Holocaust wat is dat?
- Harro
- Lid
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27
Levende geschiedenis is machtig als het je interesse heeft. En inmiddels is wel duidelijk dat wat de geschiedenis adept een leuk uitje vindt, een doodzaaie straf is voor de rest. Ik ben zowel met geheel autochtone als met vrijwel geheel allochtone klassen naar het Verzetsmuseum in Amsterdam geweest en het is nooit een leuke dag. Wij, leraren en liefhebbers van de geschiedenis, bezien dat alles tevaak vanuit onze facinatie en zien niet dat je liefde voor het vak niet kunt afdwingen.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
- Seyffardt
- Lid
- Berichten: 1010
- Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58
Het is misschien niet haalbaar maar een dagje Legermuseum of een battlefieldtour zou wellicht wel wat interesse kunnen kweken bij de meerderheid.
Ik voel overigens wel aan wat je bedoelt; ik heb eens een keer een paar scholieren van een jaar of 11 op de werkplek gehad. Helaas kwam daar geen normaal woord uit; alles werd vanuit een allesbehalve gezonde optiek benaderd.
Ik voel overigens wel aan wat je bedoelt; ik heb eens een keer een paar scholieren van een jaar of 11 op de werkplek gehad. Helaas kwam daar geen normaal woord uit; alles werd vanuit een allesbehalve gezonde optiek benaderd.
- Ajacied8989
- Lid
- Berichten: 577
- Lid geworden op: 02 jun 2006, 20:09
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
- Seyffardt
- Lid
- Berichten: 1010
- Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58
Dát is dus het punt Ajacied. Je moet er als school iets van proberen te maken; helaas dat lukt niet altijd. Maar volgens mij ontbreekt het ze soms ook aan fantasie. Op de school van mijn oudste zoon hebben ze een paar dvd's met oorlogsfilms vertoond en daarna is er e.e.a. aan uitleg gegeven. Wonder boven wonder sloeg dat redelijk aan in de klas.
Je grootouders hebben overigens destijds duffe jaartallen moeten leren;....1296 Floris V door de edelen vermoord, 1492 Columbus ontdekt Amerika..... Bovendien kende men toen nog twee vakken, nl. Vaderlandsche en Algemeene Geschiedenis.
Je grootouders hebben overigens destijds duffe jaartallen moeten leren;....1296 Floris V door de edelen vermoord, 1492 Columbus ontdekt Amerika..... Bovendien kende men toen nog twee vakken, nl. Vaderlandsche en Algemeene Geschiedenis.
- Mike.H
- Lid
- Berichten: 3298
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
- Locatie: Apeldoorn
Wij zijn naar Vught geweest met school. maar tsja erg leuk was het er niet. we moesten opdrachten maken enzo. ik bedoel als je een keer een dagje weg bent van school dan zit je er echt niet op te wachten om opdrachten te maken... en ik moest er een verslag van maken enzo dan word het al snel minder..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
-
- Lid
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 11 jun 2006, 19:37
Ik vind geschiedenis een heel leuk vak {komt onderandere door de docente}
maar de meeste kennen alleen Hitler de man met de snor en de joden die werden vergast en dat is het.
Ik heb een meisje in mijn klas die wist niet eens wat een Nazi was {is ook best moeilijk} maar dan wel iemand uitschelden voor een neo nazi.
De meeste weten niet waar ze over praten.
Mvg MYron
maar de meeste kennen alleen Hitler de man met de snor en de joden die werden vergast en dat is het.
Ik heb een meisje in mijn klas die wist niet eens wat een Nazi was {is ook best moeilijk} maar dan wel iemand uitschelden voor een neo nazi.
De meeste weten niet waar ze over praten.
Mvg MYron
-
- Lid
- Berichten: 514
- Lid geworden op: 02 mei 2006, 19:03
Ik bedoel, de tweede wereldoorlog is toch een hele grote gebeurtenis in de geschiedenis. En het is ook nog niet zo gek lang geleden.Harro schreef:Waarom? Moet je als leraar alles even interessant vinden? Ik ga altijd zo snel mogelijk door de hoofdstukken jagers en boeren en industriële revolutie omdat ik het geen interessante onderwerpen vind. Mag dat ook niet?
Pamflettenverzamelaar: Vliegende Hollanders en de Wervelwind.
- Seyffardt
- Lid
- Berichten: 1010
- Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58
Precies! WOII is met recht een recente mijlpaal in de Nederlandse geschiedenis en als daar nu al aan voorbij wordt gegaan, dan weet over 10 -15 jaar niemand meer waar het over ging. Momenteel is het al zo dat veel mensen menen dat de jodenvervolging de aanleiding was voor WOII.
Daarbij moet tevens worden aangemerkt dat de persoonlijke interesse van de docent in dit opzicht beslist niet relevant is. Veronderstel dat een docent idolaat is van de oude Romeinen en daar veel aandacht aan besteedt. Leuk dat een schoolklas dan alle Romeinse keizers weet op te noemen, maar wanneer ze op een tentamen gevraagd wordt wie Arthur Seyss-Inquart was dan hebben ze toch een probleem.
Daarbij moet tevens worden aangemerkt dat de persoonlijke interesse van de docent in dit opzicht beslist niet relevant is. Veronderstel dat een docent idolaat is van de oude Romeinen en daar veel aandacht aan besteedt. Leuk dat een schoolklas dan alle Romeinse keizers weet op te noemen, maar wanneer ze op een tentamen gevraagd wordt wie Arthur Seyss-Inquart was dan hebben ze toch een probleem.
- Harro
- Lid
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27
Wie zegt dan dat er "snel aan voorbij wordt gegaan" en dat de leerlingen lijden onder "de persoonlijke voorkeur" van de docent? Er worden allerlei conclusies getrokken naar aanleiding van een opmerking van een docente waarui je die conclusies helemaal niet kunt trekken.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
- Harro
- Lid
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27
rik3445 schreef:Volgens mij ben je dan het beroep: ''Geschiedenis lerares'' niet eens waard!Ajacied8989 schreef:Mijn lerares geschiedenis zei: "Ik vind het onderwerd 2e Wereldoorlog niet zo intressant. Al dat geschiet vind ik niks aan". Als de 2e Wereldoorlog alleen daarover ging. Wat ze in mijn geschiedenisboek erover zeggen weet ik niet. Dat heb ik waarschijnlijk volgend jaar pas.
Je mag de Tweede Wereldoorlog als docent toch niet zo interessant vinden? Dat zegt echt helemaal niets over de kwaliteit van haar lessen over dit onderwerp.rik3445 schreef:Ik bedoel, de tweede wereldoorlog is toch een hele grote gebeurtenis in de geschiedenis. En het is ook nog niet zo gek lang geleden.Harro schreef:Waarom? Moet je als leraar alles even interessant vinden? Ik ga altijd zo snel mogelijk door de hoofdstukken jagers en boeren en industriële revolutie omdat ik het geen interessante onderwerpen vind. Mag dat ook niet?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
- Seyffardt
- Lid
- Berichten: 1010
- Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58
Iedereen heeft recht op zijn/haar mening, maar een leraar heeft een verantwoordelijkheid tegenover zijn leerlingen. Bovendien, op het moment dat leerlingen uit zichzelf enige interesse tonen voor een onderwerp is het zaak dat daar meteen op ingesprongen wordt, gezien jouw terechte opmerking dat leerlingen doorgaans meer aandacht hebben voor hun gsm, mp3 speler e.d.Harro schreef:
Je mag de Tweede Wereldoorlog als docent toch niet zo interessant vinden? Dat zegt echt helemaal niets over de kwaliteit van haar lessen over dit onderwerp.
- Harro
- Lid
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27
De leerlinge toonde geen interesse. Ze wist gewoon totaal niet wat de Holocaust is. Het type leerling dat na drie zinnen uitleg daarover met een gezicht van "had ik maar niets gezegd" haar mascara zit bij te werken.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
-
- Lid
- Berichten: 514
- Lid geworden op: 02 mei 2006, 19:03
Je hebt wel degelijk gelijk maar wat ze zegt is gewoon niet waar, want de tweede wereldoorlog was niet alleen maar geschiet....enz.Harro schreef:rik3445 schreef:Volgens mij ben je dan het beroep: ''Geschiedenis lerares'' niet eens waard!Ajacied8989 schreef:Mijn lerares geschiedenis zei: "Ik vind het onderwerd 2e Wereldoorlog niet zo intressant. Al dat geschiet vind ik niks aan". Als de 2e Wereldoorlog alleen daarover ging. Wat ze in mijn geschiedenisboek erover zeggen weet ik niet. Dat heb ik waarschijnlijk volgend jaar pas.Je mag de Tweede Wereldoorlog als docent toch niet zo interessant vinden? Dat zegt echt helemaal niets over de kwaliteit van haar lessen over dit onderwerp.rik3445 schreef:Ik bedoel, de tweede wereldoorlog is toch een hele grote gebeurtenis in de geschiedenis. En het is ook nog niet zo gek lang geleden.Harro schreef:Waarom? Moet je als leraar alles even interessant vinden? Ik ga altijd zo snel mogelijk door de hoofdstukken jagers en boeren en industriële revolutie omdat ik het geen interessante onderwerpen vind. Mag dat ook niet?
Pamflettenverzamelaar: Vliegende Hollanders en de Wervelwind.