krantjes.

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Gewoon in het midden aan de onderkant van het bekendmakingspapier.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Afbeelding
Afbeelding
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
dennisb
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:21

Bericht door dennisb »

hm, misschien dat die dan toch origineel is ? want nergens zie ik opstaan "oorlogskranten"
dennisb
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:21

Bericht door dennisb »

ik zal zo wat scannen maken, maar ik het echt nergens staan!

en hoort het bij de Kranten ook te staan ?
Laatst gewijzigd door dennisb op 07 jun 2009, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Bij die kranten geloof ik niet, best kans dat de verkoper nou net het onderste randje met tekst heeft weg geknipt/gesneden.
Ik geloof niet dat ze orgineel zijn iniedergeval.. helaas.
Maar dat is mijn mening, de combinatie met de kranten de poster etc. die in dezelfde serie zitten lijkt me erg verdacht.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
dennisb
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:21

Bericht door dennisb »

Polte schreef:Bij die kranten geloof ik niet, best kans dat de verkoper nou net het onderste randje met tekst heeft weg geknipt/gesneden.
Ik geloof niet dat ze orgineel zijn iniedergeval.. helaas.
Maar dat is mijn mening, de combinatie met de kranten de poster etc. die in dezelfde serie zitten lijkt me erg verdacht.
ja volgens mij is het weggeknipt zover ik kan zien, helaas :cry:

maarjah, hoe kun je de krantjes herkennen dan ?
Laatst gewijzigd door dennisb op 07 jun 2009, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Oorlogskranten

Bericht door asjemenou »

Zoals Polte al schrijft, kan je de affiche's enz. behorende tot de serie De Oorlogskranten herkennen aan het regeltje wat er onderop staat. Tevens zijn de affiche's van De Oorlogskranten niet groter dan zo'n 49 x 42 cm. De Duitse verordening, die jij hebt geplaatst is origineel veel groter wat ook geldt voor een hoop van de posters uit de serie zoals het SS aanmeldingsplakaat. Deze heeft oorspronkelijk wel het formaat van bijna een huisdeur.
Toen ik je openingstopic las en de foto's bekeek had ik meteen al door dat het om herdrukken uit de serie van De Oorlogskranten ging.
De kop van jouw Nieuwe Rotterdamsche Courant van 10 mei 1940 heeft precies dezelfde drooglopers/spanjolen als die van mij... en zoals de rest van de herdrukken. Drooglopers/spanjolen zijn zeg maar de witte puntjes in de zwarte letters van de kop Nieuwe Rotterdamsche Courant. Ik denk niet dat de oorspronkelijke complete oplage van deze krant, van 10 mei 1940, deze drooglopers/spanjolen op dezelfde plaats heeft gehad. Ik wil niet te technisch doen maar dit heeft o.a. met de inkttoevoer van de drukpers te maken.
Als ik het krantepapier van een "Oorlogskrant" vergelijk met een originele WOII gedateerde krant dan zal je zien dat het WOII papier lang zo mooi niet is. Er zitten bijvoorbeeld houtsnippertjes in. Zeker het krantepapier aan het eind van de oorlog was van een slechte kwaliteit.
Toevallig herkende ik jouw exemplaren als zijnde herdrukken van De Oorlogskranten anders had ik het zo van een foto af niet kunnen zien. Om zo'n krant te beoordelen moet je 'm zien.
Tevens schrijf je dat je op een rommelmarkt een partij van zo'n 100 à 200 kranten en affiche's uit WOII hebt gekocht. Dit is op zich al erg bedenkelijk. Wie heeft dit en verkoopt dit dan ook nog eens op een rommelmarkt?! Als het origineel zou zijn dan moet het van een verzamelaar afkomstig zijn geweest. Deze kent ongetwijfeld de macht van het Internetverkopen dan ook wel. Dit zou hem meer opleveren dan wanneer hij de partij zou verkopen op een rommelmarkt. De oude lucht aan de kranten is heel simpel, gooi ze maar een paar jaar in een vochtige schuur.
Voor de rest is het lastig uitleggen waarom ik een originele krant van een herdruk zou kunnen onderscheiden. Ik heb het hier op dit forum al eens meer verteld. Ik ben al jaren werkzaam in de grafische industrie en hierdoor ga je kenmerken van drukwerk en het drukwerkproces herkennen. Dit is soms aan een buitenstaander moeilijk uit te leggen.
Geloof mij maar, een krant van 66 jaar oud ziet er echt niet zo nieuw meer uit als een herdruk van De Oorlogskranten. Hopelijk heb je er niet al teveel voor betaald. Het is op zich wel een mooie serie om te hebben maar laat ze niet voor echt doorgaan.
dennisb
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:21

Bericht door dennisb »

hm, wat is er nu de waarde totaal nog van dan ?

Als je ongeveer 100++ van die blaadjes hebt, en van die propaganda blaadjes ?
Laatst gewijzigd door dennisb op 07 jun 2009, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

ik zou er als referentiemateriaal hooguit 20euro voor betalen
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Oorlogskranten

Bericht door asjemenou »

Het is maar net wat de gek ervoor geeft. Oorspronkelijk kostte een los nummer van De Oorlogskranten 2,95 Euro (Hfl 6,50). Abonnementen betaalden 2,70 Euro (Hfl 5,95) per nummer. Oorspronkelijk bestond de serie uit 52 delen maar door het grote succes van de serie werd er destijds een nasleep van de oorlog aan toegevoegd en bestaat de complete serie dus uit 65 delen. Reken maar uit wat de complete serie je destijds heeft gekost. Zoals gezegd, de serie was destijds een groot succes dus er zullen nog vele mensen zijn die deze serie hebben.
dennisb
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:21

Bericht door dennisb »

hm, als er maar 65 delen zijn, hoezo kan ik dan 100++ krantjes hebben of lees ik over iets heen.. ?
Laatst gewijzigd door dennisb op 07 jun 2009, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door Tex »

meerdere krantjes per deel misschien?
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
jeffreyvanspengen
Lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 12 nov 2005, 12:28

Bericht door jeffreyvanspengen »

Tex schreef:meerdere krantjes per deel misschien?
ja, ik heb de serie ook en bij mij zitten er gemiddeld 2 a 3 krantjes in per deel + poster.
dennisb
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:21

Bericht door dennisb »

Hm, ik heb er vandaag nog eens naar gekeken, maar zijn die oorlogskranten allemaal in het zwart wit gedrukt, aangezien ik er ook 1 in kleur tussen heb zitten..

En werden er alleen herdrukken van oorlogse kranten gemaakt aangezien er ook krantjes van '46, '47 en '48 tussen zitten!?

En sommige krantjes zijn glad en anderen stroef dus.. :?

Alvast Bedankt! :wink:
SignalH
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 24 feb 2005, 21:10

Bericht door SignalH »

1. Voor een herdruk is kleur zeker geen probleem (zie de posters als bewijs :roll: )
2. Gezien het grote succes van de herdrukken heeft men de periode ook wat ruimer gemaakt. Als ik me niet vergis heeft men voor de Belgische uitgave ook, bijvoorbeeld, de Koningskwestie erbij betrokken. Voor de Nederlandse uitgave zal men wel iets gelijkaardig bedacht hebben.

Conclusie: jij mag denken dat ze origineel zijn maar ik acht de kans klein.

Vriendelijke groeten,
Plaats reactie