Britten met Duitse K98/98k

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Gebruikersavatar
Miller
Lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 sep 2006, 12:20
Locatie: Ginkelsche Heide, Ede bij Arnhem, Gelderland, The Netherlands

Britten met Duitse K98/98k

Bericht door Miller »

Hello Chaps,

Na een verhaal van een Britse RECCE-veteraan over het gebruik van de K98 door britten(individueel) mijn volgende vraag:

Willen jullie hier foto`s posten van britse militairen met een 98k/K98 karabijn? De RECCE veteraan vertelde mij dat hij op de scherpschuttersschool onder andere veel moest schieten met een karabiner 98. Deze heeft hij later ook in het gevecht buitgemaakt, en volgens eigen zeggen vanaf 1944 in het gevecht gebruikt. Hij was btw. sluipschutter.

Meer informatie heb ik niet. Alleen dat hij bij de Reconnaissance was ingedeeld, en nadat gebleken was dat hij goed kon schieten, naar een scherpschuttersopleiding/school gegaan is. Daar heeft hij met SMLE no.4 mk.I geschoten en met de k98 kennisgemaakt. De K98 heeft bij hem het hoogst gescoord, omdat hij lichter, makkelijker en nauwkeuriger was dan de Lee Enfield.(naar zijn zeggen.)
Hij heeft, na het afronden van zijn snipertraining bij een frontgroep recce gezeten, en heeft toen een k98 buitgemaakt. Deze heeft hij toen samen met een Luger geruild voor een K98 met optiek. Deze heeft hij de rest van de oorlog gebruikt. Ook droeg hij voor persoonlijke bescherming een Luger in een tankerholster mee.

Hierop heb ik mijn eigen engelse uitrusting gebaseerd. Daarom draag ik een tankerholster en wil een K98 met optiek gaan gebruiken voor reenactement. Ik heb deze man 2 jaar geleden in Engeland gesproken. Heb helaas het contact met hem verloren. Ik weet alleen dat hij Tom "Jolly"of Jolly Tom genoemd werd/heet(te).

Ook nog even een ander vraagje: heeft er ook nog iemand foto`s van Britse airborne met K98??
Floris / MILLER
Werkgroepcoördinator 1 Border, War Department Military Living History Association
--->> http://www.wardepartment.nl" onclick="window.open(this.href);return false; <<---
(Gezocht: Nederlandse VN uitzending Libanon UNIFIL '79-'85 items)
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Ik heb geen foto's, maar m'n opa vertelde dat er van de Britten die bij hem ingekwartierd waren er ook een met een K98 liep. Ook had hij Duitse munitie tasje om. Veel Britten vonden de K98 een beter wapen dan de Lee.

Ik zal even zoeken naar foto's. :)
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
messemaker
Lid
Berichten: 505
Lid geworden op: 05 okt 2006, 20:05

Bericht door messemaker »

Lijkt me wel mooie fotos.
Gebruikersavatar
tommy17
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 jan 2006, 13:47

Bericht door tommy17 »

ook de Mp40 werdt vaak door britten gebruikt, omdat die beter dan de stengun was en toch de zelfde muntie gebruikte als de sten.
Gebruikersavatar
Miller
Lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 sep 2006, 12:20
Locatie: Ginkelsche Heide, Ede bij Arnhem, Gelderland, The Netherlands

Bericht door Miller »

Heey Darryl,

Ik wacht op je foto`s. Lijkt me inderdaad wel gaaf om te zien.

@ Tommy, Heb inderdaad ook al verhalen gehoord over britten met MP40. Het werdt door de legerleiding helemaal niet aangemoedigd, maar er was weinig tegen te doen. Volgens mij past de stengunmunitie niet in de mp40, maar mp40 munitie wel in de stengun? Zoiets heb ik ooit ergens gelezen...
Floris / MILLER
Werkgroepcoördinator 1 Border, War Department Military Living History Association
--->> http://www.wardepartment.nl" onclick="window.open(this.href);return false; <<---
(Gezocht: Nederlandse VN uitzending Libanon UNIFIL '79-'85 items)
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Ik heb kan de foto's niet meer vinden.

Vond wel deze nog op m'n pc.

Afbeelding
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Bericht door karell »

kan er zo gauw geen vinden, maar in dit onderstaande topic is een US piloot met K98 en een GI met een K98:

http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=141 ... sc&start=0
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Weet je zo welke Recce regt het ging?!?
Gebruikersavatar
Miller
Lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 sep 2006, 12:20
Locatie: Ginkelsche Heide, Ede bij Arnhem, Gelderland, The Netherlands

Bericht door Miller »

Heey Guido,

Hij heeft het me wel verteld, maar dat ben ik vergeten! :oops: :oops:
Ik ben helaas het contact met hem verloren. Misschien komt hij in 2007 weer naar Beltring. :)

Foto van de brit met mp40 heb ik al. Toch bedankt.
Amerikanen met K98 is veel voorkomend. Britten met K98 zie je juist weinig. Vandaar dat ik daar foto`s van vroeg. :arrow: :P
Floris / MILLER
Werkgroepcoördinator 1 Border, War Department Military Living History Association
--->> http://www.wardepartment.nl" onclick="window.open(this.href);return false; <<---
(Gezocht: Nederlandse VN uitzending Libanon UNIFIL '79-'85 items)
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Als je het ooit te weten komt en het is van 52nd hoor ik dat ERG graag van je!!!!
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door jeroen wo2 »

Hey,

Deze heb ik wel gevonden.
Volgens mij is dit een gewehr 43 als ik het goed zie.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Bart M.
Lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 05 apr 2005, 16:18
Locatie: Sittard

Bericht door Bart M. »

jeroen wo2 schreef:Hey,

Deze heb ik wel gevonden.
Volgens mij is dit een gewehr 43 als ik het goed zie.

Afbeelding
G41
Dictators die, like all men.
Gebruikersavatar
Miller
Lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 sep 2006, 12:20
Locatie: Ginkelsche Heide, Ede bij Arnhem, Gelderland, The Netherlands

Bericht door Miller »

Heren,
Bedankt voor de mooie foto. Is volgens mij ook een g41, maar dat kan ik niet helemaal goed zien.
Floris / MILLER
Werkgroepcoördinator 1 Border, War Department Military Living History Association
--->> http://www.wardepartment.nl" onclick="window.open(this.href);return false; <<---
(Gezocht: Nederlandse VN uitzending Libanon UNIFIL '79-'85 items)
Gebruikersavatar
Bart M.
Lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 05 apr 2005, 16:18
Locatie: Sittard

Bericht door Bart M. »

Het zijn overigens Canadezen. Zie http://www.gewehr43.com/battle.html 6e foto van onderaan.
Dictators die, like all men.
Gebruikersavatar
Vergeldt
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 nov 2005, 19:51

Bericht door Vergeldt »

mischieh zie je wel niet veel britten met een k98 omdat de enfield No.4 is ontwikkeld in 1940 en deze toch beter was als de k98 (1898) met maat kleine aanpassingen die ook al wat ouder waren dan de enfield No.4 ;)
"one Conqeurer conqeurs the world - then another Conqeurer conquers him let that be me"
Plaats reactie