'Britse universiteiten moeten moslims bespioneren'

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

'Britse universiteiten moeten moslims bespioneren'

Bericht door Arjen »

nu schreef: LONDEN - Het Britse ministerie van Onderwijs gaat docenten en stafleden van Britse universiteiten vragen om 'Aziatisch uitziende' en islamitische studenten te bespioneren als zij vermoeden dat de leerlingen terroristische acties steunen of betrokken zijn bij moslimextremisme. Dat heeft het Britse dagblad The Guardian maandag gemeld.

Volgens een nog geheim document zullen universiteiten gewaarschuwd worden dat campussen "vruchtbare rekruteringsbodems" zijn geworden voor extremisten. Universiteiten zouden proactief moeten handelen en studenten uit eigen beweging moeten aangeven bij speciale afdelingen van de politie. Het achttien pagina's tellende rapport is voor advies naar betrokken overheidsorganisaties gestuurd.


In het rapport erkent het ministerie dat universiteiten waarschijnlijk niet makkelijk informatie zullen doorgeven uit angst voor kritiek dat zij samenwerken met de 'geheime politie'. Studentengroeperingen reageren kritisch in de krant. Volgens de voorzitter van een federatie van islamitische verenigingen lijkt het er op "dat je schuldig bent tot jíj je onschuld hebt bewezen."
Als dit geen totalitair gedrag is, weet ik het ook niet meer. Zijn alle verschrikkingen waarnaar dit een aanloop is nog te stoppen denken jullie?
Het doet me heel erg denken aan de geheime dienst van Hitler, het McArthyisme, etc. namelijk.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Ik kan me niet anders voorstellen dan dat het allemaal iets genuanceerder ligt dan uit dit artikel blijkt......
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Het artikel is natuurlijk geschreven door een journalist die de halve waarheid heeft verdraaid. Ik zie geen quotes die duiden op iets wat mensen daadwerkelijk hebben gezegd.

Je moet misschien alles doen om een terroristische aanslag te voorkomen, maar is dit geen schending van privacy?

779
Plaats reactie