Nord-Atlantic wall in het noorden van Friesland!

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Nord-Atlantic wall in het noorden van Friesland!

Bericht door viny »

Ik ben gister samen met een maat van mij naar een bunker bij ons in de buurt geweest. En natuurlijk hebben we wat foto's gemaakt. Dit is het resterende stukje van de Nord-atlantic wall bij ons in de buurt.

zou iemand mij mischien wat meer kunnen vertellen over dit soort type bunker?

Afbeelding

Met op de achtergrond de zeedijk

Afbeelding

Afbeelding

deze foto is genomen van af de zeedijk
'War is delightful for those who have not experienced it'
Goemperd
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 okt 2005, 21:42
Locatie: Stp. Meistersinger

Bericht door Goemperd »

Foto's kan ik niet zoveel mee, heb je een foto waar de hele bunker opstaat, van verschillende kanten, en dan iets dichterbij ipv vanaf de zeedijk...
Alle info over de strijd om de Schelde is welkom!
cali
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 okt 2006, 17:31

Bericht door cali »

Waar staat dit in friesland???
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Dit is de enige foto die ik heb van een beetje dichtbij.

Afbeelding

Deze bunker staat 9 kilometer boven Dokkum, zo'n 31 kilometer boven Leeuwarden.
'War is delightful for those who have not experienced it'
cali
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 okt 2006, 17:31

Bericht door cali »

9 kilometer waar boven dokkum. kom zelf uit kootstertille dus dokkum 15 min rijden.
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Je moet naar Nes, tussen Nes en de zeedijk, kan niet missen!
'War is delightful for those who have not experienced it'
Miichel
Lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:13
Locatie: Groningen

Bericht door Miichel »

Wat voor bunkers zijn dat op de grens van de provincies Groningen en Friesland langs de snelweg?

Friesland wou in de oorlog ook al onafhankelijk worden en had alvast een paar grenskantoortjes gebouwd? :P
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Ik zou het niet weten!
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
TODT
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 feb 2006, 11:51
Locatie: Bilthoven

Bericht door TODT »

De bunker die bij Dokkum staat is een zogenaamde Kuver-bunker van de Luftwaffe. Kuver staat voor (Ku)sten (Ver)teidigung. Deze bunker typen vind je dan ook alleen maar aan de kust. Bovenop een open stelling voor Flak en onder de manschappenonderkomens voor de Flakbediening ervan.
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Ik denk niet dat op die bunker een Flak kan staan, erg ruim is het er niet. Ik denk dat het meer een machine geweernest is.(kijk naar de inham in het muurtje gericht op de zeedijk, als er ook nog eens een flak bij moet staan dan is er geen ruimte over) Je kan natuurlijk gelijk hebben! Zou je mischien eens een foto van zo kuver bunker met flak kunnen posten?
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
TODT
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 feb 2006, 11:51
Locatie: Bilthoven

Bericht door TODT »

Als de ruimte te klein is voor bijvoorbeeld 20 mm lichte Flak is de kans groot dat het voor een machinegeweer is geweest. Heb geen foto ervan zal hem zeker op het forum zetten als ik hem tegenkom. Als je het onderstaande in typt krijg je een afbeelding van een boek met op de voorkant zo'n Kuver bunker. Let wel er zijn verscheidende modellen.

http://home.planet.nl/~j.n.houterman/Kuver.jpg
macabre
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 okt 2006, 09:46
Locatie: Friesland

Bericht door macabre »

Het kan ook zijn dat deze bunker ten behoeve van Tiger op Terschelling en Schlei op schiermonnikoog zijn. Dit waren grote radarposten (Wassermann en Freya systemen). Dit alles voor "vliegerhorst Leeuwarden". Voor degene die belangstelling heeft voor de luchtoorlog is de serie; Wespennest Leeuwarden een must. Het zal me niets verbazen dat de bunker bij Nes in deze serie beschreven wordt zoals zovelen. De bunkers bij Trimunt en langs de snelweg Drachten-Grongingen hoorden in elk geval wel bij Leeuwarden. Sondel was ook een grote radarpost.
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

De foto van die kuver bunker van de voorkant van dat boek vind ik er inderdaad wel wat van hebben. De bunker ligt ook in een strategisch gebied (nouja... er liggen geen eilanden voor, en die er voor liggen zijn niet bewoond en dat waren ze ook niet) mischien was deze bunker bedoeld voor een mogelijke invasie tegen te gaan(de rest werd door de eilanden tegen gehouden, die vol stonden met bunkers) ik hoop dat ik mezelf zo een beetje duidelijk hen kunnen maken. De foto die ik post staat de bunker aan gegeven met een pijl. de streep met een pijl, daar moeten ook bunkers in de buurt staan. Dat moet ik nog gaan uitvinden.

Afbeelding
'War is delightful for those who have not experienced it'
cali
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 okt 2006, 17:31

Bericht door cali »

Miichel schreef:Wat voor bunkers zijn dat op de grens van de provincies Groningen en Friesland langs de snelweg?
dat noemen ze daar triemunt
Plaats reactie