Kampbewaakster verzwijgt nazi-verleden voor joodse man

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Kampbewaakster verzwijgt nazi-verleden voor joodse man

Bericht door Arjen »

nu schreef: SAN FRANCISCO - De Verenigde Staten hebben een 83-jarige vrouw uitgezet die tijdens de Tweede Wereldoorlog met een getrainde vechthond het nazi-kamp Ravensbrück bewaakte. Meer dan zestig jaar wist Elfriede Lina Rinkel haar duistere verleden verborgen te houden - zelfs voor haar onlangs overleden Joodse man, meldde de Amerikaanse krant The Los Angeles Times woensdag.

De in Leipzig geboren vrouw emigreerde in 1959 naar de VS zonder haar kampverleden te vermelden. Amerikaanse functionarissen kwamen daar onlangs toch achter, terwijl zij de vele duizenden namen van mensen die in dienst waren van de nazi's vergeleken met immigratiedocumenten. Rinkel is de eerste vrouwelijke nazi die onder valse voorwendselen de VS is binnengekomen en nu wordt gedeporteerd.


Joods

Volgens haar advocaat vertelde Rinkel niemand in haar familie over haar werk. Zelfs haar man, een Duitse overlevende van de Holocaust, wist er volgens haar advocaat niet van. "Ze probeerde haar verleden goed te maken", aldus Alison Dixon. "Ze trouwde een Joodse man en gaf aan joodse liefdadigheidsinstellingen."

Functionarissen in Washington vertelden de krant echter dat de vrouw, toen ze geconfronteerd werd met haar verleden, geen emotie of spijt toonde. Ook vocht ze de uitzetting niet aan. Ze oogde sympathiek en aardig, oud en vermoed, erkende een zegsman van het ministerie van Justitie. "Haar aanwezigheid in de Verenigde Staten was desalniettemin een belediging voor overlevenden van de Holocaust die in dit land een nieuw thuis hebben opgebouwd."

De vrouw had al een graf geregeld in de buurt van San Francisco, naast haar man. Op de steen zou in de toekomst ook boven haar naam de davidsster prijken. Het graf heeft Rinkel, voor ze begin deze maand naar een ver familielid in Duitsland vertrok, echter verkocht. In Duitsland hangt haar mogelijk nog een aanklacht boven het hoofd.
Da's toch best zielig vind ik.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Eigenlijk wel ja. Ik mag er toch van uit gaan dat de vrouw ook echt van haar man heeft gehouden en dat ze van binnen toch spijt heeft en het op deze manier dacht 'goed' te maken.

Ik zou het een erg moeilijk besluit vinden hoor om haar uit het land te zetten denk ik.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Wat ik vreemd vind: ze probeerde haar hele leven de daden in het kamp goed te maken, op kleine manieren, maar ze was er toch al die jaren mee bezig. Dan word ze gepakt en uitgezet en toont ze geen enkele emotie bij een confrontatie met haar verleden?
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Mogelijk dat ze berust in het feit dat ze uitgezet wordt voor iets waaraan ze schuldig is.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

wou het net hier plaatsen :P maar het stond er al!, Ik zou die vrouw gewoon in de VS laten.. ze probeerde haar leven te beteren, waarom pakken ze haar wel, maar hebben ze enkele hogen nazi's laten lopen...
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Typisch Amerika.
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Tja....
Ik zou zeggen laat zo`n vrouw toch na zoveel jaar was er niemand die ernaar kraaide,
En ze veroorzaakt geen overlast of wat dan ook dus ik zie geen reden om haar uit te zetten, :roll:
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
Kleine Feldmaus
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 mei 2006, 14:41
Locatie: Het land van Maas & Waal

Bericht door Kleine Feldmaus »

"Op de steen zou in de toekomst ook boven haar naam de davidsster prijken."

Was ze zelf ook Joods geworden dan?
Dat moet haast wel, anders kan je niet op een Joodse begraafplaats komen te liggen.

Beetje dubbel die uitzetting.
Aan de ene kant, Mensen kunnen zich beter naar de toekomst richten in plaats van het verleden.
Wat niet betekent dat je het dan maar moet goedkeuren of vergeten, nee, maar dit heeft weinig nut.
Pak liever de tegenwoordige neonazis aan of andersoortige extremisten, die zijn een grotere dreiging tegenwoordig dan een vrouw van 85.
Maar aan de andere kant, ze heeft zich wel aan die feiten schuldig gemaakt.
Uitzetten lijkt me niet erg zinvol.
Geef haar anders een taakstraf of wat dan ook, in het onderwijs, dat heeft het nog enige educatieve waarde voor de jeugd.

Maar ja, zolang wij niet het hele verhaal hierachter kennen is het moeilijk erover te oordelen.
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Mahatma Gandhi
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Geef haar anders een taakstraf of wat dan ook, in het onderwijs, dat heeft het nog enige educatieve waarde voor de jeugd.
Ik denk dat veel mensen daar over zullen struikelen, zeker als blijkt dat ze geen emotie's toonde of ook maar enige vorm van spijt. In Amerika doen ze daar toch wel wat moeilijker over. Waarschijnlijk zouden de discussie's in Nederland ook wel oplaaien.

Maar inderdaad, de energie die ze hier voor een 85 jarig vrouwtje gebruiken, kan beter gebruikt worden bij de bestrijding van Neo-nazi's..
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Kleine Feldmaus
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 mei 2006, 14:41
Locatie: Het land van Maas & Waal

Bericht door Kleine Feldmaus »

Dat is dus de moeilijkheid met de media...geen volledig verhaal.

Was ze met een joodse man getrouwd uit zelfbescherming, soort onderduik,(dus zonder gevoel) of was het uit schuldgevoel of uit liefde (voortkomend uit schuldgevoel wellicht) (dus wel met emotie/spijt).

Wij weten het niet, dus lastig om er iets over te zeggen.
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Mahatma Gandhi
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Kleine Feldmaus schreef:"Op de steen zou in de toekomst ook boven haar naam de davidsster prijken."

Was ze zelf ook Joods geworden dan?
Dat moet haast wel, anders kan je niet op een Joodse begraafplaats komen te liggen.
Ook op een reguliere begraafplaats kun je een steen met een davidsster plaatsen. Dit is, zeker in de V.S., geen uitzondering .. Er staat volgens mij nergens dat het om een joodse begraafplaats gaat.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Kleine Feldmaus
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 mei 2006, 14:41
Locatie: Het land van Maas & Waal

Bericht door Kleine Feldmaus »

Ah ja, dat is ook zo.
Ik ging er eigenlijk automatisch van een Joodse begraafplaats uit.
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Mahatma Gandhi
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Kleine Feldmaus schreef: Beetje dubbel die uitzetting.
Aan de ene kant, Mensen kunnen zich beter naar de toekomst richten in plaats van het verleden.
Wat niet betekent dat je het dan maar moet goedkeuren of vergeten, nee, maar dit heeft weinig nut.
Pak liever de tegenwoordige neonazis aan of andersoortige extremisten, die zijn een grotere dreiging tegenwoordig dan een vrouw van 85.
Maar aan de andere kant, ze heeft zich wel aan die feiten schuldig gemaakt.
Uitzetten lijkt me niet erg zinvol.
Roerend mee eens. Ik zie eigenlijk gewoon een oud vrouwtje van 85 voor me die heel lang geleden een grote fout heeft gemaakt. Ook al is het een verschrikkelijke fout, ze heeft al jaren een leven geleidt waarin ze getrouwd was en kinderen had. Van die mensen hield ze.
Mij valt vaak op dat naarmate mensen ouder worden ze de kans hebben of misschien wel gewoon het inzicht hebben meer liefde te geven. Dit vrouwtje was 85; ze zal niemand meer kwaad doen. Waarom zou je haar dan zo straffen?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Ze heeft het ruim 60 jaar lang verzwegen. Persoonlijk vind ik dat als spijt en berouw had getoond wel had mogen blijven, maar dit verzwijgen en met een man trouwen die waarschijnlijk 95% van zijn familie is kwijtgeraakt vind ik wel erg. Misschien is uitzetten wel een grove maatregel, maar zij heeft toen der tijd gelogen over haar asielaanvraag. In Nederland staat hier in sommige gevallen ook uitzetting op. Het is nu eenmaal bij wet verboden dat je niet mag liegen over herkomst en achtergrond informatie.

779
Paul Siemons
Lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 apr 2004, 20:37

Bericht door Paul Siemons »

Volledig mee oneens!!

Of ze nu 25 of 125 jaar geworden is , er zielig of niet uitziet de straf geven die haar medewerkers die toen wel "gepakt" zijn ook hebben gekregen.

Ze is oud mogen worden: waarschijnlijk heeft ze door haar "werk" dit velen op zeer jonge leeftijd ontnomen.
Ze is gehuwd met een joodse man en heeft "veel" gedaan voor joodse instellingen: opportunisme van de hoogste orde; alle sporen naar haar verdoezelen: een kampbewaakster die huwt met een jood; dan zullen we wel de verkeerde voorhebben.
Ze is grootmoeder geworden: is door haar "medewerking"
waarschijnlijk ook aan velen ontzegd.

"Verleden goed maken.." om niet goed van te worden!!

Alle geluk dat haar man de bedriegerij van zijn "echtgenote" nooit is te weten gekomen.



Mvg,

Paul Siemons
Plaats reactie