Hoogste rang - die zelf mee strijd

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Carl
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 apr 2004, 11:19
Locatie: Belgie
Contacteer:

Hoogste rang - die zelf mee strijd

Bericht door Carl »

Hey iedereen.

Ik had een vraagje. (Misschien is het een domme vraag, maar ik moet het echt weten)
Welke is de hoogste rang die zelf mee vecht en dus de leiding heeft over zijn manschappen?

Heel erg bedankt.
-Carl
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

In welk leger? Het Duitse?

De hoogste rang daar is Generalfeldmarschal en ik geloof dat er een paar ook van mee hebben gevochten toen ze in het nouw kwamen, maar dat weet ik helaas niet zeker!
Carl
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 apr 2004, 11:19
Locatie: Belgie
Contacteer:

Bericht door Carl »

Sorry, in het Engles leger?

Ps: En hadden die dan elk de leiding over een 10 tal soldaten in de loopgraven?
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

De loopgraven = Eerste Wereldoorlog
Heb je het over WOI of WOII ?

In het algemeen was het zo : hoe hoger de rang, hoe meer papierwerk en hoe minder actie.
Vaak wordt gezegd dat het de sergeanten waren die het leger recht hielden. Ze hadden de leiding over kleine groepjes en vochten zelf gewoon mee met hun soldaten. Dat kan ook nog gezegd worden van luitenanten. Vanaf de rang van kapitein moest je zelf al heel wat minder vechten, maar wel nog tijdens de strijd aanwezig zijn om alles te coördineren.
Carl
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 apr 2004, 11:19
Locatie: Belgie
Contacteer:

Bericht door Carl »

Heel erg bedankt Tim.

Maar (sorry voor deze domme vraag) hoe komt het dat er in WOII geen loopgraven waren?
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Er waren er zeker wel in WOII, zoals bijvoorbeeld in de Atlantikwall en in tijdelijke stellingen op alle fronten. Maar er is natuurlijk veel minder gebruik gemaakt van loopgraven in WOII dan in WOI, simpelweg omdat de laatste oorlog veel mobieler was.
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

WOII was veel meer een bewegingsoorlog. In de Eerste Wereldoorlog werd er nog maandenlang gevochten om een paar honderd meter, maar dat was niet meer mogelijk door de nieuwe technologiëen in WOII. De artillerie was bijvoorbeeld veel preciezer, en je zou er van achter de loopgraven precies de vijandelijke loopgraven kunnen raken. Of wat dacht je van de luchtmacht, je kan je wel inbeelden dat ze niet lang meer in de loopgraaf zouden zitten als er eens een luchtaanval kwam.
De wapens in WOII waren maw sterk geëvolueerd, waardoor het zinloos was om grondtroepen in te zetten in een massale loopgravenoorlog.
Carl
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 apr 2004, 11:19
Locatie: Belgie
Contacteer:

Bericht door Carl »

Bedankt, want ik weet er echt niets van. Maar ik ga een kort verhaal schrijven over de oorlog, en het moet zich afspelen in de loopgraven. Dus zal ik wereld oorlog II dan maar nemen.

Maar mijn verhaal gaat over een Engelse sergant en zijn troep. Maar het speeld zich af in de loopgraven. Maar waar hadden de Englese loopgraven???


Bedankt.
-Carl
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Ze hadden bijvoorbeeld loopgraven in Ieper (Belgie)
Kijk hier maar eens : http://home.hccnet.nl/s.r.aarten/WO1/ieper.htm
Carl
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 apr 2004, 11:19
Locatie: Belgie
Contacteer:

Bericht door Carl »

Hadden de Englese loopgraven in Belgie? Oh, bedankt Tim.
En hadden ze in nog andere landen?
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

Ook in Frankrijk bijvoorbeeld.
Maar ga je nu een verhaal schrijven over iets waar je nauwelijks iets van af weet?
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Carl
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 apr 2004, 11:19
Locatie: Belgie
Contacteer:

Bericht door Carl »

Wel ik wil er graag meer over weten.
Denken jullie dat dat ombegonnen werk is?
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Tuurlijk is dat geen onbegonnen werk, als je er geinteresseerd in bent lukt dat altijd. Lees eens wat boeken of een site, bijvoorbeeld http://www.despin.net/lessen/eerste_wereldoorlog/
Carl
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 apr 2004, 11:19
Locatie: Belgie
Contacteer:

Bericht door Carl »

Bedankt Tim.
Ik denk dat ik is opzoek ga gaan naar interesante boeken over WOI.
Bedankt voor die link, weet je mischien ook een site waar de intresantste feiten die je over WOI moet weten op staan?

Ps: Waar in Frankrijk hadden de Engelse loopgraven?
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

De interessante feiten vind je ook op die link, je moet maar eens wat tijd uittrekken om alles eens goed te lezen.
In Frankrijk was de belangrijkste slag die bij Verdun, daar hadden de Engelsen ook loopgraven. Je moet er maar eens meer informatie over opzoeken.
Plaats reactie