Krant: Neonazi weer op vrije voeten

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
IJsbrand
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 16 apr 2006, 07:10
Locatie: Overijssel

Bericht door IJsbrand »

Oh Sorry Harro, ik dacht dat jij wel van deze mogelijkheden op de hoogte was.

Maar kijk eerst maar eens rond op de volgende site:

http://kranten.kb.nl

Behalve Fentener van Vlissingen, tref je ook de wetenswaardigheden aan van ene PS Heerema, zat later ook in het 'verzet', maar het Heerema-Offshore bedrijf heeft zijn bedrijfslogo momenteel nog op een vlag die overeenkomt met de hakenkruisvlag van de NSNAP.
Of van een Henry Deterding, de oprichter van de Koninklijke Olie, waarvan ons koninklijke familie zich ook nooit gedistancieerd heeft.
Deterding werd zelfs met veel Nazi eer begraven op het voormalige riddergoed van Prins Hendrik, dat inmiddels in zijn bezit was.
Veel leesplezier.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Het zal aan mij liggen maar waar ik bij "Duitsers" nog enkele hits krijg, leveren de zoekwoorden "Fentener", "Geer" en zelfs "Colijn" niets op. Ook "Deterding" doet niets. Hoe kan dit dan jouw bron zijn en, als dit wel zo is, hoe kunnen wij die artikelen dan vinden? Kun jij ze even voor ons zoeken cq. citeren? Ik heb er momenteel nog maar weinig vertrouwen in dat je je vergezochte hersenspinsels kunt onderbouwen. Veeleer lijkt het erop alsof je allerlei uitvluchten zoekt om niet te hoeven antwoorden. Het gaat overigens weer over allerlei zakenleiden en weer niet over de vooroorlogse regering die volgens jou pro-Duits was. Ik vrees dat je daar geen bewijs voor wil of kunt leveren anders hoef ik het toch niet vijfmaal te vragen?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Behalve dat mevrouw Heerema op zoek is naar een dagmeisje of werkster voor 3 dagen kan ik eigenlijk ook niks vinden...
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Precies, de door IJsbrand opgevoerde personen komen in die database niet voor of niet in een artikel van enige relevantie voor zijn beweringen in dit topic.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
IJsbrand
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 16 apr 2006, 07:10
Locatie: Overijssel

Bericht door IJsbrand »

Nou ik vind de vele toespraken die ene P.S. Heerema houdt voor werving van de Waffen-SS in Nederland toch wel erg relevant, zoals die in de artikelen vermeld staan.
Die advertentie van mevrouw Heerema, die een gebruikte kinderwagen zoekt een maand voordat ze bevallen moet klopt ook.
Terwijl de aanstaande vader over de miljoenen roem spreekt die te halen valt in het overwonnen gedeelte van Rusland.
En als je toch aan het Googelen bent, met Heerema en de link naar afbeeldingen, krijg je van het echtpaar zelfs de trouwfoto te zien, waarbij PS in het SS-uniform.
Ook de bezoeken van Fentener van Vlissingen aan meneer Hitler, staan echt nog wel vermeld, daarvoor zou iedere boer of middenstander na de oorlog een behoorlijke straf voor gekregen hebben van de Bijzondere Rechtspleging.
Als jullie eens inloggen op Het Vaderland, dan moet er toch al snel wat te vinden zijn.
Het staat er allemaal nog, heb ik zojuist even gecontroleerd. En ook de archieven van de Rotterdamsche Courant uit de jaren 40-45 staan duizenden pagina's op internet, zeer leerzaam.
En wat dat laatste kabinet De Geer betreft, die waren er nog maar vanaf augustus 1939 en de meesten zaten in mei 1940 snel in de bootjes om de plas over te komen.
En je mag toch aannemen dat de minister-president de toon aangeeft.
En die is van De Geer duidelijk verkeerd geweest.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Maar als dat er allemaal staat, waarom krijgen Kevin en ik dan allenbei nul hits als we zoekwoorden als Fentener, Geer, Colijn en Detering invoeren? En wat je nu allemaal opnoemt, bewijst dat dat de Nederlandse regering pro-Duits was? Ik vraag je nu voor de zesde maal deze stelling te onderbouwen.

edit: aha, als je enkel op "het Vaderland" zoekt op Fentener dan krijg je idd een heleboel links (op de Geer overigens niet). Maar toch kom ik geen bewijzen tegen voor een pro-Duitse Nederlandse vooroorlogse regering : edit

IJsbrand, kun jij enkele artikelen uit de periode mei 1937 - mei 1940 citeren waaruit onomstotelijk blijkt dat de Nederlandse regering zich pro-Duits opstelde? Echt bewijs, regeringsbeslissingen of regeringsbeleid dat duidelijk maakt dat ze verder gaan dan het tevreden houden van zowel de Duitsers als de Britten en Fransen. Niet weer allerlei verwijzingen naar vermeende banden tussen ministers en zakenlui en hun gedrag tijdens de oorlog, maar echt regeringsbeleid voor de oorlog.
Laatst gewijzigd door Harro op 18 sep 2006, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Noem dan eens een datum van een krant en de titel van het nieuwsartikel IJsbrand, want verder dan wat advertenties met daarin de naam Heerema kom ik in dat krantenarchief echt niet. Volgens mij hou je ons of jezelf gewoon voor de gek.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Zelfs als IJsbrand gelijk heeft - en dat durf ik te betwijfelen gezien datgene dat ik heb opgestoken over dit onderwerp tijdens mijn studie en later uit boeken over de Nederlandse houding in de aanloop naar mei 1940. Maar zelfs als IJsbrand ergens een punt heeft. Dan wil ik daar toch een goed onderbouwde, heldere uitleg over zien met duidelijke bronnen. Dus geen hak op de tak insinuaties over zwagers van ministers, zakenlui die bij regeringleden en koningin op bezoek gingen en na de Duitse inval meewerkten met de Duitsers, of NSB kopstukken met veronderstelde invloed op ministers.

Punt is dat al die vage opmerkingen over het gedrag van lieden tijdens de bezetting totaal niets zeggen over hun houding jegens de Duitsers in de aanloop naar de oorlog. Zakenlui zijn rasopportunisten die ten alle tijden hun bedrijf draaiende willen houden. Dat ze tijdens de oorlog voor de Duitsers produceerden en al voor de oorlog de grote Duitse afzetmarkt niet links lieten liggen zegt helemaal niets over hun politieke opvattingen en al helemaal niets over een pro- of "weinig anti-Duitse" opstelling van de regering. Dan moet je echt met bewijzen komen dat de Nederlandse regering beleidsmatig meer voelde voor de nazi's dan voor de Britten en Fransen. Je moet zaken doen met de Duitsers en vriendschappelijke betrekkingen in de de periode januari 1933 - mei 1940 niet verwarren met een positieve mening over het nazisme, een wens tot aansluiting bij het Derde Rijk of instemming met een Duitse bezetting. De mensen die je opsomt, met uitzondering van Rost van Tonningen, wilden best geld verdienen aan de Duitsers maar net zo graag aan de Britten en de Fransen. Dat maakte ze niet pro-Duits. Duitsland was, en is, nu eenmaal de grootste afzetmarkt voor het Nederlandse bedrijfsleven.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
IJsbrand
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 16 apr 2006, 07:10
Locatie: Overijssel

Bericht door IJsbrand »

@Harro, Ja geld is goede smeerolie, de kleine man werd na de oorlog om zijn daden veroordeeld en meestal niet eens, want daar was geen tijd voor en alleen maar in een kamp gestopt. De groten met veel geld gingen allen vrijuit en de regeringslieden waren de zetbazen van de industriëlen.
Wat te denken bijvoorbeeld van het bericht, dat Philips hfl 350.000,-- aan de Duitse Winterhulp had geschonken, dat was niet bepaald een verzetsdaad.
Mensen die zich in de oorlog met een collectebus hiervoor op de straat hadden begeven werden na de oorlog door de POD, BS of andere in een kamp opgesloten.

De link naar de Rotterdamsche Courant 40-45 is:

http://appl.gemeentearchief.rotterdam.n ... .showframe

Harro, KevinP Als je het allemaal leest, dan was het toch een grote janboel en wie wil je daarvan nog in bescherming nemen?
Colijn soms, die in Atjeh al een holocaust achter de rug had olv, Van Heutsz.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Wat te denken van dat bericht? Dat het wederom helemaal niets te maken heeft met de door jou veronderstelde pro-Duitse houding van de Nederlandse regering in de aanloop naar de meidagen van 1940. Elke keer als ik daarnaar vraag kom je weer met allerlei losse beschuldigingen aan het adres van het Nederlandse bedrijfsleven tijdens de oorlog. Van Heutsz en Colijn op Atjeh en Philips tijdens de oorlog. Houdt het enig verband met een door jou veronderstelde pro-Duitse houding van de regering? Volgens mij zit je zo vast in een dermate ernstige dwangmatige aversie tegen de Nederlandse politiek en het bedrijfsleven dat je niet in staat bent tot een heldere discussie. Ik stel je zevenmaal een vraag en zevenmaal negeer je de vraag volkomen om weer met nieuwe onsamenhangende insinuaties te komen die niets met mijn vraag te maken hebben. Ook mijn tweede vraag negeer je op dezelfde wijze.

Dus voor de laatste maal:

IJsbrand, kun jij enkele artikelen uit de periode mei 1937 - mei 1940 citeren waaruit onomstotelijk blijkt dat de Nederlandse regering zich pro-Duits opstelde? Echt bewijs, regeringsbeslissingen of regeringsbeleid dat duidelijk maakt dat ze verder gaan dan het tevreden houden van zowel de Duitsers als de Britten en Fransen. Niet weer allerlei verwijzingen naar vermeende banden tussen ministers en zakenlui en hun gedrag tijdens de oorlog, maar echt regeringsbeleid voor de oorlog.


Let vooral op de zin: Niet weer allerlei verwijzingen naar vermeende banden tussen ministers en zakenlui en hun gedrag tijdens de oorlog. Als je nu weer met allerlei losse beschuldigingen komt over het gedrag van industriëlen tijdens de oorlog dan beschouw ik deze discussie verder als verloren tijd en moeite.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Pauli
Lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 15 mei 2005, 17:20

Bericht door Pauli »

Misschien is je onderschrift wel van toepassing Harro.
"Even a fool is thought wise when he keeps his mouth shut"
IJsbrand
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 16 apr 2006, 07:10
Locatie: Overijssel

Bericht door IJsbrand »

@Harro, Nou dan sluit je deze discussie toch en een regeringsbeleid voor de oorlog was dat er dan? Zie alleen maar eens hoeveel kabinetscrisissen er geweest zijn. Als er wel een beleid was geweest met krachtdadige leiders, dan had Mussert nooit zo'n aanhang gekregen, zelfs tot in vele adelijke kringen toe.
Dus een beleid was er beslist niet alles hing als los zand aan elkaar en de ''Pruus kwam eenvoudig over de Gruppe''.
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Bericht door MARKET GARDEN »

Ik denk dat Harro gelijk heeft. In diverse boeken over de periode voor W.O.2 ben ik daar aanwijzingen voor tegen gekomen.

Nederland handhaafde een strikte neutraliteitspolitiek, dit hield o.a. in dat ze op zowel Duitse als Engelse vliegtuigen schoten.
Wel ben ik tegengekomen dat de stemming in Nederland in de jaren 30 meer pro Duits dan pro Engels was.
Of dit klopt kan ik echter niet controleren.
De waarheid komt met de jaren
Gebruikersavatar
Motorway
Lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 28 feb 2006, 16:22
Locatie: Lichtstad van het Noorden

Bericht door Motorway »

MARKET GARDEN schreef:Ik denk dat Harro gelijk heeft. In diverse boeken over de periode voor W.O.2 ben ik daar aanwijzingen voor tegen gekomen.

Nederland handhaafde een strikte neutraliteitspolitiek, dit hield o.a. in dat ze op zowel Duitse als Engelse vliegtuigen schoten.
Wel ben ik tegengekomen dat de stemming in Nederland in de jaren 30 meer pro Duits dan pro Engels was.
Of dit klopt kan ik echter niet controleren.
De Jong heeft in 'Voorspel' het nodige hierover geschreven, eigenlijk gaat dit hele deel hierover. Hij stelt dat vooral eind jaren 1930 van "enige bedachtzaamheid richting Duitsland sprake was" (p.517).
"Auch wenn alle mitmachen - ich nicht!"
De vader van Joachim Fest naar zijn zoon.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

IJsbrand, het draait om deze post...
IJsbrand schreef:
Harro schreef:Dus probeerden ze zowel de Duitsers als de Britten en Fransen te vriend te houden. Dat zegt echt helemaal niet dat de Nederlandse regering werkelijk positief tegenover Hitler en het nazisme stond.
Nee maar ook beslist niet negatief
Waarmee je expliciet stelt dat de Nederlandse overheid voor de oorlog beslist niet negatief tegenover Hitler en het nazisme stond. Vervolgens vraag ik je vier bladzijden lang om deze stelling te onderbouwen waarop je continue met allerlei informatie komt die betrekking heeft op het gedrag van allerlei zakenlieden tijdens de oorlog. En als ik na zevenmaal (!!!) herhalen van mijn verzoek om uitleg over het standpunt van de Nederlandse overheid voor de oorlog nog enkel losse insinuaties krijg over mensen die tijdens de oorlog vanalles zouden hebben misdaan en ik daaruit de conclusie trek dat ik geen antwoord op mijn vraag van jou zal krijgen en het dus zinloos is met jou te discussiëren dan zeg je doodleuk dat ik de discussie maar moet sluiten en dat er überhaupt voor de oorlog geen regeringsbeleid was? Dus er was geen beleid maar ze stonden zeker niet negatief tegenover de nazi's, maar hoe je daarbij komt wil je niet onderbouwen. Ik geef het op.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Plaats reactie