Nogmaals: de broodzak! Maar nu een quizzzz!

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Nogmaals: de broodzak! Maar nu een quizzzz!

Bericht door LDO »

Goed, aangezien veel van jullie de laatste tijd erg ‘into’ krentenbollenbroodzakken zijn, dacht ik: laten we nog even doorzagen op dit onderwerp.

Hieronder ziet u een alleraardigst overgangsmodelletje van de broodzak.
De kleur is al de latere olive-drab, de kwaliteit van het canvasachtige materiaal zit al tegen zuigen aan.
Toch zijn de lussen nog versterkt met leer, dus het is niet eens de slechtst geproduceerde broodzak die er is.

‘Hee LDO, zien we daar driegaats knoopjes?’
‘Ja, ik had al gezegd dat ik me vergist had, naarlingen!’
Maar daar gaan we het niet over hebben, Vervelende Ventjes met Hoofletters!
Wat dan?
Nou, is de broodzak niet prachtig SS-gestempeld?
‘NEE!!!!’
Inderdaad, dit stempel is wat mij betreft nog valser dan Peter R.de Vries (en die kan vals zijn tegen mensen!).

Maarre, waarom, vrienden, waarom deugt dit stempel niet?
Dan heb ik het niet eens over het feit dat het stempel nogal zwart is en misschien op een plek zit waar je het niet zou verwachten, nee, er is nog iets vreemds…

Stukje algemene verzamelaarskennis dat over een breed gebied toepasbaar is in de snode wereld van het militaria verzamelen!
Wie, oh, wie ziet iets wat niet helemaal in de haak is aan het stempel?
Waag een kansje, eeuwige roem kan uw deel zijn.

Afbeelding
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

Afbeelding
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Fons
Lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 15 aug 2004, 23:16
Locatie: Huizen

Bericht door Fons »

Laat ik eens wat proberen:

De "4"en de "2"staan niet recht tegenover elkaar. Dit betekent dus dat het jaartal met losse cijfers is gestempeld en niet in 1 keer.

Heb ik nu de broodzak gewonnen? :wink:
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

Ha, een heel aardige suggestie en ook zeker één om altijd in de gaten te houden, maar waar ik aan denk is nog smeuïger...

Waarom had ik stiekem verwacht dat mensen prijzen zouden gaan eisen bij het woord quiz? :lol:
Gebruikersavatar
Auke J.
Lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006, 19:51
Locatie: Alkmaar

Bericht door Auke J. »

Gut gut :P Je maakt het ons wel moeilijk... Is het niet een 14 ipv. een ss teken?
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Duits is niet mijn ding..

Maar het lijkt wel alsof de 2 'S' en anders zijn..?
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

Geen onaardige pogingen, mijn complimenten.
Maar ik zal jullie niet langer in spanning houden.

Ongetwijfeld hebben de serieuze SS-verzamelaars dit verhaal al lang gehoord en het aangenomen of verworpen.
Ik geloof deze theorie, anders nam ik de moeite niet om hem jullie te vertellen.

Als je naar het jaartal 1942 kijkt, zie je dat dit gestempeld is in het Fraktur-script, beter bekend bij ons als Gotisch.
Zoals iedereen weet stond voor de oorlog vrijwel al het drukwerk in Fraktur.
Lekker makkelijk te lezen, als je er een weekje op geoefend hebt.
Terzijde: omdat Fraktur met de pen niet te doen is, schreef men in Süterlin-script en iedereen die veldpost leest zal weten hoe heerlijk dat is om te lezen: een RAMP.

Op een goede dag zat een SS-er, vermoedelijk van de RSHA zich stierlijk te vervelen.
Hij zat heerlijk in Mein Kampf te bladeren en vroeg zich plots af: ‘Goh, wie zou dat mooie Fraktur schrift van ons toch verzonnen hebben?’*

Hij dook de bibliotheken van het Reich in en het oudst te dateren boek dat hij kon vinden...
Scheiße!
Kwam bij een Joodse drukker vandaan.
Daar sta je dan, met (vanuit Nazi-oogpunt bekeken) Het Boek der Boeken in je handen, geschreven door de Führer aller Germanen…
En zijn woord staat gedrukt in een ‘Joods’ script!
U begrijpt dat de Führer aller Germanen zich de spreekwoordelijke pleuris schrok.
En vanaf dat moment was daar plots de eerste Mein Kampf in het ons zo bekende Latijn-script.
En dit werkte door, als eerste naar de SS: Fraktur verdween in opdracht van Himmler en vanaf dat moment zie je meer en meer Latijn-script opduiken.
Natuurlijk gaf men liever een andere reden op en zelfs in Wikipedia zal je een smoes lezen dat Latijn-script eenvoudiger en kostenbesparend was.
Nou, dat was gewoon bijzaak.
Vanaf 1941 is Fraktur bij de SS ronduit verboden en alles vervangen door Latijn en Süterlin.

Dus terug naar het stempel: het is al vreemd dat een jaartal in Fraktur staat, maar dan ook nog eens 1942?
Ronduit verboden volgens de boeken!

Hier en daar zal er wel een uitzondering opduiken en onder mijn neus gewreven worden, maar de moraal van het verhaal is: kijk even drie keer beter als je Gotisch-script tegen komt op SS en NSDAP materiaal dat gedateerd is na 1941.
Er kon wel eens een kwalijk luchtje aanzitten…
Ik geef toe: een verhaal met een hoog RTL-Boulevard gehalte, maar ik heb het nu al uit vier afzonderlijke bronnen bevestigd gekregen.
En daarom vond ik het te opmerkelijk om het jullie te onthouden.

* Het is natuurlijk waarschijnlijker dat hij rechtstreeks opdracht kreeg van Reichsheini om het uit te zoeken.
Die stond tenslotte bekend om zijn zonderlinge ingevingen.
Maar mijn verhaallijn loopt mooier dan de waarheid vind ik…
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

:o Weer een mooi verhaal hoor LDO !!! :)
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

Dank u wel, hoor.
Het is een handig weetje dat je links en rechts wel eens toe kunt passen, bijvoorbeeld om de datering op een RZM-etiket te controleren.
(Volgens The Military Advisor is deze controle op de datering van RZM-etiketten zelfs waterdicht, maar dat zijn hun woorden.)
Maar altijd in het achterhoofd houden dat er hier en daar wel een uitzondering op zal zijn.

Overigens is er met het stempel wat ik liet zien wel meer aan de hand dat alarmbellen moet laten rinkelen hoor.
Ik denk dat een serieuze SS-verzamelaar meteen in de lach schiet als 'ie 'm ziet.
Zoals Fons al zei is het jaartal cijfer voor cijfer gestempeld, wat niet aannemelijk is.
Lekker tijdrovend namelijk.
Wat Michiel en Auke zeggen klopt ook, het is een wat geknutseld SS stempel, ook raar.
De afmeting is ook belachelijk groot...
En zo'n groot jaartal, maar niet de moeite nemen om er een fabrikanten- en/of ordernummer bij te stempelen?
Op zijn minst merkwaardig lijkt mij.
Desalwelteplus: een leuk broodzakje met hier en daar een eerlijke veldreparatie.
En als krijgertje altijd leuk.
Degene waar ik hem van kreeg zei ook netjes dat ik vooral geen aandacht aan het stempeltje moest schenken.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Bedankt voor de uitgebreide info. Was weer een zeer leerzaam lees-avontuur! :yes:
En ik zal, hoewel het wel zo was, nu niet gaan zeggen dat ik al wel zo'n vermoeden had dat het met het type schrift te maken had, das een beetje flauw... :evil: ;)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
german collector
Lid
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 aug 2005, 14:46
Locatie: gelderland

Bericht door german collector »

Sinister, je lult uit je nek, want je zegt het nu toch 8) :wink:
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

german collector schreef:Sinister, je lult uit je nek, want je zegt het nu toch 8) :wink:
Maar misschien deed ik dat ook wel expres... wie zal het zeggen... :evil: ;)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

SiNiStEr schreef:
german collector schreef:Sinister, je lult uit je nek, want je zegt het nu toch 8) :wink:
Maar misschien deed ik dat ook wel expres... wie zal het zeggen... :evil: ;)
Wij zullen het zeggen, :wink: :roll:
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Bericht door wittmann »

bedankt voor de info :)
weer iets geleerd!
Plaats reactie