Door Denemarken gezochte oud-SS'er opgepakt in Duitsland

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Wij zoeken het niet ver, hoor. Het onderwerp betreft een tot Duitser genaturaliseerde Deen, die uitgeleverd dreigt te worden.

Ik schreef al dat er in Nederland onbestrafte lieden rondlopen die de dood van menig politiek delinquent op hun geweten hebben. Ik refereer daamee zowel aan moord als aan doodslag en mishandeling - de dood ten gevolge hebbend op resp. van politieke gevangenen welke onder verantwoordelijkheid van de Nederlandse regering werden opgesloten en bewaakt, in vredestijd nog wel. Daarmee is eens temeer niet alleen aangetoond dat onmenselijke behandelingen bepaald niet aan Nazi's waren voorbehouden, maar ook dat misdrijven tegen de menselijkheid, gepleegd in een democratisch land, in de doofpot zijn gestopt.
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Inmiddels zit Sören Kam weer thuis in Kempten, zij het onder huisarrest, totdat de zaak rond is. Dat gaat vast nog heeeeel lang duren allemaal.
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

Maar die man was toch al eens veroordeeld door de duitsers zelf?
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Nee hoor
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

Harro schreef:Nee hoor
En dit stukje dan?
After the Danish police investigated the case it was handed over to the German military court. Helweg Larsen and Kam was transferred to Berlin. Here the case was processed by an SS court. Here Kam and Helweg-Larsen confessed to the murder, and the court found them guilty of having violated their honour as soldiers. However the court acquitted them of the murder as the court viewed it as an war act. Clemmensen was an enemy of Germany. They were then sentenced to front duty.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Ooow, op die manier. Ik dacht dat je na de oorlog bedoelde.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

Harro schreef:Ooow, op die manier. Ik dacht dat je na de oorlog bedoelde.
Beetje flauw van mij..dat was natuurlijk maar een schijnveroordeling.
maar weet je wat ik me nu afvraag he? zijn alle veroordelingen en uitspraken gedaan door rechters tussen 1933 en 1945 wel rechtsgeldig gebleven of zijn die na de oorlog allemaal herzien?
Plaats reactie