Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
De co-piloot van het vliegtuig dat aan het einde van de Tweede Wereldoorlog een atoombom op Nagasaki liet vallen, is donderdag op 82-jarige leeftijd overleden. Fred Olivi stierf in een verzorgingstehuis in een buitenwijk van de stad Chigago.
De Amerikaan schreef zich onmiddellijk nadat Japan Pearl Harbor had aangevallen in bij het leger. "Hij wilde altijd al vliegen," aldus zijn oudere broer Emil Olivi. "De luchtmacht gaf hem de kans en die greep hij." Na de oorlog vloog Olivi tot zijn pensionering in 1971 met het reservekorps van de luchtmacht. Hij zwaaide uiteindelijk af als luitenant-kolonel. Tot aan zijn beroerte in augustus 2003 toerde Olivi rond in Amerika om speeches te geven en luchtshows en musea te bezoeken, waar hij zijn boek 'Decision at Nagasaki' verkocht.
Op 9 augustus 1945 liet de bemanning van de B-19 bommenwerper 'Bockscar' een atoombom op het Japanse Nagasaki vallen. Drie dagen eerder dropte de bemanning van de 'Enola Gay' een bom op Hiroshima. Deze bombardementen leidden tot de Japanse overgave op 12 augustus. "Ondanks die duizenden doden denk ik dat de bom wel had móeten vallen. Amerika was anders gedwongen om Japan binnen te vallen en dit had zeker geresulteerd in een bloedbad," aldus Olivi in een interview met de Chicago Sun-Times in 1995.
Vreemd eigenlijk dat het feit dat je toevallig co-piloot was zo veel invloed heeft op je verdere leven als je er nog een boek overschrijft en bijna tot aan de dood toe rondreist om erover te vertellen. Voor hetzelfde geld had er iemand anders op die stoel gezeten. Hij lijkt wel of hij er trots op is dat hij onderdeel was van het gooien van die bom, terwijl daarvoor al bekend wat geworden wat de gevolgen waren van de eerste bom.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.
Ik denk dat ze voor zo'n missie, echt wel de toppiloten selecteren. Denk maar aan wat de gevolgen (kunnen) zijn van zo'n atoombom. Een fout kan historische gevolgen hebben. Bij die selectie zal dus ook wel rekening gehouden zijn met de geestessterkheid van de piloten.
YPPY schreef:terwijl daarvoor al bekend wat geworden wat de gevolgen waren van de eerste bom.
YPPY, die eerste bom was drie dagen eerder gevallen. Er was heus nog niet zoveel bekend over de gevolgen, hoor.
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
YPPY schreef:terwijl daarvoor al bekend wat geworden wat de gevolgen waren van de eerste bom.
YPPY, die eerste bom was drie dagen eerder gevallen. Er was heus nog niet zoveel bekend over de gevolgen, hoor.
De piloot wist inderdaad waarschijnlijk niet veel over wat de gevolgen zouden zijn.
Het lijkt me dat de hoogste bazen daar dat wel wisten. Die willen toch weten wat ze bereikt hebben? Misschien niet de totale omvang van de vernietiging, maar door luchtfoto's of berichten via de radio (onderschept desnoods) wisten ze vast dat de atoombom veel effect had.
Ja inderdaad, maar op die foto's zag je alleen de verwoesting, niet de straling. Die effecten waren toen niet bekend. En als je met één bom een hele stad kan wegvagen is het op zich aantrekkelijk om die bom te gebruiken omdat je zo maar een paar man in gevaar brengt.
Ik kan de besluitvorming toendertijd wel begrijpen, ze wisten bijna niks over de gevolgen van zo'n bom als je het vergelijkt met de kennis die wij nu hebben.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. ' Stephen E. Ambrose