Vraag het mevrouw Rost van Tonningen

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Vraag het mevrouw Rost van Tonningen

Bericht door Mich »

Ik was benieuwd naar wat jullie mevrouw Florentine Rost van Tonningen zouden willen vragen als jullie de kans zouden krijgen.

Ik zou wel van haar willen weten wat zij ervan vindt dat Duitsland Nederland binnenviel, terwijl wij neutraal waren.
En jullie?

Bedankt,

Mich.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Wat voor een soort dame was Barones Juliana op ten Noort?
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Ik durf het bijna niet te vragen (doe het lekker toch)...maar wie was zij?
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

doe ik ook :oops:
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Ik wil haar NIKS vragen.
Geef liever mijn aandacht aan iemand die ik respecteer of waarvoor ik veel waardering heb.
Daar hoort ze zeker niet in thuis.

Adrian.
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

Ik wil haar NIKS vragen.
Geef liever mijn aandacht aan iemand die ik respecteer of waarvoor ik veel waardering heb.
Daar hoort ze zeker niet in thuis.
Ehm... bedankt, maar is er nog iemand die wél iets aan haar zou willen vragen?

En Roel, ik had het kunnen weten natuurlijk... :)

Mich.
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

Hallo mevrouw roest van tonnen....heeft u een vuurtje voor mij?
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Ik zou willen vragen of ze zich niet schaamt voor haar gedrag tijdens en na de oorlog, of ze nog steeds denkt dat haar man vermoord is en of ze nog weet hoe mijn moeder haar onze winkel uitgeschopt heeft.
En vervolgens vraag ik haar of ze weg wil gaan voor ik onpasselijk word.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

of ze nog weet hoe mijn moeder haar onze winkel uitgeschopt heeft.
Dat klinkt interessant, wil je daar wat meer over vertellen?
of ze nog steeds denkt dat haar man vermoord is
Er zijn sterke aanwijzingen die erop duiden dat Meinoud Rost van Tonningen inderdaad vermoord is in de Scheveningse gevangenis. AJ Van der Leeuw, oud medewerker van het NIOD en schrijver van de boeken "MM Rost van Tonningen, Correspondentie I" en "MM Rost van Tonningen, Correspondentie II" heeft toegegeven dat Rost van Tonningen 'ge- zelfmoord' was.
(Een tip: lees het boek van David Barnouw over Menound Rost van Tonningen eens.)

Mich.
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Mich schreef:
of ze nog weet hoe mijn moeder haar onze winkel uitgeschopt heeft.
Dat klinkt interessant, wil je daar wat meer over vertellen?
of ze nog steeds denkt dat haar man vermoord is
Er zijn sterke aanwijzingen die erop duiden dat Meinoud Rost van Tonningen inderdaad vermoord is in de Scheveningse gevangenis. AJ Van der Leeuw, oud medewerker van het NIOD en schrijver van de boeken "MM Rost van Tonningen, Correspondentie I" en "MM Rost van Tonningen, Correspondentie II" heeft toegegeven dat Rost van Tonningen 'ge- zelfmoord' was.
(Een tip: lees het boek van David Barnouw over Menound Rost van Tonningen eens.)

Mich.
Simpel, mijn moeder stond in haar winkel een oude vrouw te helpen toen ze zich realiseerde dat het van tonningen was.
Ze heeft die vrouw vervolgens geweigert te helpen en de deur gewezen.

de kwestie of Rost om het leven kwam door moord of zelfmoord wordt niet bevredigend opgelost. Barnouw verwijst naar een reconstructie van zijn overlijden in NRC Handelsblad in 1990, waarin onder meer een ex-bewaker aan het woord komt die vertelde: 'Hij stapte op de balustrade af en gooide zich er met zijn hoofd voorover overheen'. ,,Zonder betrouwbare getuigenverklaringen die op het tegendeel wijzen kan niet anders worden geconcludeerd dan dat hij zelfmoord pleegde'', is Barnouws conclusie. Maar het is op z'n minst verwarrend dat zonder enige toelichting in het boek een anonieme briefkaart uit 1993 is afgedrukt, waarin een 'ex-bewaker' meldt dat Rost naar beneden is gegooid, dat hem bekend is door wie en dat het voor de geschiedschrijving 'wel van importantie is om de echte waarheid door te geven'.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

Deed mevr. van Tonningen dan zelf ook mee aan collaboratie? Als ze daar niks mee te maken had was het wel een beetje sneu voor haar.
Maarja, ik weet niks over haar dus ze zal wel iets met nazi praktijken te maken gehad.
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

LHek schreef:Deed mevr. van Tonningen dan zelf ook mee aan collaboratie? Als ze daar niks mee te maken had was het wel een beetje sneu voor haar.
Maarja, ik weet niks over haar dus ze zal wel iets met nazi praktijken te maken gehad.
Tijdens de oorlog was ze redelijk fout, groot nazi huwelijk gehad, bijzonder pro-duits, etc.
Maar het ergste is haar attitude na de oorlog, ze is de mascotte van neo=nazis en extreem rechts, houd bijeenkomsten voor dit gespuis bij haar thuis, verspreid pamfletten, geeft financiele steun, etc.
Ze blijft staan achter wat zij en haar man tijdens de oorlog deden.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

Nou ja, redelijk fout...
Stond Florentine Rost van Tonningen achter het uitroeien van de Joden?
Zo niet, dan kan ze eigenlijk van weinig beschuldigd worden. Behalve dan dat ze met de vijand heulde, maar daar was ze verre weg niet de enige in.

Of ik het nu eens ben met haar ideeën of niet (en ik ben het er absoluut niet mee eens), ik moet een mens bewonderen die na zoveel jaar nog steeds achter haar eigen meningen en overtuigingen staat.
Ofschoon ik alle praktijken waarmee zij zich bezig houdt en die illegaal zijn afkeur.

Mich.
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Even verplaatst naar actueel, mij lijkt het daar beter passen.

Overigens heb ik weinig respect voor deze vrouw en ik bewonder haar evengoed niet om haar gedachtengoed. Ik twijfel aan iemands verstandelijke vermogens als iemand de Holocaust ontkent.

Misschien dat ik haar zou willen vragen of ze gewoon op een stoeltje achter de geraniums wil gaan zitten, zodat er niet teveel anderen haar gedachten hoeven te horen.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Plaats reactie