Foto's Hürtgenwald 08/04

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door jeroen wo2 »

In Hürtgenwald kan je ook genoeg vinden zonder detector hoor.
Duitse melkfles,etensblikjes,batterijen,hulzen,stukken panzer sherman enz.

:wink:
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Hürtgenwald

Bericht door asjemenou »

Mooi topic Polte. Je bent wel helemaal vol van het Hürtgenwald is het niet? Ik ben ooit eens op doorreis door het Hürtgenwald gekomen meer niet.
Wel heb ik eens rondgelopen door de omgeving van Verdun, Frankrijk. Ik vond dit ook al een bizarre omgeving. Hier ligt ook zeer veel spul aan de oppervlakte. Ik heb daar hoofdzakelijk gefotografeerd.
Kan je je dat voorstellen, loop je alleen door zo'n bos kom je weer de overblijfselen tegen van één of andere Duitse of Franse stelling. De wind die dan door de bomen giert, geen mens om je heen. Op zo'n moment voel je bijna de aanwezigheid van de toenmalige soldaten. Op zo'n moment ga je bijna in spoken geloven.
Het hotel waar ik verbleef was al even bizar. In 1916 was het hotel een Frans veldhospitaal geweest volgens de plaquette in de muur heeft het gebouw van de kelder tot aan de nok toe vol met gewonden gelegen! En ik had daar een kamer waar ik 's nachts een dutje kwam doen.
Zo kan ik nog wel even doorgaan met verhalen over Verdun maar goed we hebben het hier over het Hürtgenwald.
Wel opmerkelijk die Duitse graven in dat dorp en dat je er je auto zo bovenop kan parkeren. Weet je zeker of dat die soldaten daar nog liggen? Of zijn het alleen nog maar de zerken?
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Hoi Asjemenou,

Hürtgenwald is één van mijn grote interesse punten ja, waarom? Nja de eerste keer dat ik er kwam, en die omgeving zag, was ik gelijk al verkocht. En naar meer gelezen te hebben over deze slag maakte het nog interessanter.
De Amerikanen hebben het hier zwaar moeilijk gehad door de felle Duitse weerstand en de slechte weersomstandigheden, die ook vele slachtoffers eiste. Es ist die reine, unverdünnte Hölle!
Ik geloof dat Verdun ook een heel indrukwekkend slagveld is, waar ongetwijfeld meer soldaten gesneuveld zijn, maar toch heeft Hürtgenwald iets wat die andere slagvelden niet hebben.. Vind ik.
Ik weet niet zeker of er daadwerkelijk ook nog overblijfselen lagen bij de graven, er lagen er ook nog een paar uit WOI.
De foto is genomen in Schöneseiffen, in de Eifel.

Iniedergeval mocht je eens zin hebben om een dagje Hürtgenwald/Eifel te doen ga ik graag mee, normaal gaan we altijd met de detector zoeken dus dan zijn foto's maken een bijzaak. Maar zonder detector zijn er heel veel andere interessante dingen om te bezoeken. Ik zelf ben ook nog nooit naar musea geweest in Hürtgenwald.
En ik weet daar in het bos ook bezienwaardigheden te vinden die niet zo bekend zijn, maar reuze interessant.


Hier nog de bunker 139/40 in de zomer, foto genomen door Dirty harrY.
Afbeelding

Maarja de mooiste tijd om Hürtgen te bezoeken is tussen September en Febrauri, de tijd waar in WOII de oorlog losbarste in dit mooie landschap. ;)
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
tommy17
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 jan 2006, 13:47

Bericht door tommy17 »

hej die foto ken ik was van onze zomertrip naar hurtgen, die bunker was echt nog top in orde en hij was niet volgestopt met rotzooi. je kon gewoon nog door alle ruimtes lopen.
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Inderdaad Tommy.
Nou die andere bunkers nog vast leggen op de foto.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Nog wat Hurtgen bunker foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Duipsteen in bunker:
Afbeelding


Afbeelding
Impressie dikte muren:
Afbeelding


Afbeelding
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Is dat bij Raffelsbrand? Aan de andere kant van de parkeerplaats?
Wat ligt er op de laatste foto bij die boom?
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Bunkers bij vossenack. Laatste foto meer bij Hurtgen (plaatsje). Wat daar liggen zijn batterijen. Die putjes lagen nog vol met auto onderdelen en ander materiaal. Denk ga ze maar uitgraven.
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Dit vond ik ook wle mooi. Bij een redelijk recent ontdekt veldgraf. Stenen met de datum van bezoek.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Ja onder Vossennack is Raffelsbrand.. daar waar ik je toen tegenkwam.. die laatste foto is ook daar genomen?
Ben er misschien enkele meters naast gelopen met mn detector voor de vind datum..
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Stimmt
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

vinden jullie nou veel als je met een metaaldetector rond bunkers in het hurtegen wald gaat zoeken? lijkt mij dat in die bijna 65 jaar al veel mensen zijn geweest om te zoeken. en wat vind je daar dan ?
'War is delightful for those who have not experienced it'
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Het is groot genoeg om in te verdwalen. Daarom ligt er ook nog genoeg. Sommige stukken zijn inderdaad leeg, maar vele niet. Zoals op de laatste foto. Dat putje ben ik maar leeg gaan graven, want er had nog niemand gezocht.
Wat je er vind? Vanalles. Van hulzen en bomsplinters tot gespen en geweren.
Gebruikersavatar
tommy17
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 jan 2006, 13:47

Bericht door tommy17 »

mooie foto,s van die bunkers pioneer, ben ook al bij die bunkers gaan kijken. In raffelsbrand is lang en hard gevochten, is een intressant gebied.
vond er laatst nog een mooi zakhorloge
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Er word ookal lang en hard gezocht met de detector daar.. helaas.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Plaats reactie