zoek informatie

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gilles
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 27 jan 2004, 20:06
Locatie: Hofstade (aalst)

zoek informatie

Bericht door gilles »

hallo,
al jaren ga ik naar nieuwpoort (belgie) en op 100m. van ons appartement ligt een vroegere duitse batterij: batterij groenendijk.
Heeft iemand hier meer informatie/foto's van?

google is al geprobeerd

greetz
giles
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Hey

In "Belgie 44" van Peter Taghon staat een foto van de Canadezen die de kustbatterij veroverd hebben. Het gaat om een soort overwinningsstoet van 140 man, een foto met vooraan een Bren Carrier. Op de foto zijn ze net Groenendijk voorbij.

Pagina 118, foto 8

ISBN 90 209 2287 4 - NUGI 648

Gr Tim
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Mocht je dit nog niet weten, de batterij is bevrijd door het South Saskatchewan Regiment op 13 september. Het heeft hen wel een paar dagen tijd en heel wat manschappen gekost.
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Misschien wel leuk om erbij te zeggen:

The South Saskatchewan Regt. heeft ook Groningen-Stad bevrijd. :)

:lol:
ikke

Bericht door ikke »

waar kan ik info vinden over de tweede wereldoorlog in het dorp grootegast ik heb google enz. al geprobeert
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ik denk dat je eerst eens naar de plaatselijke bibliotheek moet gaan, vraag daar naar boeken over je dorp, praat ook met oudere mensen zoals je opa en opa, etc

Daarna kun je mailen/bellen met de gemeente, en vragen wat ze in hun archief hebben. Dat lijkt me een goed begin?
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Probeer de streekhistorische vereniging eens, misschien dat die wat weten of iig weten wie je meer kan vertellen: http://www.grootegast.nl/ en dan zoeken in de stadsgids in de categorie kunst en cultuur. Je kunt ook zoeken bij ouderenzorg bij ouderenbonden. Daar is misschien wel iemand lid van die erover wil vertellen.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Plaats reactie