Mein Kampf

Opmerkingen en suggesties voor het forum kunnen hier besproken worden. Ook staan hier mededelingen, waaronder de forumregels.
Gesloten
Weidman
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 aug 2006, 15:07

Mein Kampf

Bericht door Weidman »

Beste mensen,

Waarom is het op het WO2.nl Forum verboden om Mein Kampf te kopen / verkopen? Het is in Nederland niet verboden om exemplaren van Mein Kampf van voor 1946 te kopen / te verkopen?

Vriendelijke groet,
Weidman
Laatst gewijzigd door Weidman op 30 aug 2006, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Volgens onderstaand bericht is het weldegelijk verboden om het boek te verkopen. Het in het bezit hebben van het boek is niet verboden.
Op 6 december 1939 verscheen Mijn kamp, de Nederlandse vertaling van de NSB'er Steven Barends, bij uitgeverij De Amsterdamsche Keurkamer. Als Nederlandse titel overwoog uitgever George Kettmann eerst nog 'Mijn strijd'. Toch koos hij voor 'kamp', omdat deze klank al bij voorbaat elke twijfel uitsloot, of men wel met hét boek van de Duitse Führer te maken had, aldus Kettmann. In Duitsland en Nederland is het bezitten en kopen van het boek niet verboden. Dit geldt ook voor de Nederlandse vertaling Mijn kamp uit 1939, maar de Nederlandse Staat meent er het auteursrecht op te hebben en heeft in 1974 een herdruk van het boek verboden. In november 1997 stelde D66 Kamervragen over (on-)mogelijkheden van een herdruk; Willem Huberts komt dan in een uitgebreide analyse in NRC Handelsblad tot de stelling dat niet de Nederlandse Staat het auteursrecht bezit, maar de erfgenamen van het echtpaar Kettmann, dat de uitgeverij De Amsterdamsche Keurkamer bezat, waaraan vertaler Steven Barends op 16 november 1943 zijn auteursrechten afstond.

De verkoop van het boek, ook tweedehands, is eveneens verboden in Duitsland en Nederland, maar bijvoorbeeld niet in België. Verhandelen van oude kopieën is wel weer toegestaan, behalve als het gebeurt om haat of oorlog te bevorderen. De meest Duitse bibliotheken bezitten zwaar becommentarieerde en uitgetrokken versies van Mein Kampf.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mein_Kampf
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Weidman
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 aug 2006, 15:07

Bericht door Weidman »

Bron: Wikipedia... :roll:
Gebruikersavatar
Kleine Feldmaus
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 mei 2006, 14:41
Locatie: Het land van Maas & Waal

Bericht door Kleine Feldmaus »

Weidman schreef:Bron: Wikipedia... :roll:

Wat wil je daarmee zeggen?
Het is gewoon een feit dat Mein kampf niet verhandeld mag worden, of het nu op Wikipedia vermeld staat of een andere site.
Verhandelen van oude kopieen mag volgens mij trouwens ook niet.
(zie stukje hieronder)


"Mein Kampf
In 1997 zijn aan de toenmalige minister van Justitie Sorgdrager, kamervragen gesteld over de beschikbaarheid en uitgave van Hitler's Mein Kampf. Hieruit blijkt dat op grond van jurisprudentie van de Hoge Raad het ten verkoop aanbieden van Mein Kampf strafbaar kan zijn op grond van artikel 137e van het Wetboek van Strafrecht (verspreiding uitlating van discriminatie).

Bibliotheek en Mein Kampf
Op grond van jurisprudentie kan een bibliotheek Mein Kampf voor studiedoeleinden aanschaffen en in de collectie opnemen. Om niet aan verspreiding te doen, zijn bibliotheken voorzichtig met uitlenen. Enkele grote (universiteits-)bibliotheken voeren om die reden het beleid, dat u het boek wel mag inzien, maar dat het niet aan u wordt uitgeleend."




Bron: Postbus51


Op deze link kun je verder klikken naar een verslag van de kamervragen en naar het Nederlands Wetboek van Strafrecht.
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Mahatma Gandhi
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Weidman schreef:Bron: Wikipedia... :roll:
Graag zie ik de bronvermelding van jouw bewering.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Ajacied8989
Lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 02 jun 2006, 20:09
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Ajacied8989 »

Is het niet zo dat na zoveel jaar de auteursrecht vervaalt en dat het boek uitgegeven mag worden?
Goddam it, you'll never get the Purple Heart hiding in a foxhole! Follow me! - Captain Henry P. Jim Crowe
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ik ben een groot voorstander van vrijhgeid van menings uiting, ik ben een groot voorstander van de motivatie om alle werken die hele volkeren beïnvloedt hebben te lezen en beschikbaar te maken voor mensen en ik en vind dat regels en wetten eigenlijk alleen maar gehoorzaamd moeten worden zolang ze een positief effect tot gevolg hebben (en ik denk niet dat het negeren van meningen een positief effect kan hebben)

Zoals de situatie eruit ziet is het echter zo dat als Proos dit toe zou staan hij in de problemen zou komen. De vraag is dan natuurlijk of hij het dit waard vindt.

Toch heb ik trouwens op nee gestemd. Dit omdat deze hele website er een voor kinderen is. Als er iets belangrijk is voor kinderen dan is het wel dat ze (tot een bepaalde leeftijd) niet in contact komen met indoctrinerende werken danwel erg schadelijke gedachten.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Ik begijp het doel van deze poll niet.
Het is - volgens mij - niet toegestaan om dit boek te verhandelen.

Heel simpel.

Ik hoop niet dat er over alle forumregels een poll wordt gestart, want dat ga ik niet accepteren.

@Weidman: Heb je een exemplaar van vóór 1946 te koop dan?
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

Waarom zullen wo2 forum leden speciale privileges moeten hebben? We zijn gewoon net als iedereen.
"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed." M. Gandhi

Zin in discussies? Surf naar het Odeon discussie forum.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Ajacied8989 schreef:Is het niet zo dat na zoveel jaar de auteursrecht vervaalt en dat het boek uitgegeven mag worden?
dit heeft niets met auteursrecht temaken, maar met de inhoud van het boek.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Aangezien we geen stichting zijn, en ik de houder ben van dit domein, ben ik verantwoordelijk voor alles wat er staat of gebeurt. Dat wil zeggen dat als A met B een boek verhandelt via mijn website, ik daar automatisch bij betrokken ben.

Aangezien het een hobby is, en het een hobby moet blijven, vind ik dat dit soort handel maar ergens anders moet plaatsvinden. Ruimte zat op het internet. Men mag op dit forum heel veel, maar sommige dingen niet. Dit is er een van.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Als men het boek wil hebben haalt men hem toch wel. Makkelijk te krijgen binnen Nederland. Vind het overigens zeer raar dat dat boek 'verboden' is, maar dat is dan weer mijn mening ;)
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

sobel schreef:
Ajacied8989 schreef:Is het niet zo dat na zoveel jaar de auteursrecht vervaalt en dat het boek uitgegeven mag worden?
dit heeft niets met auteursrecht temaken, maar met de inhoud van het boek.
Ik denk dat Ajacied8989 de PMA bedoelt (post mortem autoris). Zie artikelen 37, 38, 39 en 40 van de auteurswet.

Het toeval wil dat er nog geen zeventig jaar zijn verstreken na het overlijden van meneer Hitler, en dat het auteursrecht momenteel bij de staat is ondergebracht. Die instantie - de staat - heeft een aantal beperkingen opgelegd waar dit forum zich dus aan dient te houden.

Vanaf 2015 mag je weer eens voorzichtig een poll starten en dan zal ik mij eerst eens opnieuw over de juridische kwestie moeten buigen.

Ook zal ik mij dan beraden of we uberhaupt dat boek hier willen verspreiden.... overigens heb ik daar geen poll voor nodig, want dat bedenk ik zelf, of samen met mijn team.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Ik heb 'nee' gestemd.

Het forum is allereerst een plaats waar met een serieus oog naar de gebeurtenissen in de Tweede Wereldoorlog wordt gekeken. Dat hierbij gebruik wordt gemaakt van allerhande documentatie (waaronder delen van Mein Kampf) is natuurlijk vanzelfsprekend. Toch denk ik dat dit forum zich juist niet leent voor vrije verkoop van dat boek en zich er in de toekomst ook niet voor moet lenen.

Wanneer het op het forum toegestaan zou worden om exemplaren van Mein Kampf te verkopen krijgt het forum al snel een naam als extreem-rechtse website. Dat trekt vanzelfsprekend extreem-rechtse mensen aan, helemaal wanneer ze weten dat ze hier kunnen krijgen wat ze willen. Voor je het weet ben je een toevluchtsoord voor allerhande Stormfronters en ander gespuis, wat het oorspronkelijke doel van het forum in gevaar brengt; het bieden van een open en toegankelijk informatiepunt voor (jonge) geïnteresseerden in WOII.
Вместе мы непобедимы
Weidman
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 aug 2006, 15:07

Bericht door Weidman »

Beste mensen,

Zoals ik het begrijp, is in Nederland het kopen / verkopen van exemplaren van Mein Kampf van voor 1946 niet verboden.

Ik baseer me hierbij op de volgende bron, een stuk van de Tweede Kamer der Staten Generaal, betreffende vragen van de leden Dittrich en De Graaf over de beschikbaarheid en uitgave van Hitler's Mein Kampf.

Een van de vragen die in dat stuk gesteld wordt, luidt: Valt het ten verkoop aanwezig hebben van Hitler's Mein Kampf onder de verbodsbepaling van artikel 137e Wetboek van Strafrecht of onder een andere verbodsbepaling?

Het antwoord luidt: Ja. Op grond van een beschikking van de Hoge Raad d.d. 12 mei 1987 (NJ 1988, 299) kan worden geconcludeerd dat het ten verkoop aanbieden van "Mein Kampf" in beginsel kan vallen onder de verbodsbepaling van artikel 137e Wetboek van Strafrecht.

@ Admins en moderatoren: Ik heb geen exemplaar van Mein Kampf in mijn bezit, ik heb geen exemplaar van Mein Kampf gelezen. In tegenstelling tot de wet in Nederland bepalen jullie uiteraard de wet op dit forum.

Met vriendelijke groet,
Weidman
Laatst gewijzigd door Weidman op 30 aug 2006, 21:41, 3 keer totaal gewijzigd.
Gesloten