Bureau van Hitler wordt geveild

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bureau van Hitler wordt geveild

Bericht door sobel »

LONDEN - Het bureau waarop Adolf Hitler op 29 september 1938 het Akkoord van München tekende, komt deze maand onder de hamer. Ook de bijbehorende stoel wordt geveild, zo heeft de Britse kunsthandelaar Minas Katchadorian maandag meegedeeld. De verwachting is dat de meubels ongeveer 780.000 euro zullen opbrengen. Zij zijn nu nog van een Amerikaanse verzamelaar, die anoniem wil blijven.




De verzamelaar heeft de eiken tafel en stoel gekocht van de Amerikaanse regering, die ze in bezit kreeg toen Amerikaanse militairen in 1945 München innamen.

In het Akkoord van München stemden het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk ermee in dat nazi-Duitsland Sudetenland, een vooral door Duitsers bewoond deel van Tsjecho-Slowakije, bezette. De Britse premier Neville Chamberlain deed het voorkomen dat hij een oorlog had voorkomen, maar nog geen jaar later brak de Tweede Wereldoorlog uit, nadat Duitsland Polen was binnengevallen.

Behalve het bureau en de stoel worden op 26 september ook 21 aquarellen en tekeningen die Hitler zou hebben gemaakt, geveild. Ze lagen zeventig jaar in een koffer op een vliering in België.



(bron: Telegraaf.nl)


mischien iets wat relevanter;).
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
IJsbrand
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 16 apr 2006, 07:10
Locatie: Overijssel

Bericht door IJsbrand »

Wel erg grappig dat Nazi spullen financieel zo hoog gewaardeerd worden.
Vanaf de lagere school en overal werd ons geleerd dat het een misdadige groep moet zijn geweest, momenteel
worden voor onderscheidingen. uniformen en nu weer de Adolf artikelen fenominale prijzen betaald.

Is de geschiedenis misschien toch anders, dan zoals aan ons verteld of beschreven is?
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Re: Bureau van Hitler wordt geveild

Bericht door Seyffardt »

sobel schreef:

mischien iets wat relevanter;)
Dacht het wel.... :lol:
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

IJsbrand schreef:Wel erg grappig dat Nazi spullen financieel zo hoog gewaardeerd worden.
Vanaf de lagere school en overal werd ons geleerd dat het een misdadige groep moet zijn geweest, momenteel
worden voor onderscheidingen. uniformen en nu weer de Adolf artikelen fenominale prijzen betaald.

Is de geschiedenis misschien toch anders, dan zoals aan ons verteld of beschreven is?
Beste IJsbrand,

Geld gaat, al sinds mensenheugenis, vóór principes!
Eind 50er jaren werd eens een handelaar op het Waterlooplein gevraagd waarom hij een bronzen kop van Hitler te koop had staan. Zijn antwoord: "ach.....het is toch hándel?"

Het grootste deel van de miljoenenbusiness die militariahandel heet, is gebaseerd op de handel van nazi items; onder te verdelen in écht, replica en pure kitsch. Af en toe klinkt er een woord van protest, maar dat verstomd vanzelf weer, wanneer betrokkene aan het verstand gebracht is welk motto er hoogtij viert, nl. "pecunia non olet" :wink:

Met name in Amerika is de waanzin al enige jaren toegeslagen; zonder blikken of blozen telt bijv. men honderden dollars neer voor een stukje textiel dat wegwaait als het raam open staat. Is een hakenkruis of een runeteken voor de één aanstootgevend, voor de ander is het een synoniem voor.........KASSA!

Het zal dan ook wel weer een Amerikaan zijn die deze spullen uiteindelijk in huis haalt, hetgeen hem ongetwijfeld de nodige flappen gaat kosten. Jammer dat de modus operandi van dit soort lieden de prijzen maar blijven opdrijven.
IJsbrand
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 16 apr 2006, 07:10
Locatie: Overijssel

Bericht door IJsbrand »

Als een Nederlander het bureau koopt, zal hij Mein Kampf wel ergens moeten downloaden en uitprinten
om op het bureau te leggen, ter vervolmaking.

Dat moet toch wel de bijbel zijn geweest die nu voor al deze dure Militaria zorgt en in Nederland niet verkocht mag worden.
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

M.K. mag in Nederland wel degelijk verkocht en in bezit gehouden worden, als antiquarisch boek wel te verstaan. De vooroorlogse Nederlandse versie duikt nog regelmatig op. Op het moment dat je met een stapeltje op de plaatselijke braderie zou gaan staan, heb je overigens wel een probleem :roll:

Als de koper een Nederlander zou zijn, zal hij wel anoniem willen blijven :P
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Bericht door wittmann »

wie legt er mee geld bijeen zodat we het aan een museum kunnen
schenken?? :P

ik geef 2.50 :lol:
dennisb
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:21

Bericht door dennisb »

780.000.. :?

Alleen omdat hij daar misschien een uurtje aan heeft gezeten ? :?

Damn, ik moet deze Bureaus ook maar eens verkopen dan voor zo'n 10.000 per stuk, reden: ik heb er aan gezeten.. :?
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

dennisb schreef:Damn, ik moet deze Bureaus ook maar eens verkopen dan voor zo'n 10.000 per stuk, reden: ik heb er aan gezeten.. :?
En wat is jouw rol in de wereldgeschiedenis geweest dan?? Je koopt namelijk het achterliggende verhaal, niet het bureau.
Вместе мы непобедимы
dennisb
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:21

Bericht door dennisb »

tjah ok, maar dan nog is wel een beetje overdreven!
Caesar
Lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 17 apr 2006, 16:43

Bericht door Caesar »

IJsbrand schreef:Als een Nederlander het bureau koopt, zal hij Mein Kampf wel ergens moeten downloaden en uitprinten
om op het bureau te leggen, ter vervolmaking.

Dat moet toch wel de bijbel zijn geweest die nu voor al deze dure Militaria zorgt en in Nederland niet verkocht mag worden.
Ik weet dat het in Nederland verboden is of Mein Kampf te kopen.
Maar nu vroeg ik me af of dat in Belgie ook zo was.
Want ik zag het hier een maand geleden nog gewoon op een rommelmarkt liggen. Niet weggestoken maar op een plaats waar iedereen het direct zag...
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Seyffardt schreef:M.K. mag in Nederland wel degelijk verkocht en in bezit gehouden worden, als antiquarisch boek wel te verstaan. De vooroorlogse Nederlandse versie duikt nog regelmatig op. Op het moment dat je met een stapeltje op de plaatselijke braderie zou gaan staan, heb je overigens wel een probleem :roll:
In Belgie zijn ze helemaal makkelijk. Volgens mij is daar na de oorlog nog een Nederlandstalige paperbackversie van gedrukt.
Caesar
Lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 17 apr 2006, 16:43

Bericht door Caesar »

Vroeger hadden ze hier een Zwarte boeken lijst. MK stond daar onderandere ook op. Maar heb ergens gelezen dat die lijst geschapt werd in de jaren '90. Dus denk ik dat je het in belgie gewoon weer mag verhandelen.
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Ik heb geen idee hoe het officieel was geregeld maar op dat punt kan er in Belgie altijd meer dan in Nederland. Prik mij niet vast op een datum maar ik meen dat die herdruk in de jaren '60 is vervaardigd.
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Over hoe het in Nederland is geregeld met Mein Kampf is elders op dit forum al een topic.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Plaats reactie