Het gevoel van..............

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
raytheman
Lid
Lid
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 feb 2006, 17:45

Bericht door raytheman »

"1. Duitse militaria in zijn algemeenheid van een hogere en verfijnde kwaliteit is (Deutsche Gruendlichkeit!!!);
2. Duitse Militaria couranter en waardevast is;
3. Duitse militaria qua esthetica en finesse e.d. een grotere aantrekkingskracht heeft; "

Toch is vooral punt 3 het voornaamst bij veel duits-verzamelaars. Volgens mij kan het de gemiddelde neo-nazi geen moet schelen of iets al dan niet origineel is; zolang er maar een hakenkruis op staat of een ander schokkend teken.
De aantrekkingskracht van originele duitse stukken die een geschiedenis hebben is hetgeen mijn inziens een duits-verzamelaar drijven.
Het besef dat de mannen in dit (duits) uniform de alom gevreese vijand was maakt meer los dan het aanschouwen van uniformen van de uiteindelijke overwinnaar.
Duits is inderdaad erg duur om te verzamelen maar ook binnen het vezamelgebied zijn er nog enorme prijsverschillen; een uniformjas van de duitse brandweer compleet met alle insigne's, hakenkruizen en noem maar op heeft tóch een véél lagere verzamelwaarde dan een ss-jas.
En als je écht veel geld kwijt wilt dan moet je iets kopen wat aantoonbaar uit 1 van de concentratiekampen afkomstig is.
Hoe luguberder hoe duurder (en dus gewilder)- mensen zitten raar in elkaar-
Maar dit is MIJN mening -(voordat er weer een snurker op de man gaat spelen)
Gebruikersavatar
Joachim Peiper
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 13 nov 2005, 20:08

Bericht door Joachim Peiper »

koos24 schreef:
Joachim Peiper schreef:......Omdat naar mijn mening:

1. Duitse militaria in zijn algemeenheid van een hogere en verfijnde kwaliteit is (Deutsche Gruendlichkeit!!!);
2. Duitse Militaria couranter en waardevast is;
3. Duitse militaria qua esthetica en finesse e.d. een grotere aantrekkingskracht heeft;

en dit allemaal niets maar dan ook niets te maken heeft met het aanhangen en steunen van enige nazi ideologieen en sympathieen, zoals menigeen zal denken als je Duitse militaria verzamelt...
Die associatie vind ik dus niet zo logisch...Ik vind dat meer veroordelend.
.
Persoonlijk mag iedereen verzamelen, denken en zijn wat hij wil.
Joachim Peiper dat ze je associëren met het gedachtengoed van het 3e rijk, terecht of onterecht, vind ik dit niet zo raar.

Als ik als onwetende, neutrale lezer op deze site zou komen en iemand heeft als forumnaam Joachim Peiper met bijbehorende afbeelding denk ik niet meteen aan een fan van de geallieerden.
Ik zal wel de laatste zijn die een aanhanger is van het nazi gedachtengoed; Daarvoor heb ik teveel historische plekken, kampen e.d. bezocht en boeken over gelezen....En ja, ook de battlegrounds waar de foute Peiper slag heeft geleverd in de Ardennen... Ik zal me naam veranderen in George S. Patton: dat klinkt ook al wat vriendelijker.... :P :P

Dit is wel een aardige topic. :)
http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=34954

Wat mij betreft was en is het nog steeds een leuke discussie...Conclusie: het blijft nog steeds bij het oude: Duits = fout en geallieerd is goed....Het zal mij verder de pis niet lauw maken.. 8)
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

[qoute]Wouter, een vraagje tussendoor.
Ik zie dat je 16 jaar bent. Mijn dochter is 17 en mijn vader (haar opa dus) is 74. Toen de bevrijding kwam was mijn vader 13. Ik vermoed dat jouw opa toen ook ongeveer zo oud was, of zit ik er erg naast? Ik vraag me af; wat heeft hij meegemaakt als +/- 13 jarige dat hij nu nog steeds liever niet geconfronteerd wordt met een uniform? Zo maar uit nieuwsgierigheid... :)[/quote]

Een goede vraag, mijn grootvader wordt volgende maand 80 jaar oud, geboren in 1926.
Bji de bevrijding was hij dus 18, want hij is in oktober jarig.
Hij moest gaan werken in Duitsland, hij is ondergedoken, het hele huis is overhoop gehaald maar de Duitsers konden hem niet vinden, en later kreeg hij van een vriendin van hem die werkte op het bureau voor de arbeidsdienst, een stempel op zijn personnsbewijs dat hij vrijgesteld was van werken in Duitsland.
Mensen die uit Deventer en omgeving komen, hebben misschien wel gehoord van de knokpartij op de Brink..
Waar nu een hotel zit was vroeger de landbouwschool, en Deventer lag toen nog geen 2 Km van Schalkhaar af, waar de politie collaboratie grotendeels omdraaide.
De landwacht was net geintroduceerd, en ze hadden de naam 'Jan Hagel' alweer te pakken, omdat ze veelal bewapend waren met hagelgeweren.
Op een dag was er dus een NSB bijeenkomst op de Brink, en de landwachters waren vervelend aan het doen tegen een paar van die boeren die toevallig in de buurt waren.
Jongens van de landbouwschool er heen en die beginnen al die Landwachters in elkaar te meppen, de Wehrmacht moest tussenbeide komen, en een heleboel studenten zijn toen helemaal lens gemept.
Mijn opa moest toen weer een paar weken wegblijven, want toen de Wehrmacht eraan kwam is hij er gauw vandoor gegaan met zijn makkers.
Later in de oorlog deed hij ook dingen voor het verzet.
Krantjes rondbrengen, berichten overbrengen, NSB'ers pesten maar nooit gewapend verzet.
Veel van zijn vrienden zijn gepakt en tegen de muur gezet, de Duitsers hebben veel familie in elkaar gerost en huizen kapotgemaakt.
Toen het al vrij duidelijk was dat de Duitsers gingen verliezen, ( De Canadezen waren al bijna bij Deventer :P ) dacht hij dat alle Duitsers teruggetrokken waren, en hij wist waar die het voedsel opsloegen.
Hij gaat erheen, ziet niemand, en vult zijn overjas met allemaal voedsel.
De jas was er speciaal voor gemaakt, je kon tussen de binnen en buitenkant allemaal spullen stoppen.
Hij loopt weg en er wordt op hem geschoten, krijgt met een Karabijn een mep in zijn maag, zijn jas wordt afgepakt, krijgt nog een paar trappen en gaat er dan snel vandoor.

En ik weet lang niet alles, misschien is het nu wat duidelijker waarom hij niet nog een keer zo'n uniform hoeft te zien.

Wouter
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Helemaal duidelijk. Dank voor je uitvoerige reactie, Wouter. Zo hoor je nog eens wat. Ik kende het verhaal over de Brink niet. Ik ken iemand die, net als mijn familie, gedurende de laatste twee jaar van de oorlog in Deventer heeft gewoont (ja de wereld is klein :) ) en zal eens vragen wat hij ervan weet. Mijn moeder woonde met haar ouders en broer in de Hogehondstraat. Geen wonder dat je opa niet zit te wachten op een weerzien met een Duits uniform.
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Lucid schreef:
Nick schreef:Een dom persoon bestempeld iemand als neo nazi.
Het is natuurlijk onzin om iemand meteen voor een neonazi aan te zien, wat dat betreft ben ik het helemaal met je eens. Echter vind ik het niet raar als mensen vragen stellen.
De eerste vraag die in mij zou opkomen is: "waarom per se naziverzamelobjecten?"
Als je je als verzamelaar door zo'n vraag beledigd voelt, dan ben jij zelf degene die vooroordelen heeft, niet de vraagsteller. Die wil namelijk alleen maar weten wat je zo interessant vindt aan nazispullen.
Ik voel me ook zeker niet beledigd als men vragen gaat stellen. Vind ik juist fijn. Maar als iemand zonder IETS gevraagd te hebben, gaat lopen schelden, is het wat anders.
Infanterie: Königin aller Waffen!
Plaats reactie