gasmasker no.2

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

@Fons: Een prachtige bus. Je zou nog steeds bijna denken dat het een repro bus is zo mooi als hij nog is. Maar inderdaad hij is toch wel in orde. Zo te zien heeft hij inderdaad alleen in een magazijn gelegen of is hij van iemand geweest die het ding zo goed als niet gebruikt en/of gedragen heeft. Deze staat is echt heel zeldzaam en voor mij is dit de eerste keer dat ik een bus tegenkom die in zo'n uitzonderlijk goede staat is.

Zal ook een voorbeeld geven van waarom ik nu denk dat hij toch in orde is voor de mensen die hier weinig verstand van hebben en uitleg willen. Een makkelijk trucje wat voor meerdere Duitse spullen opgaat is om te kijken naar stempels en markeringen en dan met name de stempels markeringen die in het ijzer of leerwerk zijn geslagen. Bij heel veel repro's zijn deze stempels er overdreven diep ingeslagen zodat ze zo wie zo goed zichbaar blijven.
Wat je bij oorlogse spullen vaak ziet en o.a. ook bij deze bus is dat de stempel(in dit geval op het klepje van het reserveglaasjesbakje) er heel erg ondiep in geslagen is. Zodanig ondiep dat alleen de verflaag al genoeg was om hem bijna te laten verdwijnen. Dit komt over het algemeen door de snelheid waarmee deze bussen vervaardigd en gestempeld werden in de oorlog. Daarbij werd er geen extra moeite gedaan om de stempels er goed in te krijgen, zeker aan het eind van de oorlog niet.
Let wel!: Dit trucje is natuurlijk een van de dingen die je makkelijk kunt controleren maar het geeft uiteraard geen garantie op originaliteit. En de rest van de kenmerken van het item moeten ook goed zijn. Daarnaast wil een diepe stempel ook zeker weer niet zeggen dat het item niet oorlogs kan zijn. Je moet dus gewoon alle kenmerken van de bus bekijken om zekerheid te krijgen over de originaliteit. Maar dit is ook iets wat mee kan tellen. ;)

Zo wat een verhaal, nu ben ik wel weer ff uitgetypt... :P
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Fons
Lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 15 aug 2004, 23:16
Locatie: Huizen

Bericht door Fons »

Bedankt voor de reakties jongens, ik ben zelf ook heel blij met deze bus en die zal de collectie waarschijnlijk ook nooit meer verlaten :)
SiNiStEr: Wat je uitleg over de stempels betreft heb je 100% gelijk!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Luftwaffe gasmasker?

Bericht door asjemenou »

Mooie aanwinst hoor Lest we forget.
Zeg, in mijn verzameling heb ik ook zo'n Duits WOII (blauw) gasmasker. In de bus staat de naam van de eigenaar en z'n Luftwaffe eenheid. Wil zo'n blauw gasmasker zeggen dat het een Luftwaffe uitvoering is of werden dergelijke blauwe gasmaskers ook door andere legereenheden gebruikt?
Gebruikersavatar
Fons
Lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 15 aug 2004, 23:16
Locatie: Huizen

Bericht door Fons »

Zo'n blauw gasmasker heeft niets te maken met Luftwaffe, wat vaak gedacht wordt. Vermoedelijk houdt het in dat de metalen onderdelen niet magnetisch zijn, zodat het geen invloed kan hebben op een kompas of andere gevoelige apparatuur. Misschien kun je jouwe eens testen met een magneetje?

Hier nog een link:

http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... p?t=116141
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Fons schreef:Bedankt voor de reakties jongens, ik ben zelf ook heel blij met deze bus en die zal de collectie waarschijnlijk ook nooit meer verlaten :)
SiNiStEr: Wat je uitleg over de stempels betreft heb je 100% gelijk!
Kan ik goed inkomen. Zoiets vind je niet meer gauw weer. Is net zoiets als met mijn LW blauwe bus(orginele eerste kleur van de bus niet een overgeschilderde groene WH bus), deze doe ik ook niet meer weg tenzij mijn complete verzameling de deur uitgaat. ;)
En wat betreft de stempels. Pfieuw, gelukkig maar, kan het met mijn reputatie niet riskeren dit soort dingen fout te hebben. :evil: :bonk:
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Plaats reactie