Krant: ''De jacht op oorlogsmisdadigers gaat door''.

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Krant: ''De jacht op oorlogsmisdadigers gaat door''.

Bericht door Bjorn »

'De jacht op oorlogsmisdadigers gaat door'

Mayke Calis en Yildiz Huinink

DEN HAAG - De oorlogsmisdadiger Herbertus Bikker wordt wegens gezondheidsredenen niet verder vervolgd. Wordt daarmee een tijdperk afgesloten en kan het boek dicht? ''Het houdt pas op als de laatste persoon die de oorlog heeft meegemaakt zijn laatste adem heeft uitgeblazen.''


De secretaris van het Dachau Comité kan er kort over zijn: ''De jacht gaat door.'' Er zijn volgens Pieter Dietz de Loos 'nog genoeg' oorlogsmisdadigers die opgespoord kunnen worden. Dat ze oud en ziek zijn, doet niet ter zake. ''Per geval moet beoordeeld worden of ze terecht kunnen staan.''

Deze week stopte na vijf maanden het proces tegen de Nederlandse oorlogsmisdadiger Herbertus Bikker. De rechtbank in het Duitse Hagen oordeelde dat de 89-jarige Bikker wegens zijn ziekte niet in staat was zijn eigen proces fatsoenlijk te volgen. De meeste nog levende oorlogsmisdadigers zijn inmiddels tachtig jaar of ouder; wordt met het afsluiten van het proces Bikker een hele periode afgesloten? Het zijn de laatste loodjes, zegt Jan Blom, directeur van het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie (NIOD). ''Bikker is wel een van de laatsten.'' Er kunnen volgens Blom nog steeds rechtszaken plaatsvinden. Zo zitten er in Duitsland bijvoorbeeld nog vier Nederlandse oorlogsmisdadigers 'ondergedoken'. Het is de vraag of zij worden opgespoord en of zij wel in staat zijn hun proces te volgen.

Het berechten van oorlogsmisdadigers is na verloop van tijd een dilemma, zegt de historicus. Het recht moet zijn loop hebben en mensen als Bikker moeten boeten voor wat zij anderen hebben aangedaan. Aan de andere kant houdt ons rechtsstelsel rekening met humaniteit. ''Moeten we iemand die onze normen met voeten heeft getreden, wel berechten via diezelfde normen?'' Blom denkt zelf van wel. Dietz de Loos is het daarmee eens: ''Wij respecteren het recht.'' Al betekent het volgens hem wel dat sommige oorlogsslachtoffers opnieuw slapeloze nachten of nachtmerries krijgen. ''Dat slijt nooit. De herinnering aan het verleden wordt zelfs intenser naarmate mensen ouder worden.''


Niet uitgejaagd

Dat bevestigt nazi-jager en journalist Jack Kooistra, die een rol speelde in de opsporing van Herbertus Bikker. ''Hoeveel emotionele telefoontjes ik de afgelopen dagen wel niet heb gekregen.'' Voor hem is er dan ook geen sprake van een afgesloten periode. ''Het houdt pas op als de laatste persoon die de oorlog heeft meegemaakt zijn laatste adem heeft uitgeblazen.'' Kooistra is met zijn 73 jaar in ieder geval nog niet 'uitgejaagd'. ''Ik heb nog twee serieuze kandidaten op mijn lijstje staan.''

Marleen de Roos-Schoenmakers, de enige advocaat-generaal in Nederland die nog is belast met misdaden die zijn gepleegd in Tweede Wereldoorlog, denkt dat het proces Bikker het laatste was rond een Nederlandse oorlogsmisdadiger. Juist omdat er bij hem nieuwe belastende informatie aan het licht kwam. ''Het moet een zaak zijn die bewijsbaar is en het moet gaan om een delict dat nog niet is verjaard. De ene oorlogsmisdaad verjaart nooit, de andere wel.'' Wel heeft ze goede hoop dat de vier Nederlanders die straffen opgelegd hebben gekregen in Nederland en die naar Duitsland zijn gevlucht, alsnog berecht worden. ''Het verzoek ligt bij Duitsland om die straffen op te leggen. Of het lukt? Geen idee.''

Oud-verzetsstrijder Frans Bom (83) verwacht dat dit het laatste proces is geweest tegen een Nederlandse oorlogsmisdadiger. Bom maakt deel uit van het bestuur van de Federatieve Raad van Voormalig Verzet in Nederland. Hij heeft zich erbij neergelegd dat het nauwelijks meer mogelijk is om een oud SS'er of nazi veroordeeld te krijgen. ''We moeten zo zachtjes aan accepteren dat het na 55 jaar niet meer lukt. We zitten er al verzetsorganisatie ook niet meer achteraan. Je weet namelijk dat het een gevecht is geworden dat geen resultaat meer oplevert. Er is nauwelijks meer bewijs te halen.'' Ondanks dat betreurt Bom het dat er misdadigers zijn - hoe stokoud ook - die wegkomen met hun straf. ''Persoonlijk vind ik dat Bikker de rest van zijn leven in de cel moet doorbrengen'', zegt de oud-verzetsman. ''Het is een onverbeterlijke schoft. Als ik z'n gezicht op televisie zie, zie ik ogen waar haat uit spreekt. Deze man heeft geen spijt, integendeel. Ik gun hem niet dat hij een normale dood sterft.''
Uit: het Dagblad van het Noorden, 5 Februari 2004.

Wat vinden jullie hier nou van?
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Opsporing van de verdachten is goed voor de slachtoffers en nabestaande van de slachtoffers. De opsporing betekend een herkenning van wat er gebeurt is. Ook voor de geschiedschrijving is het belangrijk dat de verdachten gehoord worden.
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Aan de eenne kant vindt ik het goed, maar aan de andere kant ook weer niet.
Kijk, die mensen zijn al zo oud, en het is al zo lang geleden.
Ik vraag me af waarom ze het 50 jaar geleden niet afgerond hebben, want dan zou ik het een stuk rechtvaardiger hebben gevonden.
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Dat heet verjaaring. Moordenaars van nu ontlopen naar enkele jaren hun straf omdat het verjaart is. Moordenaars uit WO2 worden gewoon berecht? Beetje vreemd dan. Of alles pakken of niemand.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Verzamelaar_Freak
Lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 27 dec 2002, 19:07
Locatie: kattttttttt

Bericht door Verzamelaar_Freak »

Misdaden TEGEN de mensheid kunnen niet verjaren, en door de verzetsman dood te schieten..
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

Toendertijd hielden deze misdadigers geen rekening met hun slachtoffers dus moeten de rechters nu ook geen rekening houden met de leeftijden van deze misdadigers!
maar hoe dan ook zal de Grote Man hierboven uiteindelijk over ze oordelen!
Verzamelaar_Freak
Lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 27 dec 2002, 19:07
Locatie: kattttttttt

Bericht door Verzamelaar_Freak »

ben het helemaal met je eens Ironmarc...
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

ik ben het er niet helemaal mee eens....

die Grote man oordeelt over ons allemaal, oorlogsslachtoffer of niet... iedereen gaat toch wel een xtje dood...

laat die 'oorlogsmisdadigers' dan tenminste nog in hun eigen leven hun straf niet ontlopen, als ze niet meer de cel in kunnen verzin dan wat anders waardoor ze toch boeten!! ook al is het maar een geldsom aan de nabestaanden...

verder vind ik niet dat oorlogsmisdadigers uit wo2 en oorlogsmisdadigers uit het heden of andere criminelen hetzelfde zijn...
wo2 is nu al een tijd geleden en de meeste oorlogsmisdadigers (gaat hier dan over de vaak hogere leiding) zijn al dood of niet meer in staat om nog goed aan zo een proces mee te doen (de jongere soldaten die vaak toch ook wel dingen deden die niet door de mand kunnen niet meegerekend, maar dat waren vaak ook niet zulke 'noemenswaardige misdaden in vergelijking met de hogere leiding) en daarom vind ik dat dit soort zaken 'voorrang' krijgt zolang er nog een mogelijkheid bestaat om die oorlogsmisdadigers alsnog te laten boeten!!
"Arnhem bridge. And hold it!"
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

mee eens Yorick, mocht het alsnog niet lukken om ze in hun leven te berechten dn doet de Grote Man het alsnog!

ik denk alleen niet dat een geldsom aan nabestaanden iets zou kunnen goedmaken...ik zou er niet blij mee zijn in ieder geval
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

Aangezien ik er absoluut niet van overtuigd ben dat er een grote man hierboven is, zullen wij het toch tot in lengte van dagen zelf moeten doen. Hierbij mag leeftijd/gezondheid geen reden zijn om het na te laten.
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

ironmarc schreef: ik denk alleen niet dat een geldsom aan nabestaanden iets zou kunnen goedmaken...ik zou er niet blij mee zijn in ieder geval
mee eens, maar tis toch wat....
ik bedoel: als je zo'n oude kerel niet meer in de cel kan stoppen moet ie als ie eenmaal schuldig is gesteld toch bestraft worden vind ik!
Verzamelaar_Freak
Lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 27 dec 2002, 19:07
Locatie: kattttttttt

Bericht door Verzamelaar_Freak »

Wie vind dat hij de cel niet meer in kan? 80 of 90 gewoon de bak in, ze moeten wat betreft de straffen beetje meer op amerika gaan lijken hogere straffen, en niet als je 10 jaar hebt dat je na 5 vrij komt
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

ja dat is helemaal zo. In Nederland is het wat justitie betreft gewoon een grote puinhoop!
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

net zoals de dader van de moord op pim fortuin (ben zijn naam kwijt)
die kreeg hoeveel jaar? 25ofzo of minder kweet het niet meer
maar bij ons in belgie zou het gemakkelijk levenslang zijn
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

En hier in maastricht is het helemaal erg,daar krijg je een jaar cel als je een politie agent duwt.Maar dan plukt de politie 16 mensen van de 300 mensen eruit en dan geven ze die 16 mensen celstraffen,de hoogste was 1 jaar celstraf.En dan pleeg je een moord hoef je 3 jaar in de cel te zitten.


Ps:Ik keur het natuurlijk niet goed maar 1 jaar cel gaat toch te ver,tenminste dat vind ik.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Plaats reactie