Mein Kampf

Opmerkingen en suggesties voor het forum kunnen hier besproken worden. Ook staan hier mededelingen, waaronder de forumregels.
Gesloten
dwayne
Lid
Berichten: 1036
Lid geworden op: 04 mar 2006, 21:05

Bericht door dwayne »

Ik heb ook NEE gestemd, omdat hier idd (jongere) kinderen zitten.. (ik ben ook nog een kind, ik weet het :P )

En daarbij, een jongetje wat wilt gaan verzamelen.. kijkt bv eerst op dit soort site's, als hij het boek dan wilt kopen lijkt me niet zo goed..
Kan net zo goed een jonge (of meisje) van 7 jaar ofzo zijn..
Miichel
Lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:13
Locatie: Groningen

Bericht door Miichel »

Heb ook "Nee" gezegd, omdat het verboden is, en ik weet niet waar jullie het vandaan halen dat je het wel mag verkopen en kopen, het is enkel toegestaan om het boek uit te lenen, of in je bezit te hebben.

En als Wo2.nl het wel gaat toestaan, dan kunnen ze in de problemen komen, en daar hebben ze geen zin in denk ik, de site en het forum bestaan al een paar jaar, en ik denk dat ze nog een heel wat jaartjes door willen gaan..
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Ik heb JA gestemt, maar daarbij wel alleen als het legaal zou zijn. Eigenlijk mis ik dus een optie.

Problemen krijg je ook met wapens die verkocht worden via het forum. Controleer maar eens of iemand 18 is en alles wel echt volgende de wet is onklaar gemaakt bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Weidman schreef: Zoals ik het begrijp, is in Nederland het kopen / verkopen van exemplaren van Mein Kampf van voor 1946 niet verboden.

Ik baseer me hierbij op de volgende bron, een stuk van de Tweede Kamer der Staten Generaal, betreffende vragen van de leden Dittrich en De Graaf over de beschikbaarheid en uitgave van Hitler's Mein Kampf.

Een van de vragen die in dat stuk gesteld wordt, luidt: Valt het ten verkoop aanwezig hebben van Hitler's Mein Kampf onder de verbodsbepaling van artikel 137e Wetboek van Strafrecht of onder een andere verbodsbepaling?

Het antwoord luidt: Ja. Op grond van een beschikking van de Hoge Raad d.d. 12 mei 1987 (NJ 1988, 299) kan worden geconcludeerd dat het ten verkoop aanbieden van "Mein Kampf" in beginsel kan vallen onder de verbodsbepaling van artikel 137e Wetboek van Strafrecht.
Snap ik het niet ???

Wie legt het deze oude man uit ??
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Kleine Feldmaus
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 mei 2006, 14:41
Locatie: Het land van Maas & Waal

Bericht door Kleine Feldmaus »

Ik zat die quote ook 4x te lezen, en te denken, heh....maar daar staat toch precies wat we al zeiden...dat het dus helemaal niet mag.
Of lees ik het nou verkeerd :?: :wink:
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Mahatma Gandhi
Gebruikersavatar
Bigshot
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 12 sep 2005, 21:03
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Bericht door Bigshot »

Ik houd er een vreemde mening op na. Ik heb niets tegen de verspreiding van dit boek. Als het nazisme niet aan de macht was geweest, was dit boek een flop geweest en wist heden ten dagen niemand iets van dit boek af. Het boek is voor alle ontwikkelingen van het nazisme gepubliceerd. Het was eigenlijk enorme grootspraak die (jammer genoeg) tot de ergste situaties heeft geleid.

Waarom worden soms exemplaren van "Der Stürmer" gewoon op Internet aangeboden? Zo antisemitisch als maar mogelijk is. Waarom is het dagboek van Goebbels gepubliceerd? Staat ook genoeg troep in. En (ik weet het niet zeker hoor) mag het boek Der Mythos des 20. Jahrhunderts van Alfred Rosenberg ook niet gewoon verkocht worden?

Vreemd om een boek wat aan alles vooraf ging, en enkel Hitlers gedachten waren, te verbieden. Terwijl andere uitgaven die gepubliceerd zijn tijdens of na alle ellende gewoon verkocht mogen worden.

Ik heb niet op de Poll gestemd. Ik heb niets met Mein Kampf en heb het ook nog nooit gelezen, en verwacht ook niet dat ik het ooit zal doen. Alleen ben ik het niets eens met een verkoop en/of publicatie verbod om bovenstaande reden.
Beste kinderen, jullie moeten later proberen de wereld zo mooi te maken als de gevallenen die voor jullie hadden willen maken! Prinses Wilhelmina (maart 1960)
Weidman
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 aug 2006, 15:07

Bericht door Weidman »

Het antwoord luidt: Ja. Op grond van een beschikking van de Hoge Raad d.d. 12 mei 1987 (NJ 1988, 299) kan worden geconcludeerd dat het ten verkoop aanbieden van "Mein Kampf" in beginsel kan vallen onder de verbodsbepaling van artikel 137e Wetboek van Strafrecht.

Volgens mij is het NIET verboden?

Wilco Vermeer, weet jij meer?

Groeten, Weidman
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Nee.

Herpublicatie

In feite gaat het om de vraag of de rechten van het boek wel bij de Nederlandse staat zijn ondergebracht. De Nederlandse staat denkt van wel, omdat de houder van de rechten na de oorlog is aangepakt omdat hij een foute Nederlander was, de desbetreffende bezittingen zijn gevorderd. Dat zou dan inclusief de rechten zijn van de Nederlandse vertaling van het boek. Dat kan worden aangevochten, met als resultaat dat de rechten in het uiterste geval terug in Beieren zijn, bij de erven Kettman. Hoe dan ook, de rechten zijn zeker niet vrij, omdat de PMA nog niet is verlopen.

Met andere woorden, de rechten zijn zeker niet vrij. Het ligt of bij de staat, of in Duitsland, maar zeker niet op dit forum. Het gaat mij niet om de vraag of er nog auteursrecht berust op het boek, als wel de vraag wie de rechten heeft. Er is getouwtrek mogelijk tussen die rechten, maar Hitler is pas in 2015 zeventig jaar dood. En dan is 1 januari 2016 pas opnieuw discussie mogelijk, of de erven Kettman moeten een zaak aanspannen en de rechten daarna vrijgeven.

De verhandeling van het boek is niet mogelijk, omdat de rechten dus bij de staat *kunnen* liggen, die het handelen niet toestaat vanwege de inhoud van het boek. Daarom ook die onduidelijkheid in het vonnis: Kan..., mogelijk.... Ik ga niet uitvinden wat kan, of mogelijk is. Dat risico ga ik niet lopen voor zo'n slecht geschreven flutboek.

Dit forum gaat zich niet positioneren in de discussie waar de rechten liggen en zal zich dus houden aan de beperkingen zoals door de Nederlandse staat zijn opgelegd. Een aanvechting daarvan is niet de functie van dit forum, en we gaan dus ook niet het auteursrecht schenden, bij wie dat recht ook ligt. Dat mogen anderen doen: buiten dit forum.

Bestaand materiaal

Los van herpublicatie, is de last bij verkoop van bestaand materiaal het "verspreiden van haatdragend" of "discriminerend" materiaal. Ook dat kun je aanvechten, maar dat zul je dan zelf moeten doen door de overtreding te maken buiten dit forum, want ik ga niet naar de rechter voor de handel van anderen. Zowel publiceren als verhandelen is op dit forum dus niet mogelijk.

Ethiek

Los van de juridische kwestie kunnen er verder nog ethische bezwaren bestaan, waarbij ook het karakter - en de uitstraling - van dit forum een rol spelen. Op het moment zijn juridische bezwaren echter afdoende voor de regelgeving op dit forum, en hoef ik mij niet te beraden over de ethische aspecten van een eventuele verspreiding.

Tot slot

Indien op 1 januari 2016 de PMA afloopt wil dat niet betekenen dat het boekje hier automatisch mag worden verspreid of gepubliceerd. Wij zullen dan een nieuwe afweging maken op basis van bij voorkeur nieuwe jurisprudentie die gaat over de inhoud van het boek, de sfeer rond het boek en of het past bij dit forum.

Wel ben ik bereid uit te leggen waarom bepaalde regels op dit forum bestaan, en ik denk dat ik dat in mijn verschillende antwoorden in dit topic ruimschoots aan heb voldaan. Degenen die denken dat dit onvoldoende is of ik blijk gegeven heb van onvoldoende kennis of expertise mogen zich in een pb of e-mail tot mij wenden.

- > voor uitleg over PMA gelieve men mijn vorige bijdrage aan dit topic te bestuderen.

- > verplaatst naar opmerkingen/suggesties

- > poll uit de openingspost gewist.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gesloten