Waarom Nanking nooit gebeurd is...

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Waarom Nanking nooit gebeurd is...

Bericht door Harro »

Op een Engelstalig forum kwam een Japanner met de volgende logica:

Als een Japanner een oorlogsmisdaad begaat betekent dat gezichtsverlies. Als een Japanse militair gezichtsverlies leidt dan pleegt hij zelfmoord. Geen van de Japanse soldaten in China pleegde zelfmoord. Dus kan het bloedbad van Nanking nooit gebeurd zijn.

Tsja :roll:
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Tja, als je het zo stelt is het een waterdichte redenering natuurlijk.

Serieus; het is natuurlijk schandalig dat er (naar ik aanneem) serieus door Japanners wordt getwijfeld aan het bloedbad bij Nanking. Dat zelfs de Japanse regering de slachting ontkent is ongehoord. Ik vraag me af waarom de internationale gemeenschap nooit Japanse erkenning van het bloedbad heeft geëist.
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ik vermoed dat er, gezien alle andere misstanden, geen tijd voor is geweest en men het misschien op zijn beloop heeft gelaten. Er geneuren zoveel dingen..elke dag weer..
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Arjen schreef:Ik vermoed dat er, gezien alle andere misstanden, geen tijd voor is geweest en men het misschien op zijn beloop heeft gelaten. Er geneuren zoveel dingen..elke dag weer..
Dat zou inderdaad goed kunnen. Wellicht heeft het er ook iets mee te maken dat Japan zich na de oorlog heeft ontwikkeld tot een economische macht, waar je dus liever geen vervelende dingen aan vraagt. Dit in combinatie met het Communistisch zijn van China.

Maargoed, dat is speculeren. Misschien iets om weer op de politieke kaart te zetten, naast de Armeense genocide??
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Lijkt me niet onverstandig.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Bericht door koos24 »

Zhukov schreef:
Arjen schreef:Ik vermoed dat er, gezien alle andere misstanden, geen tijd voor is geweest en men het misschien op zijn beloop heeft gelaten. Er geneuren zoveel dingen..elke dag weer..
Dat zou inderdaad goed kunnen. Wellicht heeft het er ook iets mee te maken dat Japan zich na de oorlog heeft ontwikkeld tot een economische macht, waar je dus liever geen vervelende dingen aan vraagt. Dit in combinatie met het Communistisch zijn van China.

Maargoed, dat is speculeren. Misschien iets om weer op de politieke kaart te zetten, naast de Armeense genocide??
Aan de andere kant is China een groeiende economische macht, voornamelijk export en waarom zou je eventuele handelspartners tegen je in het harnas jagen :?

Kijk dat is de macht van geld, als regeringen de keuze moeten maken tussen financieën en oudjes die erkenning vragen is de keus gauw gemaakt.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

Aan de andere kant is China een groeiende economische macht, voornamelijk export en waarom zou je eventuele handelspartners tegen je in het harnas jagen
Omdat China het geld van Japan hard nodig heeft zullen ze niets eisen, en Japan zal niet uit zichzelf hun misdadige verleden opfrissen.
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

China eist niets van Japan? :?

Wikipedia:
Het bloedbad van Nanking, ook wel bekend als de verkrachting van Nanking was een grootschalig bloedbad aangericht door Japanse soldaten in Nanking, China, van december 1937 tot februari 1938.

Het bloedbad begon op 13 december 1937, nadat de Japanners de stad hadden ingenomen. Hoewel het precieze aantal doden onbekend is gaat het waarschijnlijk om één van de, mogelijk zelfs de grootste, massaslachtingen op burgers uit de geschiedenis. Naast moord werd er ook op grote schaal geplunderd, verkracht en brand gesticht. Schattingen van het aantal doden lopen uiteen van 40.000 tot 400.000, maar de meeste schattingen gaan uit van zo'n 250.000 doden.

Het bloedbad is nog steeds oorzaak van spanningen tussen China en Japan, omdat Japan het bloedbad regelmatig bagatelliseert of zelfs ontkent.

Een goed boek hierover is de thriller 'Tokio' van Mo Hayder
"Er gebeuren zoveel dingen, elke dag". Maar toch geen massamoorden met 40 duizend tot 400 duizend slachtoffers?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Nee, gelukkig niet dagelijks. Wel regelmatig, helaas.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Ik probeer regelmaat te ontdekken in massamoorden met meer dan veertigduizend slachtoffers.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Bericht door koos24 »

Harro schreef:China eist niets van Japan? :?

Wikipedia:
Het bloedbad van Nanking, ook wel bekend als de verkrachting van Nanking was een grootschalig bloedbad aangericht door Japanse soldaten in Nanking, China, van december 1937 tot februari 1938.

Het bloedbad begon op 13 december 1937, nadat de Japanners de stad hadden ingenomen. Hoewel het precieze aantal doden onbekend is gaat het waarschijnlijk om één van de, mogelijk zelfs de grootste, massaslachtingen op burgers uit de geschiedenis. Naast moord werd er ook op grote schaal geplunderd, verkracht en brand gesticht. Schattingen van het aantal doden lopen uiteen van 40.000 tot 400.000, maar de meeste schattingen gaan uit van zo'n 250.000 doden.

Het bloedbad is nog steeds oorzaak van spanningen tussen China en Japan, omdat Japan het bloedbad regelmatig bagatelliseert of zelfs ontkent.

Een goed boek hierover is de thriller 'Tokio' van Mo Hayder
"Er gebeuren zoveel dingen, elke dag". Maar toch geen massamoorden met 40 duizend tot 400 duizend slachtoffers?
Klopt ze eisen excuses en laatst dat er bepaalde passages in de geschiedenisboeken gewijzigd moeten worden maar echt het mes op de keel zetten zal China Japan niet.

Vergelijk het een beetje met Nederland die piept naar de VS over Guantánamo Bay, geheime CIA vluchten of het zoveelste milieu akkoord dat ze aan hun laars lappen.
Lastig maar ook beslist niet meer dan dat :)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
Katusha
Lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 18 feb 2006, 14:38

Bericht door Katusha »

Ff beetje off topic.

Ik vind (en eigenlijk is het ook zo) het erg krom. Toen er twee turkse kamer leden ontslagen werden omdat ze aan Armene genocide hebben getwijfelt. Werd er gedemonsteerd dat ze dood mond werden gemaakt door Nederlandse politiek.

Aan andere kant, is twijvelen aan Holocaust straf baar. En bijna taboe om over te praten in negatiefe zin!!

Belachelijk!!!!

En Nanking. Hoe veel mensen weten wat dat inhoud?

Misschien nog minder dan mensen die over Armeense genocide wisten. Voor dat in het in het nieuws kwam.
Laatst gewijzigd door Katusha op 27 okt 2006, 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

Katusha schreef: Aan andere kant, is twijvelen aan Holocaust straf baar. En bijna taboe om over te praten in negatiefe zin!!

Belachelijk!!!!
Pardon????? :shock:
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Gebruikersavatar
Katusha
Lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 18 feb 2006, 14:38

Bericht door Katusha »

Pardon?????

Bedoel ik dus..

waar voor moet ik me spijt betuigen?

Ik vind (en eigenlijk is het ook zo) het erg krom.
Dat twijvelen aan Holocaust straf baar. En bijna taboe om over te praten in negatiefe zin!!

Maar toen er twee turkse kamer leden ontslagen werden omdat ze aan Armene genocide hebben getwijfelt. Werd er gedemonsteerd dat ze dood mond werden gemaakt door Nederlandse politiek.

Belachelijk!!!!

Zo beter?

Wat ik bedoel te zeggen. Ik vind het krom dat aan ene Genocide er getwijfelt mag worden. En bij andere is twijfel strafbaar!


Ik trek Holocaust niet in twijfel. Sterker nog. Ik vind dat mensen die Armeense genocide in twijfel nemen moet gestraft worden. En dat Japan ook Nankin moet toe kennen(anders krijgen ze bijvoorbeeld geen vaste zetel in VN en dat Japanse auto's maar geboycoot worden!)

Hopelijk heb ik niemand met me, beetje verkeerd gebrachte, bericht beledigd of boos gemaakt. Want, dat was niet de bedoeling!
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

Ah ok, op die manier bedoelde je het dus.

Alhoewel ik het een vreemde vergelijking vind, begrijp ik waar je naartoe wil.
Wat in Armenië en nanking gebeurde is ook heel erg en ontkenners of degenen die zulke zaken willen minimaliseren moeten op dezelfde manier bestraft worden of het nu de Holocaust of Armenië of Zuid-Irak etc betreft.

Het is gewoon uit respect, principe voor degenen die tenonder gingen aan de beestigheden en brutalteit van zulke regimes dat men zich niet gaat verlagen met zulke zaken als ontkenning.

Dat men kritisch is akkoord, maar weet waar de grens van het fatsoen ligt!
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Plaats reactie