Voorstel PvdA: Ontkennen Holocaust uit Strafrecht.

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

"Wat een enorme onzin zeg. Je verwart diegene die namens de overlevenden spreken met de overlevenden zelf, waarvan - naar ik aanneem- toch wel bekend is dat die 'er weinig tot niets' aan over hebben gehouden. Ik kan in deze opmerking ook wel de in reviosnistische kringen behoorlijk populaire mening lezen dat het (de Joden natuurlijk) alleen maar om het geld te doen is."

Over onzin gesproken. Wel eens met overlevenden uit een concentratiekamp gesproken??????
Dan zou je weten in wat voor psychische problemen die terecht zijn gekomen. Overigens zijn er niet alleen Joden in de concentratiekampen terech gekomen en omgebracht.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

koos24 schreef:Bij revisionisme is van deze zaken geen sprake, de nabestaanden is geen zielige groep "oudjes" en zijn zeer zeker in staat tegengas te geven, lichamelijke schade is niet van toepassing en geestelijke schade is welliswaar mogelijk maar ook hier weer de vraag wat weegt het zwaarst? Vrijheid van meningsuiting of een groep mensen die zich aan een afwijkende mening storen.
Ik moet denken aan een vrouwtje die ik vaak in de Albert Heijn zie. Ik stond ooit achter haar bij de kassa en ze kreeg haar portemonee niet zo snel open. Ze begon helemaal te trillen en toen haar beurs openschoot en het geld op de grond viel maakte ze angstig, bijna in tranen tientallen malen haar excuses naar het meisje achter de kassa. Ik hielp haar het geld op te rapen. Ze keek mij even verward aan en zei: "ik het kamp sloegen ze je lens als je een fout maakte". Zal ik nooit vergeten.

Wat Koos zegt is dat lichamelijke schade "niet van toepassing is" en geestelijke schade "welliswaar mogelijk" maar dat het verdriet en de trauma's van deze vrouw en haar lotgenoten niet zwaarder wegen dan de provocerende mening van een paar neonazistische schreeuwers.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

De totale opmerking gaat uberhaupt mank, dit zegt immers gelijk dat indien een groot deel van de samenleving zich tegen fysiek geweld kan verdedigen, je daarmee het toepassen van fysiek geweld in de samenleving en de wetgeving maar moet toestaan, het is immers maar een kleine groep die zich daar niet tegne kan verdedigen. Zo zit de maatschappij dus niet in elkaar. Wetgeving is nu juist bedoeld om "zwakkere mindeheden" te beschermen. Het "darwinisme" (recht van de sterkste"), is juist in onze moderne maatschappij afgezworen.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Wilco Vermeer schreef:Wetgeving is nu juist bedoeld om "zwakkere mindeheden" te beschermen.
Ik kan nu een heel verhaal afsteken, maar dit is ook de reden dat ik het belangrijk vind dat het ontkennen van de Holocaust strafbaar blijft. Overigens ben ik geen voorstander van een expliciete wet die specifiek het ontkennen van de Holocaust verbiedt. Je kunt Holocaustontkenners naar mijn mening beter vervolgen vanwege discriminatie (wat Holocaustontkenning gewoon is), zoals nu gebeurd. Een expliciete wet geeft namelijk nog meer de indruk dat er iets te verbergen is wat absoluut niet het geval is.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Poniatowski
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 okt 2006, 13:11
Locatie: Assendelft
Contacteer:

Bericht door Poniatowski »

Ik snap zowieso niet hoe je het kunt ontkennen, als er keiharde bewijzen van zijn. Maar wat ik niet snap.. die mensen die het ontkennen, denken ze dan ook echt dat het nooit heeft plaatsgevonden? Dat kan ik me namelijk niet voorstellen..
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Poniatowski (prins? ;)), dat heet met een Duits woord "Hineininterpretierung". Ze willen zo graag ontkennen dat ze enkel openstaan voor "bewijzen" die in dat straatje passen.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Poniatowski
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 okt 2006, 13:11
Locatie: Assendelft
Contacteer:

Bericht door Poniatowski »

En wat denken ze er dan mee te bereiken?

En nee, ik ben geen familie van die Poniatowski :mrgreen:
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Ze willen dat mensen gaan twijfelen aan de Holocaust of zelfs meegaan in hun ontkenning. Hun doelen zijn over het algemeen antisemitisch en anti-zionistisch: de Holocaust als verzinsel van de Joden uit politieke overwegingen. Ze stellen meestal dat de Joden zo de vorming van Israël wilden bespoedigen en het als pressiemiddel gebruiken. Volgens de ontkenners (en antisemieten in het algemeen) zij Joden altijd uit op macht in de politiek, economie en media, en gebruiken zij de holocaust als stok om te slaan naar iedereen die ze tegenwerkt. Ze verspreiden dus precies in dezelfde fabels die de nazi's gebruikten in hun lastercampagne tegen de Joden.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Bericht door koos24 »

Wilco Vermeer schreef:
Over onzin gesproken. Wel eens met overlevenden uit een concentratiekamp gesproken??????
Dan zou je weten in wat voor psychische problemen die terecht zijn gekomen. Overigens zijn er niet alleen Joden in de concentratiekampen terech gekomen en omgebracht.
Ja en meerdere, Theresienstadt Mauthausen, Dachau, Buchenwald en vorig jaar Auschwitz bezocht (foto's staan op dit forum)

Maar goed, er werd gevraagd om onze persoonlijke mening over revisionisme in het strafrecht en die heb ik gegegeven.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Ik vroeg of er door degene die beweerde dat overlevenden niets hadden overgehouden aan hun veblijf in concentratiekampen of deze met overlevenden gesproken had, niet of deze concentratiekampen bezocht had. De vele overlevenden die ik gesporken heb, hebben allemaal, zonder uitzondering trauma's overgehouden aan dit verblijf. O ja en dit waren zeker niet allemaal mensen van Joodse origine.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Bericht door koos24 »

Wilco Vermeer schreef:Ik vroeg of er door degene die beweerde dat overlevenden niets hadden overgehouden aan hun veblijf in concentratiekampen of deze met overlevenden gesproken had, niet of deze concentratiekampen bezocht had. De vele overlevenden die ik gesporken heb, hebben allemaal, zonder uitzondering trauma's overgehouden aan dit verblijf. O ja en dit waren zeker niet allemaal mensen van Joodse origine.
Mijn antwoord is toch duidelijk?! De JA slaat op het gesproken hebben van overlevenden, al zijn dat er niet veel en mijn lijst bezochte kampen is aanvullende informatie.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Maar hoe kom je dan bij het idee dat de vrijheid van meningsuiting van een paar provocerende neonazi's belangrijker is dan de gezondheid van de overlevenden?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Poniatowski
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 okt 2006, 13:11
Locatie: Assendelft
Contacteer:

Bericht door Poniatowski »

Daar ben ik het mee eens ja. Eerlijk gezegt heb ik een beetje een hekel gekregen aan de term "vrijheid van meningsuiting". Ik ben er een voorstander van, maar ik vind dat er grenzen zijn, en ik vind dus dat er misbruik van wordt gemaakt door bijvoorbeeld racisten.
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Bericht door koos24 »

Harro schreef:Maar hoe kom je dan bij het idee dat de vrijheid van meningsuiting van een paar provocerende neonazi's belangrijker is dan de gezondheid van de overlevenden?

Heeft niets met neonazi's te maken, als ik een keus moet maken tussen mensen de mond snoeren, al dan niet gillende neo's, of het gevaar overlevenden te kwetsen accepteer ik het risico dat mensen zich gekwetst voelen.

Maar waar gaat dit nog over? Iedereen moet die keuze voor zichzelf maken.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Eerst gebruik je specifiek je mening over de fysieke en psychische last die overlevenden met zich meedragen om je standpunt te onderbouwen en nu gooi je het weer over een andere boeg. Ik vind "het risico accepteren dat mensen zich gekwetst voelen" nogal een understatement als je de pijn van de slachtoffers ziet. Als ik twee topics combineer dan vind jij dat demonstrerende neonazi's pech is voor joden die de Holocaust overleefden en dat het de tegenstanders van die demonstraties zijn die gewelddadig zijn. Ik ben klaar met je.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Plaats reactie