De meest slechte Nederlander?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lucid
Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 apr 2003, 22:35
Locatie: Utrecht

Bericht door Lucid »

Jasper J schreef:J.P Coen ik weet niet of dit persoon zo slecht was handelde deze persoon niet naar het tijdsbeeld?
Dan mag je hem achteraf toch nog wel slecht vinden? Zijn slachtoffers zullen er anders over gedacht hebben.
The face of tyranny is always mild at first.
— Racine
Gebruikersavatar
Motorway
Lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 28 feb 2006, 16:22
Locatie: Lichtstad van het Noorden

Bericht door Motorway »

Lucid schreef:
Jasper J schreef:J.P Coen ik weet niet of dit persoon zo slecht was handelde deze persoon niet naar het tijdsbeeld?
Dan mag je hem achteraf toch nog wel slecht vinden? Zijn slachtoffers zullen er anders over gedacht hebben.
Jasper, wat jij in feite zegt is "iedereen deed het zo toen". Dat is helaas een drogredenering:
de 'iedereen doet het'-drogredenering: van mening zijn dat een bepaalde houding, of een bepaald gedrag correct is, omdat iedereen deze houding heeft of het gedrag vertoont. Bijvoorbeeld: 'Als iedereen door het rode licht rijdt, is er geen reden waarom ik het ook niet zou doen'. Variaties op deze drogredenering zijn het 'er is niemand die dit doet'-argument, of het 'iedereen denkt er zo over'-argument, of het 'niemand denkt op die manier'-argument, enzovoort.
In het geval van Coen was het zelfs zo dat zijn tijdgenoten hem zelfs beschuldigden van onnodige wreedheden. Dat hij nog in aanzien staat heeft er natuurlijk mee te maken dat hij de basis heeft gelegd voor Nederlands Indie, waar een kliek mensen schatten heeft mee verdiend, en uiteindelijk ons water- en wegennet is mee gefinancierd.
"Auch wenn alle mitmachen - ich nicht!"
De vader van Joachim Fest naar zijn zoon.
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Ik ben het niet helemaal met je eens Motorway.

Als iemand reageerd in de norm uit een tijdvlak kan dit nooit een drogreden zijn. Immers het is een algemeen aanvaard goed. (vb. door het rode licht rijden. Als dit de norm wordt is er niks aan de hand. Dan hoop ik wel dat ze afspreken om bij groen te stoppen :lol: )

Een drogreden is het enkel als men bewust afwijkt van de norm, omdat anderen dat ook doen.

Het is dan aan ons uit te vinden of Jan Pieterszoon Coen in de norm handelde of daarbuiten (in navolging van anderen om zo makkelijker succes te boeken)

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
THOR
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 07 okt 2005, 22:57
Locatie: ARNHEM

Bericht door THOR »

dvaupell schreef:
E.T schreef:TIJDSBEELD

Echt dit slaat alles! De grootste massamoordenaar die Nederland gekend heeft, staat zelfs met kop en schouder boven van Heutsz en dat andere gespuis. TIJDSBEELD! De vernietiging van Jacatra (nu jakarta), de ontvolking van hoamoal en banda. Tel de lijken op en je komt op vele tienduizenden mensen. TIJDSBEELD *kotst bijna op toetsenbord*

Sorry hoor maar verwijzen naar tijdsbeeld is WEL een vorm van goedpraterij. En met je andere personen kan ik het ook niet eens zijn, ik mis een onderbouwing..totaal geen argumentatie what so ever
Ik ben het niet zo vaak met je eens E.T., maar in dit geval wel. "Onze" J.P. Coen is natuurlijk net als de meeste van onze andere zeehelden een enorme schurk. Ook al leefden wij destijds in de veronderstelling dat wij, Nederlanders, véél belangrijker waren dan alle andere volkeren en met name als er een kleurtje aanzat.... Dit soort daden zijn altijd verachterlijk geweest.

De referentie naar hedendaagse tweedekamer-leden slaat als een tang op een varken. Je mag het met Halsema en Bos oneens zijn of ze zelfs slechte politici vinden, maar de vergelijking met echte schurken... gaat echt nergens over, vind ik.


dvaupell schrijft:
Ook al leefden wij destijds in de veronderstelling dat wij, Nederlanders, véél belangrijker waren dan alle andere volkeren en met name als er een kleurtje aanzat.... Dit soort daden zijn altijd verachterlijk geweest.

Dat was toen gebruikelijk,en vrij normaal voor die tijd.
En waarom zou dat verachtelijk zijn,je moet het door de ogen van de mensen uit die tijd zien.
het is achteraf makkelijk praten anno 2006.
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal méér dan lijf en goed verliezen;
dan dooft het licht...
Gebruikersavatar
Motorway
Lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 28 feb 2006, 16:22
Locatie: Lichtstad van het Noorden

Bericht door Motorway »

Moord in de 17e eeuw blijft moord in de 20e eeuw. Zoals boven al aangegeven, zelfs voor zijn tijd was Coen al controversieel.
"Auch wenn alle mitmachen - ich nicht!"
De vader van Joachim Fest naar zijn zoon.
THOR
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 07 okt 2005, 22:57
Locatie: ARNHEM

Bericht door THOR »

Dispereert niet,ontsiet uwe vyanden niet,
daer en is ter werelt niet dat ons kan hinderen noch deren,want god is met ons.
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal méér dan lijf en goed verliezen;
dan dooft het licht...
Gebruikersavatar
Motorway
Lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 28 feb 2006, 16:22
Locatie: Lichtstad van het Noorden

Bericht door Motorway »

THOR schreef:Dispereert niet,ontsiet uwe vyanden niet,
daer en is ter werelt niet dat ons kan hinderen noch deren,want god is met ons.
Ja, en? Dit is van Coen zelf, is dat soms een rechtvaardiging?
"Auch wenn alle mitmachen - ich nicht!"
De vader van Joachim Fest naar zijn zoon.
THOR
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 07 okt 2005, 22:57
Locatie: ARNHEM

Bericht door THOR »

Motorway schreef:Moord in de 17e eeuw blijft moord in de 20e eeuw. Zoals boven al aangegeven, zelfs voor zijn tijd was Coen al controversieel.

Toen was een mensenleven weinig tot niets waard,en zeker een niet blanke.
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal méér dan lijf en goed verliezen;
dan dooft het licht...
THOR
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 07 okt 2005, 22:57
Locatie: ARNHEM

Bericht door THOR »

En we hoeven ons geen schuldgevoel laten aanpraten voor wat onze voorouders hebben gedaan.
Durf de stelling wel aan: dat een ieder die dit leest,toen had geleefd en erbij was,het ook had gedaan.
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal méér dan lijf en goed verliezen;
dan dooft het licht...
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Thor: als jij een Duitser was geweest dan had jij de acties van oorlogsmisdadigers als Himmler, Heydrich, Eichmann en Höss op deze manier ook goed kunnen spreken. Zij handelden tenslotte ook naar hun tijdsbeeld. Van de geschiedenis moeten we leren, dus een beetje schuldgevoel en een kritische houding t.o.v. onze voorouders is uitstekend.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
THOR
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 07 okt 2005, 22:57
Locatie: ARNHEM

Bericht door THOR »

KevinP schreef:Thor: als jij een Duitser was geweest dan had jij de acties van oorlogsmisdadigers als Himmler, Heydrich, Eichmann en Höss op deze manier ook goed kunnen spreken. Zij handelden tenslotte ook naar hun tijdsbeeld. Van de geschiedenis moeten we leren, dus een beetje schuldgevoel en een kritische houding t.o.v. onze voorouders is uitstekend.
Zeker,maar dat geld voor een ieder ook voor jou kevin-p.
Das een goeie:van de geschiedenis moeten we leren,dat is het nou men leert er niets van.
Ik heb zeker geen schuldgevoel t.o.v. onze voorouders!
Was er niet bij,en heb het niet gedaan.

Tja over vroeger...........
Toen waren de schepen van hout,en de mannen van staal.
Nu zijn de schepen van staal,en de mannen van hout.
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal méér dan lijf en goed verliezen;
dan dooft het licht...
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Ik mis een naam in het rijtje (of heb ik er overheen gelezen?), die ik zeker hier wel verwacht had:

JAN (PONKE) PRINCEN

De meest schofterige Nederlander die ik ken!
Over landverraders gesproken.....
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Welnee, hij was zo dapper om zijn rechtvaardigheidsgevoel boven nationalisme te stellen. Princen maakte zijn eigen morale keuze en handelde daarna. Zijn overlopen was hem ingegeven uit ethische overwegingen (tegen waarom hij daar als soldaat was) en niet uit eigen gewin. Over Princen gaan heel veel verhalen de ronde die afkomstig zijn van veteranen die een lastercampagne voeren.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Overlopen en bovendien letterlijk op je eigen maten schieten vind ik de meest ultieme vorm van landverraad. Rechtvaardigheidsgevoel? Ha!
Hij had ook dienstweigeraar kunnen worden en een paar jaar Nieuwersluis kunnen opknappen.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Op je eigen maten schieten. Daar is geen enkel bewijs voor. Het zou prettig zijn als we hem enkel beoordelen op feiten en niet op basis van de roddel en achterklap uit de lastercampagne van de oudstrijders. De tentakels van de Indië-lobby.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Plaats reactie