Erfenis van de oorlog

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lest we forget
Lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 30 dec 2004, 12:18
Locatie: Rumbeke- West Vlaanderen - België
Contacteer:

Erfenis van de oorlog

Bericht door Lest we forget »

Het leek me interessant om een topic te starten met foto's van sporen van beide wereldoorlogen die vandaag de dag nog steeds te zien zijn. Daarmee bedoel ik dan bijvoorbeeld: kogelinslagen in de gevel van een huis, aantekeningen op een muur, swastika's die nog altijd aanwezig zijn op een gebouw, enz...
Dus geen memorials, herdenkingsplaatsen, bunkers,....

Mvg,
Jelle
Gebruikersavatar
leieboordbewoner
Lid
Berichten: 609
Lid geworden op: 07 dec 2005, 14:34
Locatie: Oeselgem a/d Leie (B)
Contacteer:

Bericht door leieboordbewoner »

Niet zo ver van Rumbeke (ong. 50Km) vinden we Oeselgem. Op de grens van Oeselgem-Zulte aan de Leie in de mei-dagen 1940. Duitse soldaten steken de Leie over. Aan de Leie is er nog een zware slag geleverd. In 1940 hebben de Ardeense Jagers hier zwaar gevochten. De brug is 4x opgeblazen (wo1 de brug en de noodbrug en wo2 hetzelfde) en is 4x front geweest.
Afbeelding Afbeelding

HIER vind je trouwens het Toen/Nu-topic.

Groeten, Jelle
For King & Country
Thomas V
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 10 nov 2004, 18:49

Bericht door Thomas V »

Kogelinslagen van hevige gevechten in Deerlijk (septemberdagen '44).
Enkele Britten zijn hierbij gesneuveld in hun tank en liggen begraven hier in Deerlijk.

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

In berlijn kan je nog erg veel kogelgaten vinden. Hier heb je enkele uit de reichstag:

Afbeelding
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

ik zie geen foto
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Kogelgaten

Bericht door asjemenou »

Mooie detailfoto van de Reichstag Dodo. Dat je "Die Ankunft der Russen" in Berlijn nog kan zien dat was mij wel bekend.
Tijdens mijn verblijf in deze stad heb ik mij daar ook meerdere malen over verwondert.

Afbeelding

Bijna alle gebouwen van voor de oorlog in die stad dragen deze sporen van de oorlog wel in de gevel. Bovenstaande foto dateert nog van voor de val van de Muur. Ik vind deze foto's typerend voor die tijd. Berlijn was toen een grauwe stad, niet veel Westduitsers wilde daar toen graag wonen.

Afbeelding

Beide foto's zijn genomen in de Niederkirchner Strasse in de wijk Kreuzberg. Sowieso al niet de elite wijk van die stad. De Niederkirchner Strasse was zo'n straat waar de Berlijnse Muur in de volle lengte doorheen liep. Dus je had een westkant en een oostkant in deze straat.
Het gebouw op de tweede foto met het hek op het dak en de tralie's voor de ramen is geen gevangenis maar dit moest verhinderen dat Oostduitsers naar het westelijke deel van Berlijn vluchtten.
Jammer genoeg is er met het ontwikkelen van de fotorol destijds iets niet helemaal goed gegaan. Ik ben blij dat ik de negatieven destijds niet heb weggegooid. Ondanks dat de foto's niet zo mooi zijn hebben ze toch een historische waarde.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Erg mooie foto's asjemenou! En wat een puinzooi. Dus de onderste foto is van West-Berlijn? Ziet er uit als armoede, een ghetto-wijk zoals die er nu zijn in de VS..
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Slagveld bij Verdun.

Afbeelding

Dit is een interessante link.

http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... s%26sa%3DN

Uit 1984.
Maar toch, die man heeft waarschijnlijk maar één dag o.i.d. daar gezocht/gelopen...
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Verdun

Bericht door asjemenou »

De foto die in Wouter z'n reactie staat is genomen in de buurt van het Ossuaire de Douaumont. De foto's tonen wel aan of hoe bizar het (nog steeds) daar is. Er zijn inderdaad plaatsen waar je beter niet kunt lopen vanwege de scherpe munitie. Laat staan dat je er mee gaat slepen zoals deze roekeloze fotograaf. En dan zeg ik nog niets over de gasgranaten die er ook nog liggen.
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Die gasgranaten weten ze nog steeds niet wat ze daar nou mee aan moeten.
Op het moment liggen ze dacht ik opgeslagen in een dikke bunker ergens op een klein eilandje in de Noordzee..
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Kreuzberg

Bericht door asjemenou »

Dodo schreef:Erg mooie foto's asjemenou! En wat een puinzooi. Dus de onderste foto is van West-Berlijn? Ziet er uit als armoede, een ghetto-wijk zoals die er nu zijn in de VS..
Om een ghetto te zien behoef je echt niet naar de VS, die kun je in Europa ook zien. Toch heeft de stad Berlijn de laatste 15 jaar wel een metamorfose ondergaan.
Beide foto's zijn in de Niederkirchner Strasse in de stadswijk Kreuzberg genomen. Ongeveer zo'n 300 meter verder op lag Checkpoint Charlie. Kreuzberg was West-Berlijn. Het was destijds ook de immigrantenwijk. Veel oude en slechte woningen. Hoe het er nu is weet ik niet. Ik ben er in 1990 voor het laatst geweest.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Ik heb met Berlijnreis van school flink rond Checkpoint Charlie rondgelopen. Er zijn enkele gebouwen gesloopt, huizen zijn vernieuwd. Ziet er nu wel redelijk goed uit...
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
dwayne
Lid
Berichten: 1036
Lid geworden op: 04 mar 2006, 21:05

Bericht door dwayne »

Dodo schreef:Ik heb met Berlijnreis van school flink rond Checkpoint Charlie rondgelopen. Er zijn enkele gebouwen gesloopt, huizen zijn vernieuwd. Ziet er nu wel redelijk goed uit...

*Offtopic*

Waarom gaa jullie mensen altijd zo ver en veel met school weg...

Et verste (en ook de enigste) keer dat we met school op kamp zijn gegaan was de ardennen :shock:
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

dwayne schreef:
Dodo schreef:Ik heb met Berlijnreis van school flink rond Checkpoint Charlie rondgelopen. Er zijn enkele gebouwen gesloopt, huizen zijn vernieuwd. Ziet er nu wel redelijk goed uit...

*Offtopic*

Waarom gaa jullie mensen altijd zo ver en veel met school weg...

Et verste (en ook de enigste) keer dat we met school op kamp zijn gegaan was de ardennen :shock:
Besluitvorming van de schoolleiding he.. Altijd handig om even te kijken naar de buitenschoolse activiteiten.. :P

Terug on-topic alstublieft!
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Plaats reactie