Hitler hangt omgekeerd in museum

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Hitler hangt omgekeerd in museum

Bericht door Roel R. »

Hitler hangt omgekeerd in museum

Aalten - Een portret van Adolf Hitler komt in het nieuwe museum Markt 12 ('onderduikers- en verzetsmuseum') in Aalten niet zo prominent aan de muur te hangen als tijdens de Tweede Wereldoorlog. Toen was in de voorkamer van het pand de Duitse Ortskommandantur gevestigd. Aangezien veel mensen zich volgens projectcoördinator Ben Boersema zouden kunnen storen aan het portret, wordt 'Hitler' achterstevoren opgehangen, met het gezicht naar de muur.

Bovendien heeft het portret op deze wijze nog een voorgeschiedenis, want de vrouw des huizes heeft in de oorlog, als een kleine daad van verzet, het portret een keer omgedraaid. Het herenhuis Markt 12 werd in de oorlog nog bewoond, terwijl op zolder onderduikers zaten en de gewelfde kelder dienst deed als schuilgelegenheid voor de hele buurt.

Volgens Boersema zal er wél een mogelijkheid komen om te controleren of het omgedraaide portret echt dat van Hitler is. ,,Mensen kunnen, als ze zelf willen, met een speciale techniek een glimp van de voorzijde opvangen.'' Omdat het onderduiken één van de thema's is, is niet voor een gewone museumopstelling gekozen, maar zit de expositie 'verborgen'. ,,Bezoekers moeten hun ogen en oren zelf de kost geven,'' aldus de projectleider.

Het is de bedoeling dat het museum een buitenschoolse leerplek wordt, waar met name Duitse en Nederlandse schoolklassen projecten gaan doen.
bron http://rotterdamsdagblad.nl/


Het lijkt me een leuke expositie voor kinderen, maar toch zie ik het nut van het omdraaien van het portret niet 100%in
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

hehe, slimme oplossing (toen ik de titel zag dacht ik dat ze hem ondersteboven zouden hangen :))
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Het had mss beter geweest als ze hem ondersteboven gehangen hadden ?
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

ik weet niet, nou hangt ie op de plaats waar hij hoort, en hangt ie zodat iedereen die het niet wil zien het ook niet hoeft te zien, maar nog normaal zichtbaar voor iedereen die het wel wil zien.

Perfecte oplossing volgens mij.
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Miesjel schreef:ik weet niet, nou hangt ie op de plaats waar hij hoort, en hangt ie zodat iedereen die het niet wil zien het ook niet hoeft te zien, maar nog normaal zichtbaar voor iedereen die het wel wil zien.

Perfecte oplossing volgens mij.
Ik vind het eerlijk gezegd best wel zonde om hem omgekeerd te hangen.
Als bezoeker van zo'n museum/expositie weet je dat je zo'n schilderij van Adolf Hitler kunt verwachten, niet waar?
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

Als je Hitler niet wilt zien moet je niet naar zo'n museum gaan lijkt mij
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Wat heeft het overigens voor een nut om hem achterste-voren op te hangen.Als je hem niet wilt ophangen,geef het dan aan een ander museum die het wel wilt ophangen.En je weet als je in een oorlogs-museum komt tot je een foto van hitler tegen kan komen,wat je trouwens overal kunt tegenkomen,in boeken,internet enz.


Robin.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Als we alle politici, dictatoren, veldheren, koningen, pausen enz, die evenvele mensenlevens op hun geweten hebben nu eens gelijkwaardig gaan behandelen en al hun beeltenissen achterstevoren gaan hangen dan zullen we in musea eindelijk een de achterkant van vele kunstwerken zien.

Door zaken weg te stoppen en te ontkennen, wat je in mijn ogen doet met het omdraaien van een portret, maak je de mensen alleen maar nieuwschierig en loop je de kans dat ze de informtie vervolgens uit een verkeerde hoek ontvangen.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Eigenlijk vind ik het omdraaien wel een handige compromis. Het hangt op de goede plek en je kunt het via die techniek toch nog zien. Voor veel mensen is het gezicht van Hitler niet iets gezelligs. Ook al weet je dat je zoiets tegen kunt komen, toch kun je het dan minder leuk vinden. Zelfs schrok ik tijdens mijn vakantie in Thailand steeds van de hakenkruizen op petten en helmen, ook al werden ze op een andere manier gebruikt. Het is toch geen 'gezellig' teken. Ik kan me voorstellen dat zeker mensen die de oorlog mee hebben gemaakt het moeilijk vinden om die foto te zien.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

Is weer eens wat anders, ik vind het persoonlijk wel een leuk concept. Als je het schilderij niet wilt zien loop je er gewoon voorbij, wil je het schilderij wel zien dan kan dat ook, prima oplossing toch??
Tuurlijk weet je dat als je naar een oorlogsmuseum gaat Hitler wel ergens staat afgebeeld, alleen nu kan je er gewoon voorbij lopen zonder hem te zien.

En over die hakenkruizen in Thailand:
Ik had hetzelfde bij een tempel, hing er ineens een hakenkruis boven de poort. Ik schrok me dood maar de gids vertelde dat het een HEEl andere betekenis heeft. Het schijnt al een eeuwenoud teken te zijn.
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

ironmarc schreef:En over die hakenkruizen in Thailand:
Ik had hetzelfde bij een tempel, hing er ineens een hakenkruis boven de poort. Ik schrok me dood maar de gids vertelde dat het een HEEl andere betekenis heeft. Het schijnt al een eeuwenoud teken te zijn.
Het is een teken dat juist staat voor vrede. Dat wist ik voordat ik ging, maar toch, uit automatisme, dacht ik eerst aan de oorlog en een fractie later aan de positieve betekenis. Je zag het veel bij kraampjes langs de weg. Vaak werden er bij dezelfde kraampjes ook wapens verkocht, dus dat was wel dubbel. Maar nu ben ik offtopic bezig.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Foto's van de holocaust kunnen mensen emotioneel bewegen. Maar je gaat mij niet vertellen dat er iemand is ie geshockeerd is vanwege het zien van Hitler. Den je dat die mensen die de oorlog hebben meegemaakt na de oorlog de beeltenis van Hitler nooit meer hebben gezien?
Of denkt men dat er mensen zijn die bij het zien van een hakenkruis of Hitler opeens alle andere rassen gaan beginnen haten en nazistische sympathiën gaan voelen?

Naar mijn mening is het dus totaal waanzinnig om dat portret omgekeerd te hangen.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Op zich is het wel een ludieke actie, aangezien het omgedraaide portret een voorgeschiedenis heeft. Het argument dat mensen zich storen aan het portret kan enigzins begrijpen aangezien ik uit de tekst concludeer dat het schilderij een nogal prominente plek inneemt.

Aan de andere kant staat Hitlers portret in bijna elk WOII boek en vind ik zijn portret absoluut niet confronterend. Het hangt er natuurlijk wel vanaf in welke context Hitlers portet wordt afgebeeld. In dit museum op een prominente plaats hoort naar mijn mening eerder het portret van Koningin Beatrix te hangen, vooor Hitler is er vast wel een minder prominente plek aanwezig in een tentoonstellingsruimte.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Plaats reactie