krantjes.

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
dennisb
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:21

krantjes.

Bericht door dennisb »

Vandaag naar de rommelmarkt in Hummelo geweest,

aanwinsten:

1 25pndr. Huls, en voor de rest nog een kartonnen doos met 100 á 200 krantjes, van het parool tot aan het dagblad, van 1940 tot net na de oorlog! :wink:

ook nog veel Propaganda bladen, van bekendmakingen, tot kom bij de Westland SS! :wink:

wat foto's komen straks!
dennisb
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:21

Bericht door dennisb »

hier alvast de eerste die ik zelf wel speciaal vindt:

http://img134.imageshack.us/img134/558/wolb1.jpg


de rest komen later nog!


:wink:
dennisb
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:21

Bericht door dennisb »

van Market Garden..

hij is best groot dus ik heb hem 2 ingescand! :wink:

http://img169.imageshack.us/img169/2954/duits2go6.jpg
http://img169.imageshack.us/img169/9201/duits1xs0.jpg

daar onder staat dan "De Slag Om Arnhem" maar dat is er helaas niet helemaal opgekomen! :wink:


Hier nog de Nederlandse kant van een bekendmaking van 10 Mei!

http://img85.imageshack.us/img85/4024/duitpu1.jpg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Oorlogskranten

Bericht door asjemenou »

Leuke aanwinst dennisb maar volgens mij heb jij een partij herdrukken gekocht van "De Oorlogskranten". De Nieuwe Rotterdamsche Courant van 10 mei 1940 en de de Duitse verordening van 10 mei 1940 zitten namelijk allebei in deel 1 van deze serie. En het affiche van de slag om Arnhem zit in deel 47.
Op zich heb je er geen miskoop aan gedaan hoor zolang je ze maar niet voor origineel hebt gekocht en ze er voor laat doorgaan. Dergelijke originele WOII kranten zijn vandaag de dag lastig te vinden daarom is deze serie herdrukken wel leuk om te hebben. De serie "De Oorlogskranten" werd uitgegeven in 1994/1995.
Ook zie ik dat regelmatig herdrukken van "De Oorlogskranten" op Marktplaats als zijnde origineel te koop worden aangeboden. Als zo'n exemplaar dan in de indexlijst van deze serie voorkomt dan weet ik eigenlijk meteen al dat het weer een herdruk betreft.
dennisb
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:21

Bericht door dennisb »

hm, zijn het allemaal herdrukken dan, ik heb ze als origineel gekocht.. :cry: :(

hopelijk zit er nog wel iets origineels tussen!
dennisb
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:21

Re: Oorlogskranten

Bericht door dennisb »

asjemenou schreef:Leuke aanwinst dennisb maar volgens mij heb jij een partij herdrukken gekocht van "De Oorlogskranten". De Nieuwe Rotterdamsche Courant van 10 mei 1940 en de de Duitse verordening van 10 mei 1940 zitten namelijk allebei in deel 1 van deze serie. En het affiche van de slag om Arnhem zit in deel 47.
Op zich heb je er geen miskoop aan gedaan hoor zolang je ze maar niet voor origineel hebt gekocht en ze er voor laat doorgaan. Dergelijke originele WOII kranten zijn vandaag de dag lastig te vinden daarom is deze serie herdrukken wel leuk om te hebben. De serie "De Oorlogskranten" werd uitgegeven in 1994/1995.
Ook zie ik dat regelmatig herdrukken van "De Oorlogskranten" op Marktplaats als zijnde origineel te koop worden aangeboden. Als zo'n exemplaar dan in de indexlijst van deze serie voorkomt dan weet ik eigenlijk meteen al dat het weer een herdruk betreft.
hoe kun je zien dan of het origineel of herdruk is ?
Laatst gewijzigd door dennisb op 07 jun 2009, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
dennisb
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:21

Bericht door dennisb »

anderen die nog een mening hebben..
Laatst gewijzigd door dennisb op 07 jun 2009, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

ja, ten eerste, niet iedereen is 24 uur per dag online ;) dus gewoon even rustig wachten op reacties.

maar nu over op de documenten, je kan het aan diverse dingen herkennen, voelt het oud? als je er een vergrootglas overheel houd zie je dan dat het is gedruikt, en dat ook bijvoorbeeld stukjes vuil van het origineel zijn verdrukt op een kopie?
ruikt het oud?

simpele herkennings punten :)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
dennisb
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:21

Bericht door dennisb »

sobel schreef:ja, ten eerste, niet iedereen is 24 uur per dag online ;) dus gewoon even rustig wachten op reacties.

maar nu over op de documenten, je kan het aan diverse dingen herkennen, voelt het oud? als je er een vergrootglas overheel houd zie je dan dat het is gedruikt, en dat ook bijvoorbeeld stukjes vuil van het origineel zijn verdrukt op een kopie?
ruikt het oud?

simpele herkennings punten :)
hehe sorry,,

uh oud, tjah, als je er boven ruikt dan een beetje en als je eraan ruikt ruik je wel dat het oud is, maar ook weer niet heel oud!

vergootglas zou ik moeten proberen! :wink:
dennisb
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:21

Bericht door dennisb »

hm, ik zie er verder niks verkeerds aan, ik weet het ook niet meer.. :?
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

kijk eens naar de voorkant van het papier en de achterkant, is het aan de voorkant anders? glimt het meer?
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Die serie heb ik ook, die Westland poster;

EUROPA IS AANGETREDEN!
met de SS-standaard WESTLAND in den strijd tegen het bolsjewisme.
aanmelding: den haag, stadhouderslaan 132.

Niet?
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Ik zou eens kijken aan de onderkant van het bekendmakingspapier... Daar zou oorlogskranten herdruk oid moeten staan.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Edgar schreef:Ik zou eens kijken aan de onderkant van het bekendmakingspapier... Daar zou oorlogskranten herdruk oid moeten staan.
Inderdaad, aan de onderzijde van alle posters staat bijv.
De OORLOGSKRANTEN document 15 - Recruteringsposter voor het 'Vrijwilligerslegioen Nederland'
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
dennisb
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:21

Bericht door dennisb »

Polte je eerste post klopt.

Edgar, waar moet dat staan dan ?

Ik zou eens kijken aan de onderkant van het bekendmakingspapier... Daar zou oorlogskranten herdruk oid moeten staan.

?
Plaats reactie