zaklamp,seinlamp?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

zaklamp,seinlamp?

Bericht door the_king88 »

hallo mensen,

Ik heb een paar spullen erbij.
Waaronder dit lampje kan iemand mij er meer over vertellen?
Er staan geen stempels of dergelijke in en heeft 3 schuifjes die je ervoor kan doen een groene/blauw/rode.
Is dit naoorlogs of oorlogs?
Ik dacht zelf dat het een soort duitse lamp was,
Alle informatie is welkom, :)
Alvast bedankt :!:

Afbeelding
voorkant

Afbeelding
binnenkant

Afbeelding
achterkant
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

het is een petrix achtige lamp, dus het lijkt me duits, maar aangezien er geen stempels van opstaan..
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Ja ik zat ook al in die richting te denken maar vind het ook zo vreemd dat er geen stemels op staan,
Ik had ook al even op internet gespeurd maar zonder resultaat.
Wel heb ik lampen gevonden die erop lijken.
Maar ik heb weinig verstand van zo`n lampje vandaar dat ik om info vraag :wink:
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
NPB
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:23
Locatie: Amstelveen

Bericht door NPB »

Jeej! Vol blijheid zie ik dit topic!

Ik zoek informatie over precies eenzelfde soort lamp. De kast is dan alleen zwart, met een bruin leren bandje erachter. Ook 3 schuifjes rood/groen/blauw. In opdruk staat: Telko 4, Daimon.

Ik ben nu zover dat ik weet dat Daimon de (duitse?) fabrikant was en dat er meerdere lampen in de reeks 'telko' zijn. Maar weet iemand meer over het productiejaar en waar de lamp precies voor werd gebruikt?
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

De lamp van The King is volgens mij voor de burger- of overheidsmarkt geproduceerd.
Dit kan je concluderen aan de clip die er aan zit, die is niet militair.
Hij is wel oud, maar hoe oud???

De lamp die NPB beschrijft heeft goede kans militair Duits WO2 te zijn, het leren bandje is namelijk bedoeld om de lamp aan de tuniek te kunnen knopen.
Echter: de lampen zijn er in vreselijk veel variaties en werden al heel lang voor de oorlog, tot erg lang na de oorlog gebruikt.

Er werd laatst een mummie gevonden in een piramide die zo’n lampje in zijn hand had, het brandde ook nog trouwens.
De archeoloog die de mummie vond, had zo’n zelfde lamp.
Daarom is dateren voor mij wat moeilijk.
Ik ben een lampie, wat lampjes betreft...

Maar er is nog een mogelijkheid tot hulp: we schijnen hier een lampenverzamelaar te hebben!
Even gespiekt voor jullie: zijn alias is Custom.
Zie hier een thread waar hij aan ons verscheen:
http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=12010
Laatst gewijzigd door LDO op 22 sep 2006, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Nathalie,

ja idd ik ben zaklampen verzamelaar en even weg geweest van dit forum,de zaklamp die jij noemt is de Daimon telko nr 2214 gemaakt door Daimon vanaf 1938/1943 toen zijn deze Daimon fabrieken in het Rurh gebied gebombardeerd door de gealieerden in de (IIWO) omdat zij deze voor munitie fabrieken aanzagen,zijn ook niet meer opgebouwd tijdens de oorlog.De lamp is tevens gebruikt door de Wehrmacht manschappen,maar ook voor civiele doelende, ik heb hier een oude NL folder liggen van Daimon die is uit gegeven aan de (NL) bevolking aan de vooravond van de (IIWO) in April 1940 voor luchtbeschreming.ik hoop dat ik jouw vraag hiermee heb beantwoord.Ik bezit deze lamp zelf ook in nieuwstaat met rood blauw en groen sein het blauwe filter was geen sein filter maar enkel bedoelt in combinatie met de afdekkap voor verduitserings licht zo waren er ook speciale verduisteringslampjes in de handel van het merk Philips voor in de zaklamp met een gekleurd blauw glaasje.Philips heeft trouwens in de 2WO veel voor de Werhmacht gemaakt.>>

groet,
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

King ,

Beter laat dan nooit na lang zoeken ben ik er toch nog achter gekomen deze 3sein lamp is gemaakt vanuit Belgie onder de naam ''Cobar'' zowel in Nederland als Belgie gebruikt in de 2WO voor overheidstaken politie.leger het batterijen binnenwerk is een kopie van de oude (NL) Witte Kat zaklamp 1940.De fabriek Cobar bestaat nog steeds maar dan onder de naam ''Barco'' en maken elektronische instrumenten voor in vliegtuigen ect.
Plaats reactie