Vraag over k98 bajonet

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
screamingeagle90
Lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 16 jul 2006, 13:36
Locatie: mofert

Vraag over k98 bajonet

Bericht door screamingeagle90 »

Hallo,
Ik heb vandaag van een man een bajonet gekregen voor een Mauser k98.
De man waar ik de boajonet van heb zei me dat de eigenaar voor hem beweerde dat hij van de SS is.
Naar mijn mening is het een parade bajonet.

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind het een beetje een vreemde bajonet aangezien de bajonet noch de houder genummert is :?

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb zojuist geprobeerd of hij op mijn mauser past maar hij paste om een of andere reden niet :? er zat wel nog wat resten van een doekje in de groeve waarmee ik heb over mijn mauser schuif.
Hoort dit bij een paradebajonet?
Als iemand me meer over deze bajonet kan vertellen, of me kan vertellen of deze bajonet daadwerkelijk van de SS is hoor ik dat graag :)
''Aufstehen, Zuruck in die gräber, Der ruckzug aus Montfort is irtumlich gegeben''
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Bericht door ZEN.45 »

Ik ben geen expert wat bajonetten betreft maar dit is volgens mij inderdaad een parade (of dress-) bajonet.

Dat deze niet genummerd is, is normaal. Ze werden namelijk niet aan het leger geleverd.
De militairen kochten ze zelf aan bij speciaalzaken in gala-uniformen en toebehoren.

Dat hij niet op een K98 past is eveneens normaal. Het was uitsluitend bedoelt als opsmuk.
Sommigen werden zelf gemaakt zonder bevestigingsgleuf.

Dat het een SS-bajonet is durf ik te betwijfelen. Gezien ze commercieel gemaakt en verkocht
werden denk ik niet dat er een SS standaard was.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Gebruikersavatar
screamingeagle90
Lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 16 jul 2006, 13:36
Locatie: mofert

Bericht door screamingeagle90 »

In mijn bajonet zit wel een bevestigingsgroef.
Naar mijn mening zou hij toch ss kunnen zijn, als de vorige eigenaar dit beweert.
Aangezien de SS veel deed paraderen lijkt me dit best mogelijk.
Maar weet niemand of het een originele duitse is of bijv. uit een joegoslavische fabriek.
''Aufstehen, Zuruck in die gräber, Der ruckzug aus Montfort is irtumlich gegeben''
Gebruikersavatar
John Rambo
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 14 sep 2004, 15:45
Locatie: Apeldoorn

Bericht door John Rambo »

screamingeagle90 schreef:Naar mijn mening zou hij toch ss kunnen zijn, als de vorige eigenaar dit beweert.
Aangezien de SS veel deed paraderen lijkt me dit best mogelijk.
Dit lijkt me een beetje te makkelijk conclusies trekken. :?
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door jeroen wo2 »

idd :wink:
Gebruikersavatar
screamingeagle90
Lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 16 jul 2006, 13:36
Locatie: mofert

Bericht door screamingeagle90 »

ok, ik geef je gelijk, maar ik vind het vreemd dat hij niet gestempeld is, normaal stempelden de duitsers toch alles?
''Aufstehen, Zuruck in die gräber, Der ruckzug aus Montfort is irtumlich gegeben''
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Dat valt wel mee. Prive sloten zijn ook niet vaak gestempeld.
Gebruikersavatar
Fons
Lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 15 aug 2004, 23:16
Locatie: Huizen

Bericht door Fons »

Klopt, lang niet alles werd gestempeld. Ik heb precies zo'n zelfde paradebajonet, bij mij is de kling dan wel gestempeld met makerscode maar op de schede en koppelschoen staat niets. Wat wel mooi is, is dat de je originele koppelschoen er nog bij hebt. Deze is net iets smaller dan die voor de gewone K98 bajonet en veel moeilijker te vinden.
Gebruikersavatar
screamingeagle90
Lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 16 jul 2006, 13:36
Locatie: mofert

Bericht door screamingeagle90 »

Fons schreef:Klopt, lang niet alles werd gestempeld. Ik heb precies zo'n zelfde paradebajonet, bij mij is de kling dan wel gestempeld met makerscode maar op de schede en koppelschoen staat niets. Wat wel mooi is, is dat de je originele koppelschoen er nog bij hebt. Deze is net iets smaller dan die voor de gewone K98 bajonet en veel moeilijker te vinden.
leuk dat je er ook 1 hebt.
zou je niet misschien een foto kunnen posten?
En wat is een klingel? misschien dat ik wat over het hoofd heb gezien :oops:
''Aufstehen, Zuruck in die gräber, Der ruckzug aus Montfort is irtumlich gegeben''
Gebruikersavatar
Fons
Lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 15 aug 2004, 23:16
Locatie: Huizen

Bericht door Fons »

Een klingel is een bel maar ik had het over de KLING oftewel lemmet.

Hier foto's van de mijne:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
screamingeagle90
Lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 16 jul 2006, 13:36
Locatie: mofert

Bericht door screamingeagle90 »

zeer nette bajonet.
Ik heb nog eens gekeken maar op die plaats heb ik geen stempel.
Heb ik soms een repro of werden er sommige ook zonder stempel gemaakt
''Aufstehen, Zuruck in die gräber, Der ruckzug aus Montfort is irtumlich gegeben''
Gebruikersavatar
Fons
Lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 15 aug 2004, 23:16
Locatie: Huizen

Bericht door Fons »

Die van jou is zeker geen repro, je komt ze vaak genoeg tegen zonder stempel. Als je deze voor niets gekregen hebt mag je echt niet klagen. Zelf vind ik het altijd wel leuk als de maker er op staat, gewoon een kwestie van wat langer zoeken.
Gebruikersavatar
screamingeagle90
Lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 16 jul 2006, 13:36
Locatie: mofert

Bericht door screamingeagle90 »

ik ben zowiezo al erg blij met deze bajonet:) k denk zelf ook niet dat het een repro is.
Ik kan het alleen niet begrijpe dat er geen maker instaat
''Aufstehen, Zuruck in die gräber, Der ruckzug aus Montfort is irtumlich gegeben''
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Een logo erin zetten kostte in die tijd ook al geld. Overigens worden deze bajonetten nauwelijks na gemaakt (omdat ze geen groot verzamel gehalte hebben <- niet flauw bedoelt, maar dat snap je wel)
Gebruikersavatar
screamingeagle90
Lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 16 jul 2006, 13:36
Locatie: mofert

Bericht door screamingeagle90 »

ik begrijp wat je bedoelt :)
werden deze bajonetten ook in de strijd gebruikt?
''Aufstehen, Zuruck in die gräber, Der ruckzug aus Montfort is irtumlich gegeben''
Plaats reactie