Aan gelovigen en ongelovigen: hoe denk jij over de bijbel?

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Arjen schreef:- Wie van jullie heeft allerlei verschillende soorten geloven bestudeerd? Ik doel nu op deze subgroepen:
Bestudeerd... Nee, dat heb ik niet. Alleen het Christendom heb ik bestudeerd. Ik heb al moeite genoeg om bij de subgroepen die je noemt religies te plaatsen:

1) Monotheïsme
De drie grote mono-theïstische religies hebben een rijke erfenis aan schriftelijk materiaal nagelaten.

2) Polytheïsme
De Keltische, Germaanse of Scandinavische religies hadden meerdere goden en verhalen hierover zijn nog wel bekend, maar de religieuze grondslag en boodschap ken ik niet goed. Men kent natuurverschijnselen en onverklaarbaarheden goddelijkheid toe. Ik denk dat ik die religies onrecht aandoe als ik ervan uitga dat de omschrijving van die religies daar eindigt.
Ander polytheïstische religies zijn het hindoeïsme en boedisme. Ik weet daar ook weinig van af. Reïncarnatie is volgens mij een belangrijk element in deze beide religies.

3) Nullotheïsme (tm) (het geen godendom...laten we het een manier van leven noemen)
Volgens mij heet het in het Nederlands Atheïsme. Een atheïst is geheel verschillend van een niet gelovige. Een atheïst is overtuigd dat er geen god of goden bestaan.

4) Wetenschap
Het geloof in de wetenschap... Wat is dat? Is dat het geloof dat religies onzin zijn en de wetenschap de stellingen en waarden van religies als onwaarheden zal ontmaskeren?
Arjen schreef:En wie van jullie heeft overeenkomsten gevonden?
En welke?
Elke religie of geloof geeft zekerheid/vertrouwen in het bestaan, ontstaan en einde van het leven in het algemeen en het leven van jezelf.
Arjen schreef:-En dan wilde ik aan iedereen vragen op welke manieren wij allemaal verbonden zijn met "dat goddelijke".
Kan je deze vraag uitleggen? Ik begrijp hem niet.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
dwayne
Lid
Berichten: 1036
Lid geworden op: 04 mar 2006, 21:05

Bericht door dwayne »

Ik geloof half wel en half niet, maar toch het meeste wel.. ik kan het helaas niet precies beschrijven..

(Ik heb zelfs een kruisje om mn nek :P )
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

@ okke: ik noemde het bewust niet atheïsme gezien ik van mening ben dat juist het atheïsme duidt op geloof. Ik zou een ieder Nietsche's antichrist aan willen raden.
Arjen schreef:
-En dan wilde ik aan iedereen vragen op welke manieren wij allemaal verbonden zijn met "dat goddelijke".

Kan je deze vraag uitleggen? Ik begrijp hem niet.
Nou, ik wilde graag weten wat het is dat iedereen zo bezig laat zijn met geloof en waarom?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Arjen schreef:Nou, ik wilde graag weten wat het is dat iedereen zo bezig laat zijn met geloof en waarom?
Angst. Angst voor het onbekende. De dood. Eenzaamheid. Waarvoor wij hier zijn. Welk doel ons leven heeft.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Kleine Feldmaus
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 mei 2006, 14:41
Locatie: Het land van Maas & Waal

Bericht door Kleine Feldmaus »

Arjen schreef: @ Kleine Feldmaus :
"I asked for strength and
G'd gave me difficulties to make me strong.

I asked for wisdom and
G'd gave me problems to solve.

I asked for prosperity and
G'd gave me brawn and brain to work.

I asked for courage and
G'd gave me dangers to overcome.

I asked for love and
G'd gave me troubled people to help...

My prayers were answered."
Da's een mooie.
:)

Dank je, ik heb het niet zelf geschreven hoor ;-)

Vandaag ging de telefoon en ik nam op...
Vraagt de heer aan de andere kant van de lijn "Gelooft U in een schepper? "
Ik vraag totaal verbaasd...."komen jullie tegenwoordig niet meer langs de deur? is het tegenwoordig tot telefonie gemoderniseerd?"
Hihi, de meneer aan de andere kant kon er wel om lachen, maar ja, ik was echt even verbaasd.
Hieruit volgde een gesprek van drie kwartier ongeveer, best leuk.
Veel van de J's getuigen die hier weleens aan de deur komen zijn vrij veroordelend en opdringerig maar dit was totaal anders, gewoon wederzijds respect
(ook niet echt overtuigend gericht), zelfs de naam van G'd sprak hij niet uit, uit respect voor mijn geloof.
Het was ook geen discussie (bv op punten die echt verschillend zijn, zoals de rol van Jezus) maar echt een leuk gesprek, hoe zie jij dat, zo zie ik dat, etc.
Zo kan het dus ook :-)
Ik vind het wel bewonderenswaardig dat deze mensen zich zo inzetten voor hun geloof. (al zijn sommigen van hen een beetje té opdringerig)

Ik geloof trouwens dat ik een beetje offtopic ga.
Maar was gewoon een leuk begin van de dag vandaag.
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Mahatma Gandhi
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

@ Okke: toch zijn er een heleboel mensen op de wereld die niet (meer) bang zijn om te sterven dankzij dat geloof. Waarom blijven zij er dan toch mee bezig? Ik, voor mij, ben ook niet bang om te sterven, maar toch houdt ik me bezig met religieuze zaken.

@ Kleine Feldmaus: Heb jij je wel eens bezig gehouden met het onderzoek op zich en daadoor andere vormen van geloof bekeken?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Lucid
Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 apr 2003, 22:35
Locatie: Utrecht

Bericht door Lucid »

okke schreef:
Arjen schreef:Nou, ik wilde graag weten wat het is dat iedereen zo bezig laat zijn met geloof en waarom?
Angst. Angst voor het onbekende. De dood. Eenzaamheid. Waarvoor wij hier zijn. Welk doel ons leven heeft.
Je hoort het Arjen, wij zijn geen bangerds.
Arjen schreef:@ Okke: toch zijn er een heleboel mensen op de wereld die niet (meer) bang zijn om te sterven dankzij dat geloof. Waarom blijven zij er dan toch mee bezig?
Omdat ze weer bang worden als ze stoppen. :wink:
The face of tyranny is always mild at first.
— Racine
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Arjen schreef:@ Okke: toch zijn er een heleboel mensen op de wereld die niet (meer) bang zijn om te sterven dankzij dat geloof. Waarom blijven zij er dan toch mee bezig? Ik, voor mij, ben ook niet bang om te sterven, maar toch houdt ik me bezig met religieuze zaken.
Inderdaad; dat is de essentie van geloof; het geeft hoop, neemt angst weg. Dus het klopt dat je zegt dat dankzij dat geloof een heleboel mensen niet (meer) bang zijn.

Je bent niet gelovig, maar houd je wel bezig met religieuze zaken. Wat zijn religieuze zaken? Is dat nadenken en lezen over de 'grote onderwerpen' als de oorsprong van het leven, de ziel/geest/kern, de dood, enzovoorts?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Dirty harrY
Lid
Berichten: 316
Lid geworden op: 29 mei 2005, 13:44
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dirty harrY »

Hoe denk jij over de bijbel? Ik heb er totaal niets mee.
Geloof doet altijd een hoop stof opwaaien, en eindeloze discussies volgen altijd. Heb dit al meerdere keren meegemaakt in diverse andere forums. Overigens buiten de forums is het ook altijd strijd.

Ben zelf nederlands mis euh hervormd van origine, en bij vrij opgevoed maar met het geloof hou ik mij totaal niet bezig. Voor een ieder die dat wel doet; iederen zijn meug.
Gebruikersavatar
Dirty harrY
Lid
Berichten: 316
Lid geworden op: 29 mei 2005, 13:44
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dirty harrY »

okke schreef: Inderdaad; dat is de essentie van geloof; het geeft hoop, neemt angst weg. Dus het klopt dat je zegt dat dankzij dat geloof een heleboel mensen niet (meer) bang zijn.
Heb niet het hele topic gelezen wat ongetwijfeld een grote discussie aan het worden is en zal zelf ook niet op verdere discussie ingaan.

Maar in mijn ogen is dit meer een gebrek aan zelf vertrouwen. mmmm, anderzijds als je in je ZELF geloofd, heb je zelf vertrouwen, sta je steviger in je schoenen, heb je geen (cq minder) angst etc....
Maar ik denk niet dat je dit met 'het' geloof bedoelde.

Amen... ik ontrek mij uit verdere discussies in dit topic
Gebruikersavatar
Kleine Feldmaus
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 mei 2006, 14:41
Locatie: Het land van Maas & Waal

Bericht door Kleine Feldmaus »

Arjen schreef: @ Kleine Feldmaus: Heb jij je wel eens bezig gehouden met het onderzoek op zich en daadoor andere vormen van geloof bekeken?

Ik weet wel wat van andere geloven, maar niet diepgaand.
Het meest nog van het Katholieke.
Er zijn wel een aantal overeenkomsten tussen de 3 monotheistische religies.

* geloven in 1 G'd
* geloven in een Moshiach (Messias) (die al dan niet nog moet komen of er al is geweest)
* stammen af van dezelfde stamvaderen Avram, Yitzchak, Ya'akov.
* erkennen Mosheh als profeet
* geloven in een hiernamaals
* Maken gebruik van gebed tot G'd
* de eerste 10 geboden komen aardig overeen

Met het Hindoeisme zijn er ook wat overeenkomsten, globale.
* er is wel een gebod over rechtvaardigheid/goed doen
* slecht doen/zonden hebben gevolgen
* je bent verantwoordelijk voor je daden

Maar of er ook overeenkomsten zijn met het Boedhisme weet ik eigenlijk niet.

Of bedoel je dit niet ?


Vind het wel interessant te lezen over andere geloven maar ik doe geen vergelijkende studies of onderzoek.


Ik denk niet dat geloven angst wegneemt.
Check...nee hoor, nog genoeg angsten over ;-)
Maar het geeft me wel een leidraad, een doel.
Het maakt dat ik kan omgaan met de dingen die ik tegenkom in mijn leven aan narigheid.
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Mahatma Gandhi
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Kleine Feldmaus schreef:Er zijn wel een aantal overeenkomsten tussen de 3 monotheistische religies.

* geloven in 1 G'd
* geloven in een Moshiach (Messias) (die al dan niet nog moet komen of er al is geweest)
* stammen af van dezelfde stamvaderen Avram, Yitzchak, Ya'akov.
* erkennen Mosheh als profeet
* geloven in een hiernamaals
* Maken gebruik van gebed tot G'd
* de eerste 10 geboden komen aardig overeen
De drie stamvaderen komen alleen tussen het Jodendom en Christendom overeen. Ibrahim en zijn oudste zoon Ismaël zijn de stamvaderen bij de Islam. Of Mozes erkent wordt betwijfel ik ook; die is nauw verbonden met het volk Israël.
Verder denk ik dat je rijtje goed klopt.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

@ Okke: Met religieuze zaken bedoel ik de vragen die centraal staan in religies; zoals wat bestaat er dat meer is dan wij mensen, wat is liefde eigenlijk en wie of wat ben ik? Het feit dat ik die vragen durf te stellen bewijst dat ik niet bang ben om te sterven, noch voor de waarheid. Ik heb echter geen geloof.
Ik geloof bij nader inzien dat ik de verkeerde woorden heb gebruikt. Ik denk dat ik diep gelovig ben, maar idd geen geloof heb.

@ Kleine Feldmaus: Dat is precies wat ik bedoelde. Je zou eens moeten kijken naar waar het buddhisme naar wijst, en dan misschien nog beter naar het Taoïsme. Het zal je misschien de overeenkomsten tussen monotheïsme en polytheïsme kunnen laten zien.
Ik denk niet dat geloven angst wegneemt.
Check...nee hoor, nog genoeg angsten over
Maar het geeft me wel een leidraad, een doel.
Het maakt dat ik kan omgaan met de dingen die ik tegenkom in mijn leven aan narigheid.
Leert het je ook hoe je met je angsten om kan gaan? En heb je ook gezien wat de angst is waaruit alles ontspruit?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ismaël is toch de broer van Abraham?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Arjen schreef:Ismaël is toch de broer van Abraham?
Abraham's oudste zoon, Ismaël, verwekte hij bij zijn egyptische slavin/dienstvrouw Hagar. Sarah was al ouder en het echtpaar nog steeds kinderloos. Dit kind was opzettelijk verwekt om nageslacht te verzekeren, maar Abraham neemt afstand van het kind op aandringen van Sarah. Hij stuurt de Hagar met Ismaël weg. Op zeer oude leeftijd baart Sarah hem toch nog een zoon; Isaak.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gesloten