Holocaust wat is dat?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Klopt, maar dat mag ze wat mij betreft gewoon zeggen op een moment dat ze het helemaal nog niet over WO2 hebben. Het is wat gelukkig qua woordkeuze maar ze hoeft echt niet uitgebreid in te gaan op de oorlog.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

ik vind geschiedenis zelf een leuk vak. en we hebben toevallig een leuke lerares. maar wat ik jammer vind zijn dingen die je daarbij gaat doen. bijvoorbeeld een knullige (nederlandstalige) documentaire waarin een indianenstam die aanviel werd uitgebeeld met 4 verdacht nederlands uitziende mannen op een paard die 1 amerikaan aanvallen. we hebben ons rotgelachen, dat wel, maar of het mensen nu echt enthousiast maakt... verder ontbreekt het vaak aan fantasie bij bepaalde opdrachten. bijv. een excursie naar overloon. leuk, was ik ook wel eens geweest.
en het wás me toch saai. opdrachten maken en dan snel weer weg. die opdrachten kan je net zo goed laten doen met een internetsite, dat je het bij een museum doet heeft geen enkele toegevoegde waarde. sterker nog, het is onhandig omdat je niet de tijd kan nemen om het goed te doen. als ze nou gewoon een route hadden gemaakt, met een leuke (das heel belangrijk) gods, of de mensen gewoon hadden laten rondkijken, dan was het een stuk beter geweest. dat werkt ook beter, het is een andere mentaliteit. niet "go... "naja, "minder prettig, moeten we saaie opdrachten gaan maken" maar meer "leuk, tanks" o.i.d. ok, misschien denken ze dat niet, maar als ze er zijn zullen ze het best leuk vinden.
Gebruikersavatar
Ajacied8989
Lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 02 jun 2006, 20:09
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Ajacied8989 »

Harro schreef:De leerlinge toonde geen interesse. Ze wist gewoon totaal niet wat de Holocaust is. Het type leerling dat na drie zinnen uitleg daarover met een gezicht van "had ik maar niets gezegd" haar mascara zit bij te werken.
Ajacied8989 schreef:Onze lerares geschiedenis was op dat moment er niet bij. En een jongen zei het trouwens het was onder Duits
Wat haar intresseert is de Gouden Eeuw. Iedereen zijn intresse. Wat er in ons boek staat over de 2e Wereldoorlog... geen idee. Waarschijnlijk krijgen we het volgend jaar. Dan zullen we er 6 paragrafen aan besteden.

Overigens meen ik mij we te herinneren dat ze een socialistische persoon aan het onderzoeken was. Brieven etc...
Zoals ik eerder aangaf was het een jongen en was het tijdens Duits.
In het begin vertelde zei over haar intresses waar dus uitbleek dat ze de WO2 niet zo intressant vond.
Goddam it, you'll never get the Purple Heart hiding in a foxhole! Follow me! - Captain Henry P. Jim Crowe
Gebruikersavatar
Bigshot
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 12 sep 2005, 21:03
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Bericht door Bigshot »

Bij ons waren de lessen over de Tweede Wereldoorlog pas echt interessant. De eerste les over de Jodenster gediscussieërd. De volgende les een filmpje draaien. En de laatste les ging over Anne Frank.

Mijn docent kon ook zeker overweg met de nieuwe onderwijsmethode "leren door doen". "Dames & heren, de laatste 20 minuten mogen jullie zachtjes fluisteren en ondertussen de opgaven voor de volgende les maken. Ondertussen haal ik een bak koffie".

Goede geschiedenisdocenten? Ze zijn zeldzaam.
Beste kinderen, jullie moeten later proberen de wereld zo mooi te maken als de gevallenen die voor jullie hadden willen maken! Prinses Wilhelmina (maart 1960)
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Wacht even, één les over de jodenster, één met een film en één over Anne Frank? Dus totaal drie lessen?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ik wilde graag eventjes een verschil maken tussen goede geschiedenis docenten en geschiedenis docenten die tot de verbeelding spreken.

Het lijkt me dat we als we dat willen bespreken we eerst moeten bepalen wat een goede geschiedenis docent nu eigenlijk is en over welke eigenschappen die persoon dan wel moet beschikken.

En nog even los daarvan, is het "uberhaupt wel wenselijk om les te geven of krijgen in iets?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Bigshot
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 12 sep 2005, 21:03
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Bericht door Bigshot »

Harro schreef:Wacht even, één les over de jodenster, één met een film en één over Anne Frank? Dus totaal drie lessen?
Ja, hooguit. :|
Beste kinderen, jullie moeten later proberen de wereld zo mooi te maken als de gevallenen die voor jullie hadden willen maken! Prinses Wilhelmina (maart 1960)
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Dus alle lessen die jullie over de Tweede Wereldoorlog kregen gingen over de jodenvervolging? :?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Uiteraard Harro, want dat is vandaag de dag kennelijk het enige dat belangrijk is.Ik heb eens iemand de volgende (m.i.z. zeer zinnige) opmerking horen maken; tijdens WOII werden eigenlijk veel oorlogen tegelijkertijd uitgevochten :idea:

Een waarheid als een koe, dunkt mij. Het lijkt me daarom niet onverstandig als minstens een deel van deze oorlogen/conflicten wordt belicht; dan wordt het als geheel ook wat duidelijker.
Natuurlijk is de jodenvervolging met de holocaust als triest hoogtepunt van belang, maar het is, hoe je het went of keert, slechts een facet binnen het geheel.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Toch wel enkele schrijnende verhalen die ik hier lees. In mijn laatste jaar secundair onderwijs kwam de holocaust an sich niet zo heel uitgebreid aan bod vermits er op die leeftijd toch al wel een basiskennis aanwezig zou moeten zijn - en dat was zeker het geval. We zagen echter uitgebreider de geschiedenis van het antisemitisme in Europa (van de zaak-Dreyfuss tot de Holocaust) en er werd een hele les gespendeerd aan informatie en een documentaire over het negationisme, tegenargumenten incluis.

Over het strijdverloop werd ook wel wat voorkennis verondersteld, en gelukkig zijn we daar dan ook niet verder op ingegaan. Wél nog over de collaboratie, voorafgegaan door lessen over de Vlaamse Beweging en gevolgd door de oorsprongen van de communotaire problemen in België.

Mij hoor je dus niet klagen, wel integendeel
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Ik zal het nog bonter maken. Wo2 is gedurende mijn gehele middelbare school tijd NIET aan bod gekomen en op de basisschool gedurende een week met incorrecte info.... :shock:

Ik vraag me trouwens af of Mussolini nog in het verhaal van tegenwoordig voorkomt?

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
dennisb
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:21

Bericht door dennisb »

Bij ons is het zo dat Mavo geen WOII krijgt, Havo wel, en Vwo volgens mij ook niet..
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Peter Moelans schreef:Toch wel enkele schrijnende verhalen die ik hier lees. In mijn laatste jaar secundair onderwijs kwam de holocaust an sich niet zo heel uitgebreid aan bod vermits er op die leeftijd toch al wel een basiskennis aanwezig zou moeten zijn - en dat was zeker het geval. We zagen echter uitgebreider de geschiedenis van het antisemitisme in Europa (van de zaak-Dreyfuss tot de Holocaust) en er werd een hele les gespendeerd aan informatie en een documentaire over het negationisme, tegenargumenten incluis.

Over het strijdverloop werd ook wel wat voorkennis verondersteld, en gelukkig zijn we daar dan ook niet verder op ingegaan. Wél nog over de collaboratie, voorafgegaan door lessen over de Vlaamse Beweging en gevolgd door de oorsprongen van de communotaire problemen in België.

Mij hoor je dus niet klagen, wel integendeel

Met name het strijdverloop (het militaire aspect dus) wordt in Nederland vrijwel niet behandeld, althans dat is mijn indruk. Nogmaals; antisemitisme en holocaust, hoe verschrikkelijk ook, zijn facetten binnen het geheel van WOII. Toen ik bijv. kennissen eens vertelde dat in mei '40 de Duitse parachutisten zo ongeveer door hun achtertuin hadden gelopen, keek men mij niet begrijpend met grote ogen aan.

Lessen over collaboratie ( in Vlaanderen zitten de achtergronden daarvan overigens heel anders in elkaar dan bij ons) kennen we hier al helemaal niet. Hier weet men niet eens onderscheid te maken tussen NSB en Germaansche SS (die elkaar overigens ideologisch altijd als kat en hond bevochten hebben ).

Aan allen die denken dat het wel meevalt met de algemene kennis over WOII: neem voor de aardigheid eens de proef op de som en maak eens een lijstje met 10 namen die verband houden met WOII (laat met opzet die van Hitler en Anne Frank weg) en vraag aan een gemiddelde scholier of die namen hem iets zeggen. Ik vermoed dat ze nog geen 30% scoren.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Je noemt nu een hele serie voorbeelden van zaken die heel interessant zijn voor de liefhebber maar die terecht geen ruimte krijgen in de geschiedenislessen. Duitse parachutisten in 1940 of het verschil tussen NSB en Germaansche SS zijn totaal niet relevant in het onderwijs simpelweg omdat er binnen WO2 belangrijker zaken te behandelen zijn in de beperkte tijd die de leraar heeft voor dit onderwerp. Overigens is het ook zo dat leerlingen die wel al die namen horen te kennen een paar maanden later ook nog slechts dertig procent scoren.

Uiteindelijk bespreken we op een forum als dit WO2 vanuit onze eigen interesse in dit onderwerp. De realiteit is anders want wij zijn de 0,1 procent nerds die met onze facinatie afwijken van de ongeïnteresseerde massa.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Harro schreef:Je noemt nu een hele serie voorbeelden van zaken die heel interessant zijn voor de liefhebber maar die terecht geen ruimte krijgen in de geschiedenislessen. Duitse parachutisten in 1940 of het verschil tussen NSB en Germaansche SS zijn totaal niet relevant in het onderwijs simpelweg omdat er binnen WO2 belangrijker zaken te behandelen zijn in de beperkte tijd die de leraar heeft voor dit onderwerp. Overigens is het ook zo dat leerlingen die wel al die namen horen te kennen een paar maanden later ook nog slechts dertig procent scoren.

Uiteindelijk bespreken we op een forum als dit WO2 vanuit onze eigen interesse in dit onderwerp. De realiteit is anders want wij zijn de 0,1 procent nerds die met onze facinatie afwijken van de ongeïnteresseerde massa.
Ok. Kan jij mij opnoemen wat een gemiddelde leerling, behalve de jodenververvolging en de holocaust, aan basiskennis m.b.t. WOII zou moeten hebben?
Plaats reactie