Nederlanders in eenheid Skorzeny

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Nederlanders in eenheid Skorzeny

Bericht door Jasper J »

Ik meen wel eens ergens gelzen te hebben dat er Nederlanders gediend hebben in de eenheid van Skorzeny.
Weet iemand hier het fijne van?
Alvast bedankt.

mvg
Aude Audenda
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Bedoel je de Greif Commando's of Skorzeny's gevechtsgroep?
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Jasper, waar heb je dat gelezen dan?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Bericht door Jasper J »

Ik ben het even kwijt waar ik dit precies gelzen had maar er stond bij vermeld dat er in de greif commandos van Skorzeny een aantal Nederlanders gediend zou hebben enig idee?

mvg
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

Ik het SS-Jagdverband 'Nordwest' diende zowel Nederlanders als Vlamingen. Deze SS-Jagdverbände stonden onder leiding van Otto Skorzeny, en voerde operaties uit achter de vijandelijke linies. Vlamingen in deze eenheid werden zowel in Beieren als aan het Oostfront ingezet.

Michael
Mike S.
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 sep 2006, 22:51

Bericht door Mike S. »

Jasper,

Tijdens het Ardennenoffensief diende zeker een Nederlander bij de Skorzeny-eenheid nl.: SS-Ustuf. Arend de Bruin.
Na de oorlog werd hij - naast Skorzeny tijdens een proces in Dachau 1947 - ook aangeklaagd voor oorlogsmisdaden tijdens het offensief. Net als skorzeny en alle anderen werd hij vrijgesproken.(Schadewitz - 'Erst die Maas und dann Antwerpen', 1992)
"Geht nicht, gib's nicht"
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Bericht door Jasper J »

Mike S. schreef:Jasper,

Tijdens het Ardennenoffensief diende zeker een Nederlander bij de Skorzeny-eenheid nl.: SS-Ustuf. Arend de Bruin.
Na de oorlog werd hij - naast Skorzeny tijdens een proces in Dachau 1947 - ook aangeklaagd voor oorlogsmisdaden tijdens het offensief. Net als skorzeny en alle anderen werd hij vrijgesproken.(Schadewitz - 'Erst die Maas und dann Antwerpen', 1992)
Bedankt voor de info daar heb ik wat aan weet jij de verdere staat van dienst van Arend de bruin,de acties onderscheidingen enz?

mvg
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Untersturmführer Arend de Bruin (Rotterdam, 18 april 1910 - Goes, 24 april 1985).
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
thrill me
Lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 jan 2004, 21:00
Locatie: Zuidoost-Vlaanderen BELGIË
Contacteer:

Bericht door thrill me »

Hier een link naar gegevens uit Amerikaanse archieven welke op microfilm terug te vinden zijn. Betreft het proces tegen Otto Skorzeny en zijn companen, waaronder ook Arend De Bruin.

The Skorzeny Case
Thrill Me!!!
{Avatar : Melder, Funker, Störungssucher}
Plaats reactie