Website over WOII veroorzaakt controverse in Tsjechië

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
thrill me
Lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 jan 2004, 21:00
Locatie: Zuidoost-Vlaanderen BELGIË
Contacteer:

Website over WOII veroorzaakt controverse in Tsjechië

Bericht door thrill me »

Een Tsjechische site die tot doel heeft jongeren te interesseren voor de geschiedenis van het dorpje Lidice, heeft voor heel wat controverse gezorgd.
De site stelt voor de verwoesting van Wereldoorlog II nog eens digitaal over te doen met een vlammenwerper of een granaat.

De Tsjechische stad Lidice werd in juni 1942 volledig in de as gelegd door de nazi's. De site biedt de bezoeker aan, te kiezen tussen een vlammenwerper of een granaat. De speler krijgt tien punten voor elke inwoner die wordt doodgeschoten en twintig punten voor elke Tsjech die wordt verbrand.
Wanneer het spel moet beginnen, wordt de bezoeker echter tot de orde geroepen met de uitspraak "In Lidice was het geen spel, maar realiteit". Vervolgens wordt een korte documentaire getoond die afsluit met een uitnodiging om het oorlogsmuseum van Lidice te bezoeken.

De controversiële site heeft de laatste dagen voor discussie gezorgd in de Tsjechische pers. Ook de burgemeester van Lidice is niet opgezet met het initiatief. De directie van het museum benadrukt dat het de bedoeling is om mensen te choqueren en om jongeren naar het museum te lokken.
Laatst gewijzigd door thrill me op 17 sep 2006, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Thrill Me!!!
{Avatar : Melder, Funker, Störungssucher}
Caesar
Lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 17 apr 2006, 16:43

Bericht door Caesar »

De link werkt niet hoor...
dennisb
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:21

Bericht door dennisb »

Plaats reactie