Nederlandse mobilisatie

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
E.T
Lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 30 sep 2005, 16:57

Bericht door E.T »

Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

ooooo dat is zeker al wat.. maar dan moet je alsnog weten van wat voor percentage je moet uitgaan.. bij het berekenen van het aantal mannen onder die groep moet je maar van 50% uitgaan.. dus bij de groep 20 tot 45 jaar = 3.303.000 : 2 ---> 1.651.500 mannen.. alleen de mobilisatie was van mannen van 18/19 tot 50 dacht ik.. dusja dan moet er iets bijkomen denk ik.. kom je op zo'n 1.750.000 uit schat ik.. maargoed dat zijn alleen maar ruwe schattingen..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

ja. maar we hadden er niet het geld en materiaal voor. dat konden we denk ik ook niet snel genoeg maken. verder hadden we er meer aan gehad als de ongeveer 100 tanks/pantserwagens op tijd waren gekomen...
aan de andere kant denk ik dat ze beter burgers hadden kunnen inzetten om stellingen te graven etc. en de soldaten lam te trainen. mensen laten graven lukt wel ook al heb je geen helmen en geweren ;)
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Klopt als een bus. Soldaten kregen al bijna geen mogelijkheid om schietoefeningen te doen. daar waren dan te weinig patronen voor of het was te duur.. bah
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Ook kwam het Franse vijfde Legerkorps te laat om nog effectief mee te helpen in de strijd.
Als Nederland aangevallen zou worden, zouden de Fransen namelijk met een groot sterk leger via Zeeland binnenkomen om de Peel-Raam stelling te verstevigen, maar het ging allemaal te snel.

We hadden wel zeer modern luchtafweergeschut en beschikking over wel 5 (!) DAF Pantserwagens.
Deas Gu Cath
E.T
Lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 30 sep 2005, 16:57

Bericht door E.T »

Dat van die fransen daar had ik nog nooit van gehoord, maarja ik weet ook niet zoveel van NL in WO2.

Dat over die 5 DAF panzerwagens wist ik wel ahaha, een aantal jaar geleden stond daarvan een artikel in SAM wapenmagazine.
Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
Gebruikersavatar
barry
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 apr 2004, 19:45
Contacteer:

Bericht door barry »

Dit is een goed stuk om eens door te lezen. Er zal een hoop duidelijk worden denk ik:
- http://www.documentatiegroep40-45.nl/mo ... age&pid=23
-F.U.B.A.R-
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

de fransen waren al vlakbij de peel-raamstelling
ze waren bij breda maar weigerden daar iets te verdedigen omdat ze daar geen orders voor hadden ofzo.
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Ze werden toch bij Tilburg tegengehouden door 1 Duitse pantserdivisie?
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

ze kwamen in ieder geval vlakbij breda. ze konden (omdat ze geen orders daarvoor hadden, of om een andere reden) echter niet naar breda of ze wilden het niet.
volgens mij deden ze moeilijk over de orders terwijl we ze hard nodig hadden...
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Heb het even opgezocht;

Bron: Lekturama, De bange Meidagen van '40.

Het was inderdaad het Franse 7e Leger.
Deze werd gesplits in 3 groepen, 1 ging de kant van Tilburg uit, een ander naar Breda, en de derde bleef in het gebied rond Zeeland.
Op 12 mei was een deel van het Franse 7e leger in de omgeving van Tilburg aangekomen.
Aangezien de Nederlandse militairen in dit gebied de strijd al hadden opgegeven en de druk van de Duitse troepen steeds zwaarder werd, trokken de Franse troepen zich terug in de richting van Antwerpen.
Het Nederlandse militaire verzet in oostelijk Noord-Brabant was volledig ingestort.

De groep die naar Breda trok, wou de stad zolang behouden voordat de Duitsers deze in konden nemen.
Op 11 mei beval de Franse commandant alle burgers de stad te verlaten.
De Fransen begonnen koortsachtig verdediginswerken aan te leggen, maar het was al te laat, 3 dagen later viel de stad.

De laatste groep hield het aanzienlijk langer uit.
Deze laatste groep kon zich snel verplaatsen, veel pantserwagens en motorfietsen.
Deze groep kwam op 10 mei aan in Breskens, Terneuzen en Perkpolder.
Op die drie plaatsen kon de Westerschelde makkelijk overgestoken worden.
De commandant van de Fransen meldde zich in Middelburg bij de 'commandant Zeeland', Schout bij Nacht H.J. van der Stad en vestigde daar zijn hoofdkwartier.
De meldingen over Duitse parachutisten hadden grote onrust veroorzaakt onder de troepen, en er werd gewerkt aan extra verdediging om de Duitse troepen bij een eventuele verassingsdoorstoot tegen te houden.
Ook over het water werden Franse troepen aangevoerd.
Het was de bedoeling dat deze troepen zo snel mogelijk de omgeving Breda/Tilburg zouden bereiken, om de Peel Raam stelling te verdedigen.
Wat zij echter niet wisten was dat deze al was gevallen en dat het Nederlandse leger zich terugtrok.
Op 12 mei bombardeerden de Duitsers de haven van Vlissingen.
Onder de bevolking brak paniek uit.
Intussen kwamen de eerste gedemoraliseerde troepen aan in Vlissingen, ze waren hun wapens kwijt en waren onder de indruk van de enorme slagkracht van de Duitsers, hetgeen niet bijdroeg aan de geestdrift van de Fransen en Nederlanders die zich in Vlissingen verschanst hadden.
Toen op de 14e bekend werd dat Nederland gecapituleerd had, en dat Zeeland er alleen voor stond, werd de stemming helemaal grimmig.
Diezelfde dag slaagden de Duitsers erin tot diep in Zuid-Beveland door te dringen.
De Nederlandse stellingen werden verlaten, en alle documenten verbrand.
Een meevallertje voor de Duitsers dus.
Het werd een tactische terugtrekking van de troepen, en op de 16e ontving Schout bij Nacht, van der Stad bevel vanuit Londen om niet in de handen van de Duitsers te vallen, hij droeg het commando over aan de Franse commandant, en vervolgens stak hij over naar Zeeuws-Vlaanderen.
De 17e was het bekeken.
De Duitsers hadden het militaire verzet op Walcheren gebroken en kwamen de Sloedam over om dit in bezit te nemen.
Op 18 mei werd ook hier gecapituleerd.
De troepen begonnen zich nu overal terug te trekken, onder dekkingsvuur van Britse en Franse kruisers op de kruisende rivieren.
De 19e viel ook Zeeuws Vlaanderen, het enige gebied waar nog doorgevochten werd.
Nederland zou 5 jaar bezetting te wachten staan...
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
Gertos45
Lid
Berichten: 380
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:38
Locatie: Gistel

Bericht door Gertos45 »

België had zeker geen 600.000 manschappen. Zeker niet.

Maximum 350.000 , sla de bronner er maar op na.

Dus de percentages kloppen niet hoor.

Groetjes

Gertos.
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Gertos45 schreef:België had zeker geen 600.000 manschappen. Zeker niet.

Maximum 350.000 , sla de bronner er maar op na.

Dus de percentages kloppen niet hoor.

Groetjes

Gertos.
Van de in totaal 600.000 Belgische militairen werden er 225.000 naar Duitse krijgsgevangenkampen gebracht. Na enkele maanden werden de meeste Vlamingen vrijgelaten. Slechts circa 70.000 (alle officieren die na enige tijd gegroepeerd werden te Prenzlau, beroepsonderofficieren en Waalse militairen) bleven tot het einde van de oorlog gevangen.

Bron; wikipedia
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

wikipedia is ook maar geschreven door mensen die dat soms maar van veronderstellingen hebben ;). ik bedoel, om elk standaard feit dat door iedereen wordt gezegd na te checken (zoiets standaards als het aantal militairen, wat me overigens ook niet zo makkelijk lijkt goed na te checken) ben je wel erg lang bezig. verder is er zowiezo altijd iets raars met dit ow aan de hand, ook bij nederland. de een zegt 400.000, de ander 350.000. weer een ander zegt 280.000 met iets van 40.000 beroepsmilitairen etc.
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Dit is niet de enige site waar het gezegd word Paul..

ook o.a op de site van de Grebbeberg hebben ze het er ook over dat Belgie en Nederland allebei 1% verlies hebben geleden van hun totale aantal manschappen. van Belgie stond er 6.000 voor de info en dus 1% --> 100% = 600.000 man..

ik weet niet, maar ik ga geen andere getallen geloven als ik daar geen bronnen voor heb :)
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Plaats reactie