door Caesar »

Ja die man op de foto is misschien een generaal ofzo.
Gebruikersavatar
Julian
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 16 jul 2005, 19:08
Locatie: Twisk, NH

Bericht door Julian »

dennisb schreef:op Marktplaats.nl staat nu een FJ afbeelding, de man wil er €100,00 ++ voor, is dat wel redelijk ?!
Op WAF vraagt hij er zelf 200,- voor.
Hoewel de Fallschirmjager een bijzonder wapen heeft, lijkt het me toch een beetje een overdreven prijs... :roll:
http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... p?t=174766
Gebruikersavatar
Kleine Feldmaus
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 mei 2006, 14:41
Locatie: Het land van Maas & Waal

Bericht door Kleine Feldmaus »

Op WAF worden Amerikaanse prijzen gevraagd ;-)
Het meeste daar vind ik nogal aan de hoge kant, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Mahatma Gandhi
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Hij krijgt hem toch wel verkocht voor 100 euro. Aan foto's kan je heel moeilijk een prijs hechten natuurlijk. Ik zou eerst uitvogelen wat voor wapen het is. Als ik foto's verzamelde zou ik denk ik wel 100 ervoor over hebben
Caesar
Lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 17 apr 2006, 16:43

Bericht door Caesar »

Met andere woorden als je ergens voor een paar euro's foto's op de kop kan tikken zeker doen?
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Is dat niet een FG42 zonder magazijn?
Deas Gu Cath
Caesar
Lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 17 apr 2006, 16:43

Bericht door Caesar »

Weet niet kan de foto niet zien... geeft een of andere error.
Plaats reactie