Duits Pioniersschopje

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Scheppen zijn universeel. Passen zo goed als altijd in de hoes. Veel wo1 materiaal is doorgebruikt in wo2. Waarom zouden ze het niet 'op' gebruiken...
Gebruikersavatar
Auke J.
Lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006, 19:51
Locatie: Alkmaar

Bericht door Auke J. »

Op gebruiken?? Sorry dat begrijp ik niet :P
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Door gebruiken totdat het niet meer bruikbaar is (kapot of te erg verouderd). :wink:
Gebruikersavatar
Auke J.
Lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006, 19:51
Locatie: Alkmaar

Bericht door Auke J. »

Dus eigenlijk zou ik kunnen zeggen dat ik een "goed" Duits schepje +hoes in handen heb? Wat gewoon in de oorlog zo werd gebruikt.
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Over de hoes durf ik niks te zeggen, maar als die schep echt duits wo1 is (wat niet eens zo gek zou zijn) zou ie zeker in wo2 door gebruikt kunnen zijn.
Men gaat geen oude schep weg gooien omdat ze nieuwere produceren.
Gebruikersavatar
Auke J.
Lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006, 19:51
Locatie: Alkmaar

Bericht door Auke J. »

Over de hoes maak ik mij geen zorgen, die is gestempeld en is authentiek op de duitse manier gestikt, het hoesje is identiek als die op http://www.mp44.nl Ook heb ik er garantie op ;)
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Garantie

Bericht door asjemenou »

Garantie van wie dan?! Iedere verkoper die op de militariabeurs staat of verkoopt via Internet beweert dat z'n WOII spul 100% origineel is. Garantie heb je dus slechts tot aan de spreekwoordelijke deur. Nu ben ik écht geen allesweter maar bij sommige dingen die ik op de tegenwoordige militariabeurzen zie liggen heb ik zo mijn bedenkingen. Aan de potentiële koper dus de taak om de originele WOII militaria van de naoorlogse/vervalste/gereproduceerde militaria te kunnen onderscheiden. Ik verdiep mij niet zo in het Duitse WOII spul maar waarom wordt er dan 150 tot 200 Euro voor een mooie Duitse WOII veldschep gevraagd? Als dit de hedendaagse prijs is dan zal je dit ervoor over moeten hebben.
Gelukkig voor jou, is de schep geïdentificeerd als zijnde een Duitse WOI veldschep die hoogstwaarschijnlijk WOII is doorgebruikt. Maar wat als had gebleken dat de schep niet Duits was geweest?
Wat ik met mijn reactie's probeer duidelijk te maken is, verdiep je eens goed in het spul wat je wilt gaan verzamelen. Zo goed, dat je het blindelings kan herkennen aan de vorm, het materiaal, de stempels. Weet wat je zoekt en wat je koopt.
Een goed referentieboek is hierbij een goed hulpmiddel. Helaas kan je vandaag de dag niet meer zonder zulke boeken. Referentieboeken over Duitse WOII militaria zullen er ongetwijfeld zijn. Nu ben ik geen Duitse WOII verzamelaar maar ik weet wel dat dit een heel populair verzamelgebied is en... dat er ook heel veel namaak en vervalsingen van zijn. Sommige vervalsingen zijn niet van echt te onderscheiden. Immers aan de prijs van een object kan je de originaliteit niet beoordelen. Nogmaals, positieve kritiek van een doorgewinterde militariaverzamelaar.
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Bericht door ZEN.45 »

Auke J.,
Dus als ik des schep aan anderen toon zou ik kunnen zeggen dat het een originele Duitse schep is
die na wo1 is doorgebruikt in wo2 door de Duitsers? En dit zou dan geen uitzondering zijn?
Het enige dat ik met zekerheid kan zeggen is dat het een Duitse WO1 schep is.

De zwarte verf klopt met het doorgebruik in WO2, maar niemand kan daar garantie over geven. Het
zou echter geen uitzondering zijn, wat het tevens het meest waarschijnlijke scenario maakt.

Auke J.,
Zou het ook kunnen dat de lederen hoes die ik op de foto's laat zien in wo2 speciaal voor dit
soort scheppen is gemaakt? Aangezien de schep past als gegoten?
Een (geen toevallig) voordeel van het blijven produceren van deze scheppen met exact dezelfde
afmetingen, is dat men de nieuwe hoezen zowel met de oude als met de nieuwe scheppen kan gebruiken.


asjemenou,
... Tenslotte was Duitsland tot 1918 een keizerrijk (kroontje!). Staat dit kroontje dan standaard
in alle Duitse WOI uitrusting ...
Niet altijd, sommige uitrustingsstukken hadden alleen de naam of embleem van de fabrikant. Andere
een embleem van de deelstaat (Pruisen, Beieren. ...)

Belangrijker vind ik echter de vorm van het kroontje en de combinatie met het produktiejaar, dit is
zeer herkenbaar
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Gebruikersavatar
Auke J.
Lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006, 19:51
Locatie: Alkmaar

Bericht door Auke J. »

Bedankt voor jullie kritiek, asjemenou, weet jij misschien zo een verzamelboek bij naam ( en de schrijver?)

Het is trouwens heus niet altijd zo dat men beweert dat zijn items 100% gegarandeerd origineel zijn.. Er zijn nog eerlijke mensen voor het geval dit vergeten wordt.
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Kritiek

Bericht door asjemenou »

Auke J. schreef:Bedankt voor jullie kritiek, asjemenou, weet jij misschien zo een verzamelboek bij naam ( en de schrijver?)
Ik zou zo gauw geen titel of uitgever weten van een goed referentieboek voor Duitse WOII militaria. Duits WOII is niet mijn verzamelgebied. Op de militariabeurzen staan altijd wel mensen die dergelijke boeken verkopen. Op dit forum zitten overigens genoeg Duits WOII verzamelaars, wellicht kunnen zij je een titel van een goed referentieboek geven.

Auke J. schreef:Het is trouwens heus niet altijd zo dat men beweert dat zijn items 100% gegarandeerd origineel zijn.. Er zijn nog eerlijke mensen voor het geval dit vergeten wordt.
Daar heb je helemaal gelijk in er bestaan gelukkig nog eerlijke mensen/verkopers. Sommige verkopers hebben tenslotte een goeie naam op te houden in de verzamelaarswereld. Echter, zij kennen ook wel de markt en ze weten ook dat een Duitse WOII veldschep vandaag de dag 150 tot 200 Euro waard is. Helaas, het is de prijs die je als Duitse WOII verzamelaar vandaag de dag dus blijkbaar voor zo'n schep moet betalen.
Uiteraard kan je nog wel eens een koopje doen vandaag de dag maar wanneer je iets ver onder de officiële prijs gaat kopen wees dan wel dubbel op je hoede want meestal is er dan wel iets mee.

ZEN.45 nog bedankt voor de uitleg. Ergens had ik al wel een vermoeden dat niet overal zo'n kroontje in de Duitse WOI militaria zou staan. Ik heb zelf een paar Duitse WOI Mauser patronentassen. Achterop staat wel het jaartal en de fabrikant maar geen kroontje.
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Re: Kritiek

Bericht door pionier »

Auke J. schreef:Bedankt voor jullie kritiek, asjemenou, weet jij misschien zo een verzamelboek bij naam ( en de schrijver?)
Zoek 's op het forum. Zijn diverse topics over boeken voor duits verzamelaars.
Er is trouwens ook zoiets als: Google Books. Daar kan je ook zoeken en soms previews van boeken zien.
Gebruikersavatar
Auke J.
Lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006, 19:51
Locatie: Alkmaar

Bericht door Auke J. »

Merci tout le monde!

Ik zal even verder zoeken naar boeken. Bedankt voor jullie info, nu weet ik hoe het zit met de schep.

Wat een stempel al niet voor reacties oplevert :P

Vg Auke
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.
Plaats reactie