Hoogste rang - die zelf mee strijd

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Als je nu gewoon leert werken met een zoekmaschine zoals http://www.google.be/
En daar kenwoorden intypt zoals wo1,loopgraven,somme,verdun,ieper,191401918 ijzer en ga zo maar verder.
Dan verzeker ik u dat je voor 10jaar leesvoer voorgeschoteld krijgt.
Dat wil niet zeggen dat je hier niks meer mag vragen,maar de vragen die je momenteel stelt zijn makkelijk te beantwoorden/vinden via bovengenoemde zoekmaschine.

Veel leesplezier.

Adrian.

ps: deze link wil ik u zeker meegeven.
http://www.diggers.be/
Carl
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 apr 2004, 11:19
Locatie: Belgie
Contacteer:

Bericht door Carl »

Bedankt Tim & Adrian.
Ik heb een beetje gezocht over Verdun. En ik heb er wat van gevonden.

Maar niets over de loopgraven zelf.
Weet er mischien iemand een site of een foto waar de loopgraven op te zien zijn, met de namen erbij van hoe elk deel van die loopgraaf noemt? (Een doorsnede in 3D bevoorbeeld)
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Die zijn moeilijk te vinden in het Nederlands.
Kijk eens naar deze Engelstalige schets : http://www.diggerhistory.info/images/asstd/trenches.jpg
Het loopgravensysteem zat zeer ingewikkeld in elkaar, er waren reserve- en verbindingsloopgraven, en ook onderaardse kamers, 'dugouts'
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Om je in te leiden in de loopgraven tijdens WOI in België kan je misschien 'Front 14-18 langs de IJzer' lezen. Uitgegevn bij Artis (-Historia). Vrij algemaan beeld, handig als eerste kennismakeing met het onderwerp.
Carl
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 apr 2004, 11:19
Locatie: Belgie
Contacteer:

Bedankt

Bericht door Carl »

Bedankt. :)

Tim, die schets is echt geweldig. Bedankt.

antwerpx: Mijn vader heefd heel wat boeken van Artis. Ik zal eens vragen of hij die boek heefd. Bedankt.
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

http://www.diggers.be is misschien ook wel een goeie site voor je.
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Carl
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 apr 2004, 11:19
Locatie: Belgie
Contacteer:

Bericht door Carl »

Oh, bedankt LHek.
Hier kun je ook heel goed zien hoe zo een loopgraaf er eigenlijk uitziet. Bedankt


Oh ja. Om even terug te komen op die onderaardse kamers. (is dat hetzelfde als die 'dugouts'?) Wat was daar allemaal in? Waren daar bedden en tafels?
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Dugouts betekent inderdaad hetzelfde.
Ze werden voor veel verschillende dingen gebruikt. Als rust- en slaapplaats voor de troepen aan het front, als hoofdkwartier voor de officieren, als veldhospitaal voor de gewonden enz enz
Carl
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 apr 2004, 11:19
Locatie: Belgie
Contacteer:

Bericht door Carl »

Dus dan was het een redelijk grote plaats?
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

De grootte valt volgens mij wel mee maar Tim bedoeld denk ik dat er heel veel waren voor verschillende doelen.
Er werden trouwens ook tunnels gebruikt door de legers. Soms waren de Duitsers en bijvoorbeeld de Engelsen op dezelfde plaatsen een tunnel aan 't graven en dan werden er harde man-tegen-man gevechten gehouden.
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Die dug-outs konden in grootte verschillen natuurlijk, maar gewoonlijk waren ze ongeveer 2 op 5-10 meter. Die verschillende dingen die ik had opgesomd werden niet in één en dezelfde dug-out gedaan he, er werden er zeer veel gegraven.
Er werden inderdaad ook vele kilometers tunnels gegraven, om de dug-outs te graven of te verbinden, maar ook om explosieven te laten ontploffen ónder de vijandelijke loopgraven !
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

Ja, van die explosieven heb ik gehoord. Er schijnt nu in Belgie nog zo'n krater te zijn van een enorme mijn die de Engelse onder de Duitse linies hadden gelegd en ergens ligt nog zo'n mijn die nog kan ontploffen toch?
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Carl
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 apr 2004, 11:19
Locatie: Belgie
Contacteer:

Bericht door Carl »

Ohhh, ja ja, ik begrijp het. Bedankt.
Ik moet zeggen dat dit wel echt interestant is.
Bedankt dat jullie mij zoveel raad geven.


-Carl
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

No problem Carl

LHek, ik denk dat je het over de derde slag om Ieper hebt. Toen hebben de Engelsen de Duitsers ondergraven en met 29 mijnen verpletterd. Er zijn er echter maar 27 afgegaan : 1 is afgegaan in de jaren '50, en 1 ligt er nu nog altijd. Ik kan je zeggen, diegene die deze mijn tegenkomt staat er niet goed voor als hij ontploft ... De ontploffingen waren in wo1 tot in Parijs hoorbaar.
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

Ja die slag bedoelde ik. Met die krater die de Peace Crater heet.
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Plaats reactie