Het verzamelen van foto's

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Het verzamelen van foto's

Bericht door Dodo »

Ik zat te denken om foto's te gaan verzamelen.
Wat heb je dan nodig? Waar kan je de foto's het best in bewaren?
Heb je een donkere kast nodig? Heb je speciale foto-albums om de foto's te bewaren?

Hebben jullie (naast ebay en andere marktplaats sites) nog sites waar foto's worden aangeboden?

Misschien ga ik uiteindelijk weer eens wat kopen. Ik ben weliswaar nogal kieskeurig als het gaat om foto's, maar dat maakt het dan weer een uitdaging om te verzamelen...
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door jeroen wo2 »

Ik zou je foto's niet in het licht leggen.
Tenminste dat doe ik niet. :wink:
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door jeroen wo2 »

Wat voor foto's wil je gaan verzamelen?
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Bericht door koen »

Voor een deel plak ze in een gewoon foto album, met een wat oudere uit straling, ik plak ze in met gewone foto hoekjes.

Een ander deel hangt gezellig in wat A3 lijstjes aan de muur.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Wel, in het begin foto's van de Duitse strijdkrachten. Deze zijn natuurlijk goedkoper en veel meer op de markt.

Komt het voor dat er foto's nagemaakt worden? En zo ja, waar moet ik dan op letten?
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Bericht door koen »

Je komt wel replica foto's tegen, maar bij alle replica's die ik tegen ben gekomen stond het er netjes bij. Helaas soms in een klein zinnetje net boven de foto, zo dat het snel over het hoofd werd gezien door de kopers.
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door jeroen wo2 »

Ik heb wel meegemaakt op ebay dat ik neppe thuisgestuurd kreeg.
Ik betaalde er 15 euro voor :(
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Ik denk dat ik foto's ga verzamelen van pantservoertuigen en artilleriestukken. Van de beginjaren van de oorlog tot de eindjaren van de oorlog. Op de verschillende fronten.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
John Rambo
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 14 sep 2004, 15:45
Locatie: Apeldoorn

Bericht door John Rambo »

Pantservoertuigen zijn over het algemeen vrij prijzig. Artillerie valt nog wel mee.

Ik heb al mijn foto's in verschillende albums, ingedeeld op Heer, Luftwaffe, KM enz. Je moet er alleen op letten dat zowel de albums als de fotohoekjes zuurvrij zijn.

Foto's worden idd nagemaakt. Bij foto's van gewone soldaten zal dit niet zo snel het geval zijn. Bij de duurdere foto's moet je beter uitkijken, denk hierbij aan foto's van SS, Fallschirmjäger enz. Ik heb zelf 2 fake SS foto's ontvangen.

Tevens is het handig om een UV lamp te hebben om het papier te testen.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Altijd leuk om foto's te verzamelen! net als met documenten moet je met het verzamelen van foto's op dingen letten met betrekking tot het bewaren:

- gebruik zuurvrije mapjes, aangezien zuren papier aantasten, en ik verwacht dat je nog lang wilt genieten van foto's beveel ik dit erg aan! ze kosten wat maar het blijft zeer goed bewaard (heb ze zelf ook!)

- Voorkom onnodig zonlicht, dit zorg voor vergeling, met als gevolg dat de foto steeds minder word van kwaliteit!

- ik kan je de producten van Importa ten zeerste aanbevelen! deze fabrikant verkoopt zuurvrije mapjes, mappen e.d. ideaal voor het bewaren/conserveren van foto's en of ducumenten!

Probeer anders ook eens te achterhalen wat de fabrikanten zijn van fotopapier in die tijd, aangezien er op sommige foto's ook vaak stempels staan van de fabrikant.. als de dat weet word de kans op een miskoop (die al redelijk klein is) nog kleiner gemaakt!

daarnaast wens ik je er erg veel succes in, het is heel erg interessant om te verzamelen!


Sobel
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Kleine Feldmaus
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 mei 2006, 14:41
Locatie: Het land van Maas & Waal

Bericht door Kleine Feldmaus »

Dit is misschien een handig draadje om door te lezen:
http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?p=232 ... ht=#232213

:-)
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Mahatma Gandhi
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Fotopapier

Bericht door asjemenou »

Kleine Feldmaus schreef:Dit is misschien een handig draadje om door te lezen:
http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?p=232 ... ht=#232213

:-)
Leuke link Kleine Feldmaus. Dat het nieuwere fotopapier onder een UV lamp oplicht komt waarschijnlijk omdat er een PVC laagje inzit. Er is nog een tip om het te kunnen controleren maar daarvoor moet je het papier natmaken maar deze methode lijkt mij niet zo handig. Oud fotopapier krult namelijk wanneer het nat is naar onderen en het modernere PE papier krult naar boven als het nat is.

Ik lees in de verwijzing naar die ander topic ook iets over een mogelijke vervalsing van een foto. De bewuste foto van de Fallschirmjäger heb ik niet gezien maar kan je ook van een vervalsing spreken wanneer het een nieuwere afdruk (na 1960 ofzo) betreft maar wel vanaf het originele negatief? Tenslotte kan je bij het Imperial War Museum in Londen nog steeds afdrukken van WOII gedateerde foto's kopen. Deze afdrukken zullen echter niet op het oude en al jaren niet meer gefabriceerde bariet fotopapier worden afgedrukt.
Het wordt voor de hedendaagse kruimeldief natuurlijk sowieso al moeilijker om een foto te vervalsen. Zwart wit fotopapier wordt nauwelijks nog gemaakt en kleuren fotopapier haalt bij lange na niet de gradatie van zwart wit fotopapier. Hoe mooi de fotoprinters tegenwoordig ook kunnen printen, iemand met een kritisch oog kan het verschil tussen een inktjetprint en een traditionele fotoafdruk nog wel zien.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

daarnaast hebben de meeste foto's een matte kleur, in tegenstelling tot hedendaags fotopapier dat glimt als chroom..
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door Tex »

Je haalt gewoon een foto album bij de Hema oid. Gewoon een leeg album en een doosje foto hoekjes en klaar ben je. Al die dingen om je foto's goed te houden is allemaal leuk en aardig, maar naar mijn mening helemaal niet zo nodig. Je moet gewoon zorgen dat je ze niet in de zon legt. Net als alles wat je in de zon legt, verkleuren foto's ook. Daarnaast er even op letten dat het niet te vochtig is, of te veel overgang van vochtig naar droog. Hierdoor gaan je foto's krom trekken. Voor de rest is er vrij weinig waar je op moet letten.
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Bedankt voor de tips allen!
Met prijzige dingen heb ik veel te maken gehad, ik heb al eerder verzameld.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Plaats reactie