Kampbewaakster verzwijgt nazi-verleden voor joodse man

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Paul Siemons
Lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 apr 2004, 20:37

Bericht door Paul Siemons »

Koos24: "....De enige feiten die bekend zijn is dat ze bewaakster was in Ravensbruck en dat ze een hond had..."

Er staat wel degelijk : "vechthond".
Als je een overlevende van het Kamp van Breendonk zou kunnen spreken moet je hem/haar eens vragen wat voor gruwelijkheden ze de gevangenen aandeden met die beesten op bevel van hun baas.

Mvg,

Paul Siemons
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Rednas schreef:
sobel schreef:O?, dus je komt een hoge nazi tegen, ook maar leven en laten leven?
Het was op betrekking tot die vrouw, maar ik vind ook niet dat je een bejaarde hoge nazi moet achtervolgen enz. Op die leeftijd kan je ze toch niet meer ompraten of boete laten doen.
Die vrouw deed het zelf nog, proberen het goed te maken (wat ik opzich beter vind dan dat ze 10 jaar in de gevangenis beland).
Ik vind dat op die leeftijd een passende straf moet zijn.
Men heeft immers misdaden gepleegd, of zat in een criminele organisatie!
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Marcfire
Lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 dec 2003, 12:49

Bericht door Marcfire »

Persoonlijk vind ik ook dat verjaring geen argument is. Dat zou betekenen dat als je maar lang genoeg uit handen van de instanties blijft, dat je op een gegeven moment met alles weg kunt komen.

Los van deze dame en wat ze zoal gedaan zou hebben, denk ik dus dat zelfs als die personen oud zijn, ze gestraft mogen worden. In Nederland wilden we dat toch ook met die Bikker en het werk van Wiesental had anders ook overbodig geweest de laatste jaren voor zijn dood. En let wel, de fouten die vele misdadigers op hun geweten hebben zijn niet in een eenmalige vlaag van verstandsverbijstering gedaan, het was vaak een proces van jaren waarin misdaden werden begaan.

Ze hoeven van mij op 80+ leeftijd niet perse in de cel te belanden, maar vrijheidsontneming mag van mij wel gebeuren.
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Bericht door MARKET GARDEN »

Paul Siemons schreef: Koos24: "....De enige feiten die bekend zijn is dat ze bewaakster was in Ravensbruck en dat ze een hond had..."

Er staat wel degelijk : "vechthond".
Als je een overlevende van het Kamp van Breendonk zou kunnen spreken moet je hem/haar eens vragen wat voor gruwelijkheden ze de gevangenen aandeden met die beesten op bevel van hun baas.

Mvg,

Paul Siemons
Wat is een vechthond? Er staat zo veel in de krant om de verhalen wat aan te dikken.
Volgens mij was in die tijd de Duitse herder de meest gebruikte hond voor bewakingsdoeleinden.

Ik sluit me bij Koos24 aan, misdaden door haar zijn niet aangetoond, we weten niet hoe lang ze daar gewerkt en of ze nazi was weet ook geen mens.
De waarheid komt met de jaren
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Bericht door MARKET GARDEN »

sobel schreef:
Rednas schreef:
sobel schreef:O?, dus je komt een hoge nazi tegen, ook maar leven en laten leven?
Het was op betrekking tot die vrouw, maar ik vind ook niet dat je een bejaarde hoge nazi moet achtervolgen enz. Op die leeftijd kan je ze toch niet meer ompraten of boete laten doen.
Die vrouw deed het zelf nog, proberen het goed te maken (wat ik opzich beter vind dan dat ze 10 jaar in de gevangenis beland).
Ik vind dat op die leeftijd een passende straf moet zijn.
Men heeft immers misdaden gepleegd, of zat in een criminele organisatie!
Welke criminele organisatie? Waar staat dat ze lid was van de SS.
Toch niet alle kampbewaking viel onder de SS
De waarheid komt met de jaren
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Nu komen er hier allerlei reacties waarin elke uitspraak in dat artikel wordt geminimaliseerd. Vechthond of niet, SS of niet, ze was kampbewaakster en ze heeft spijt. En ik kan mij niet voorstellen dat ze spijt heeft als zal ze niets misdaan heeft.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Bericht door MARKET GARDEN »

Harro schreef:Nu komen er hier allerlei reacties waarin elke uitspraak in dat artikel wordt geminimaliseerd. Vechthond of niet, SS of niet, ze was kampbewaakster en ze heeft spijt. En ik kan mij niet voorstellen dat ze spijt heeft als zal ze niets misdaan heeft.
Merkwaardige uitspraak :?

Je kan er toch spijt van hebben dat je voor een verkeerd regiem hebt gewerkt? Spijt dat je niet meer hebt gedaan om je te verzetten, spijt dat je er misschien niet meer aan hebt gedaan een andere baan te krijgen.
De waarheid komt met de jaren
Gebruikersavatar
Kleine Feldmaus
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 mei 2006, 14:41
Locatie: Het land van Maas & Waal

Bericht door Kleine Feldmaus »

MARKET GARDEN schreef:
Harro schreef:Nu komen er hier allerlei reacties waarin elke uitspraak in dat artikel wordt geminimaliseerd. Vechthond of niet, SS of niet, ze was kampbewaakster en ze heeft spijt. En ik kan mij niet voorstellen dat ze spijt heeft als zal ze niets misdaan heeft.
Merkwaardige uitspraak :?

Je kan er toch spijt van hebben dat je voor een verkeerd regiem hebt gewerkt? Spijt dat je niet meer hebt gedaan om je te verzetten, spijt dat je er misschien niet meer aan hebt gedaan een andere baan te krijgen.

Zo denk ik er ook over.
Het artikel is daarnaast dusdanig minimaal dat wij hier moeilijk een oordeel over kunnen geven.
Er worden allerlei dingen bijgehaald waarvan we helemaal niet weten of dat zo was.
Wellicht dat er later meer openbaar zal worden gemaakt.

En dan nog een opmerking op de reactie van sommige mensen die iets zeggen in de trant van "mijn familie is dit aangedaan, dus wens ik jouw familie hetzelfde"...
(Dit terzijde van de hele schuldvraag van die vrouw)
Zulk een vastklampen aan wrok en leven in het verleden verwoest levens weer helemaal opnieuw.
Je leven staat stil als je daarin blijft hangen en niet los kan laten.
Los te laten is niet hetzelfde als vergeten.
Maar het zorgt er wel voor dat je blik weer op de toekomst gericht kan worden en weer openstaat voor het echte leven van hier en nu.

Maar ja, dat is mijn persoonlijke mening omdat ik in mijn directe omgeving meemaak hoe zeer alles beinvloed wordt door zulke gedachten.
(zij leven en mijn familieleden niet, zij is grootmoeder en mijn zus had die kans niet, etc...)
Alles staat stil en sleurt je mee naar beneden.
Niet alleen de directe betrokkenen van toen maar ook de generaties daarna.
Sommige mensen hebben dit zelfs nu nog tegenover het Duitsland/de Duitsers van tegenwoordig.

Volgens mij dwaal ik van het onderwerp af.
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Mahatma Gandhi
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

Spijt of geen spijt, je hebt deel uitgemaakt van een misdadige organisatie en hebt daarin actief of passief meegedaan aan zaken waarbij mensen beestachtig het leven lieten.

Blijkbaar wordt dit hier even uit het oog verloren?

Dus daarom vind ik niet dat zij hun straf moeten ontlopen omdat ze nu oud zijn geworden.

Duitse Herders werden niet alleen als waak/vechthond gebruikt door de Duitsers. Er werden ook andere rassen gebruikt!
Daarbij een hond is maar zo vals of zo lief als zijn "baas" hem heeft opgeleerd!
(Heb zelf een DH 8) )

Als men zegt dat zij een kampbewaakster is een een hond daarbij gebruikte, dan denk ik niet dat zij enkel rondjes liep om haar hondje uit te laten in Ravensbrück (één der ergste kampen!). :roll:
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Mike S.
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 sep 2006, 22:51

Bericht door Mike S. »

Market Garden:
'spijt dat je er misschien niet meer aan hebt gedaan een andere baan te krijgen' :shock: Sorry hoor, maar dit lijkt me nu wel erg onwaarschijnlijk. Naar mijn mening wist ze weldegelijk waar ze mee bezig was, en had ze geen problemen ermee. Daarnaast waren deze 'vechthonden' - of hoe men ze ook noemen wil - voor een speciale taak opgeleidt. Voor wat - mag jezelf invullen... (en dan bedoel ik niet 'schapenhoeden')
"Geht nicht, gib's nicht"
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

Het was niet de eerste Haftling die verscheurd werd door deze honden (antwoord).
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Precies, voor je het weet roept "market garden" hier het beeld op van een vrouw die wel kampbewaakster was maar die met een lieve Schäferhund die geen vlieg kwaad deed rondjes liep rond de afzetting en die er later spijt van kreeg dat ze niet wat fanatieker de personeelsadvertenties las om een kantoorbaantje in Berlijn te krijgen. Sorry hoor, maar als ze kampbewaakster was en met een hond rondliep dan is de kans minimaal dat ze dit niet volkomen vrijwillig deed. Ik vind overigens ook dat uitzetting na zoveel jaren, waarin ze probeerde iets van haar verleden goed te maken, een wel zeer zware straf is.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Bericht door koos24 »

Harro schreef:Precies, voor je het weet roept "market garden" hier het beeld op van een vrouw die wel kampbewaakster was maar die met een lieve Schäferhund die geen vlieg kwaad deed rondjes liep rond de afzetting en die er later spijt van kreeg dat ze niet wat fanatieker de personeelsadvertenties las om een kantoorbaantje in Berlijn te krijgen. Sorry hoor, maar als ze kampbewaakster was en met een hond rondliep dan is de kans minimaal dat ze dit niet volkomen vrijwillig deed. Ik vind overigens ook dat uitzetting na zoveel jaren, waarin ze probeerde iets van haar verleden goed te maken, een wel zeer zware straf is.

Maar goed ook jij weet dat niet zeker.

We snateren hier allemaal in het rond en niemand weet het fijne.
Wil je een zuiver beeld vormen moet je achtergronden kennen;

* Wat voor hond was het (bewaking / vecht)
* Wat was haar taak?
* Heeft ze zich schuldig gemaakt aan misdaden tegen de mensheid?
* Deed ze het gewongen (kans niet groot) of vrijwillig?


Maar waarom willen we nu al een oordeel klaar hebben? Een veroordeling op basis van een mager media artikel.
En zoals we in diverse draden hier hebben gezien is de media ook niet nauwkeurig, zie bijvoorbeeld de draad "NS zet veteraan uit"een hele draad vol verontwaardigde reacties, waaronder die van mij. Bleek gewoon een kul verhaal te zijn.

Laten we nu eerst rustig afwachten, gegarandeerd komt er na de uitzending wel een en ander los.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Ii weet inderdaad ook niets zeker. maar er is een verschil tussen uitgaan van het meest waarschijnlijke en uitgaan van iets onwaarschijnlijks :)
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Ik dacht bij mezelf: ik Google even op haar naam voor meer info.

Ik heb ze niet allemaal doorgelezen (geen zin, of de taal niet geheel machtig) maar misschien staat er voor sommigen info in die ze nodig hebben. En als je dit niet genoeg vindt....Google zelf even verder op haar naam :wink:

Foto:

http://www.latimes.com/news/local/la-me ... -headlines

Een aantal berichten:

http://www.mercurynews.com/mld/mercuryn ... 560425.htm

http://www.stern.de/politik/panorama/:U ... 70628.html

http://www.dw-world.de/dw/article/0,214 ... 73,00.html
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Plaats reactie