Kijkerstip: De Slag om Stalingrad

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Kijkerstip: De Slag om Stalingrad

Bericht door PPL »

Afbeelding

Aanstaande donderdag, 20 februari, zal op Nederland Twee van 21:53 tot 22:50
een documentaire worden uitgezonden over de Slag om Stalingrad.
Het betreft het eerste deel uit een serie van drie.

Zoals sommigen misschien weten mag de Slag om Stalingrad worden gezien als een keerpunt van de Tweede Wereldoorlog.
Het betekende dat Operatie Barbarossa in feite was mislukt en kostte enorm veel levens van soldaten.
Soldaten die niet meer konden worden ingezet aan het latere West Front.

De Duiste moraal had een flinke douw gekregen, daar waar de Russen een 'boost' kregen.
In zekere zin namen de Russen met hun tactiek van de verschroeide aarde en de hinderlaag bij Stalingrad wraak op het feit dat de Duister het Non-aggressie pact hadden gebroken dat in 1938 was bereikt na overleg tussen de Duitse en Russische ministers van Buitenlandse zaken. (Respectievelijk Von Ribbentropf en Molotov).

Als Teleac het hele verhaal dus verteld, krijgen we (naar mijn verwachting) een interressant overzicht van een belangrijk stuk wo2-geschiedenis.
Stalingrad - een naam die voor altijd verbonden zal zijn met de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog. De Slag bij Stalingrad kostte honderdduizenden levens en betekende een keerpunt in de Tweede Wereldoorlog.

In de programma's worden de gebeurtenissen van toen vanuit verschillende perspectieven belicht, en doen nieuwe historische feiten hun intrede. Overlevenden, van zowel Russische als Duitse zijde, beschrijven hun aangrijpende ervaringen. Daarnaast zijn er verslagen van mensen die dicht bij de macht hebben gestaan. Bijzonder zijn de beelden, destijds gedraaid door soldaten tijdens het beleg.

Voor de serie zijn Russische archieven geopend, die exclusieve toegang gaven tot onbekende documenten en filmfragmenten. De stad Stalingrad werd met behulp van 3-D animatie gereconstrueerd om zo een goed beeld te krijgen van wat de strijd ter plekke heeft aangericht.


Voor wie
Iedereen die meer wil weten over de de geschiedenis van de Sovjet Unie en over de periode van de Tweede Wereld Oorlog.

In samenwerking met
Geproduceerd voor ZDF, Teleac/NOT in samenwerking met Yle en Russian Television.
Zie ook: http://stalingrad.uitdaging.org/
Onder andere voor een volledig uitzendschema en beschrijving van de drie afleveringen.

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Lijkt me een interessante documantaire. En ik ga zeker kijken als ik het niet vergeet (want dat wil met mijn huidige drukte wel eens gebeuren)
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

thanx pour ze tip
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
hcokmot
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 feb 2003, 19:15

Thanks!

Bericht door hcokmot »

Hi PPL!

Bedankt voor het helpen herinneren, want ik had het ook gelezen, maar alweer vergeten.

Trouwens, daarvoor is om 21.00 op Canvas Histories over de Vietnamoorlog.

Je kan zien wat er aan geschiedenis op tv komt voor elke week op deze site: http://www.vpro.nl/geschiedenis Klik dan op: geschiedenis op tv en radio!
Dit geld daar voor alle zenders: vet goeie site!
Wees Meester en Vormgever van Jezelf ~ F.Nietzsche
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Bedankt voor de tip PPL!!! Had het nog niet gezien. Hopelijk onthoud ik het!
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Vanavond (Donderdag 20-02-2003) komt er ook op Nederland 1 van 23.35 tot 00.40 uur een documantaire over waarom de Geallieerden Auschwitz nooit hebben gebombardeerd.

Het is wat laat in de avond, maar ik dacht:

'Kom ik zal het toch ff zeggen, kunnen ze het misschien opnemen.'
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

en ook dat wil ik zien idd.
thnx
ik kijk anders nooit tv en ik had dit soort dingen nooit geweten maar ik moet zeggen dat ik er echt zin in heb.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Bedankt voor de tip! Ik ga nu toch maar leren hoe de video te programmeren. :)
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

YPPY schreef:Bedankt voor de tip! Ik ga nu toch maar leren hoe de video te programmeren. :)
:mrgreen:
Vrouw zeker ? :wink:

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Of een video van Mashsioshito Tokobuki :+
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Ik moet zeggen dat ik die docu over Stalingrad enorm indrukwekkend vond. Mede doordat de veteranen persoonlijke ervaringen vertelden. Ik ga volgende week zeker weer kijken naar deel 2.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

uuhmm..ik heb 'm door omstandigheden precies gemist!!
heeft er iemand een plan hoe ik 'm nu ga zien?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Ja goeie vraag Benmaf, heb dezelfde vraag.

Had een bezoekje aan de bibliotheek gepland, maar had daar een aantal dingen gevonden die ik meteen wilde uitwerken voor mijn casus op school. gemist dus :(
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

HERKANSING VOOR STALINGRAD:

VRIJDAG 21 FEBRUARI (VANAVOND DUS) VANAF 23.00 UUR BIJ DE WDR VOLLEDIG IN HET DUITS ,ZONDER ONDERTITELING DUS, DEEL 1 EN DEEL 2 VAN DE SERIE STALINGRAD DIE GISTER OP NL2 IS UITGEZONDEN.(OP NL2 WAS ALLEEN DEEL 1 TE ZIEN. DUURT TOT 00.30 UUR.)

Dus Martijn en Benmaf, als jullie Duits een beetje goed is heb je een herkansing.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Balen man!Mijn veeleisende sociale leven weerhoudt me ervan deze te zien!!
Zwaar flippen man.
kutzooi.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Plaats reactie