Binnenlandse Strijdkrachten foto's

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Plaats reactie
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Binnenlandse Strijdkrachten foto's

Bericht door viny »

Graag zou ik wat foto's willen zien van de Binnenlandse Strijdkrachten.
Op google kon ik niet egt wat vinden, ik neem aan dat elk ''uniform'' anders was(dit kan ik ook fout hebben, weet niet hoe het inelkaar zit) daarom lijkt mij dit niet geschikt voor re-anactment. Maar wou ook jullie meningen graag even horen!
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

er was geen officieel BS uniform. De brassard deed in principe wel het werk.

Hoewel erveel foto's zijn van BS parades waar zij in de beroemde blauwe overallen met zwarte helmen rondliepen.

Veel voorkomend was dat de BS'er de uniformen overnam van de geallieerde in het gebied. Mijn oudoom had zelf een Britse battledress en overjas en een Nederlandse m28/m34 (niet zeker) met plaat. Het is maar net hoe de contacten lagen en wat er voor handen was!

Als je het wil re-enacten zou ik zelf gewoon een burger kostuum aanschaffen met een kopie brassard, een oude riem of een kopie Britse/Amerikaanse riem en als je het wil kan je altijd nog één of andere helm opzetten (Nederlands meest voorkomend wat ik aan foto's heb gezien!)
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

En later, als je oud genoeg bent, kan je met een Lee Enfield rond gaan sjouwen..

Ik zou het houden op werkkleren en eventueel een helm. Een hoed of platte pet kan ook wel.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Lee enfield?, ik heb een foto waar mee ze met een sten gun en een duitse K98 rondlopen, dat van de overal wist ik niet. Ik ga gewoon naar de kringloop winkel! genoeg 'oude' kleren. Moet ik de BS'ers met een soort zelf inelkaar gezet rebellen leger zien?? :D
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

BS liep met van alles aan wapentuig. Mijn oudoom had een P14, kan je nagaan!

Maar bekijk eens de oude mode en ga op jacht!

BS was een gestructueerd leger onderdeel onder leiding van Prins Bernhard. Ze hadden weldegelijk structuur bijv. Gewest 19 Limburg, Orde Dienst, distrikt 1 Cuyk, Afdeling Boxmeer.

Het is dus niet echt te vergelijken met een stel partizanen!
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Helaas is onze scanner stuk, en foto's van foto's uit een boek is niet al te duidelijk, maar daarop zie je BS'ers uit Deventer, met Canadese Battledresses, MP40's, Lugers, en K98 bayonetten!
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Hoe kon de BS tijdens de Duitse bezetting dan opereren, ik bedoel, toen de bevrijding er aan was er waarschijnlijk al een een leger inelkaar gezet, en heeft het meegeholpen aan de bevrijding(hier in Friesland dan) waar werd dit gedaan? (werden ze mischien met bootjes uit duitsland naar nederland gebracht, lijkt mij onwaarschijnlijk) En hoe kon Prins Bernard leiding geven aan deze mensen?
'War is delightful for those who have not experienced it'
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Tijdens de bezetting werden de armbanden en de pakken vaak niet gedragen.. valt een beetje op :P

Sommige Knokploegen kregen wapens van de Engelsen, dat werd af en toe wel gedropt, maar de meesten moesten het doen met geroofd Duits wapentuig, jachtgeweren of verstopte Nederlandse wapens... Mannlichers en pistolen, vaak was het echter heel slecht gesteld met de bewapening van Knokploegen en beschikten ze slechts over een aantal boksbeugels, misschien 1 of 2 verouderde revolvers en een stel messen...
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

Ze werden door Bernard via de radio, met bepaalde codes of zo, als het ware geleidt.
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Hebben jullie het wel over de BS?!?!?!?!

De BS is in sept. '44 opgericht in Londen. De brassard werd ook uitgegeven door de geallieerden (of zelf gemaakt) en dit pas na de eerste paar dagen van MG.

Dus die knokploegen zijn niet echt te vergelijken met de BS. Dat is het verzet bijv. distributie kantoren te overvallen voor voedselbonnen e.d.

Radio Oranje was er, maar voornamelijk Juliana zover ik gehoord heb van deze opnamens (hoewel ik niet héél veel van deze opnames heb gehoord, misschien net gemist)


Enkele foto's (Bron: http://www.nederland4045.nl )

groepsfoto
Afbeelding


Parade Amsterdam
Afbeelding

In actie
Afbeelding

Wederom in actie (zie nogmaals de variatie aan uniformen en materiaal!!)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Richard1976
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 14 apr 2005, 18:40
Locatie: Roermond
Contacteer:

Bericht door Richard1976 »

Op 5 september werden de (Nederlandse) Binnenlandse Strijdkrachten opgericht, onder het bevel van prins Bernhard. De bedoeling was om de leden van verschillende verzetsorganisaties (Orde Dienst, Raad van Verzet en de Landelijk Knokploegen) binnen het nederlandse leger onder te brengen, zodat o.a. gewapend verzet beheersbaar was. Men mocht alleen handelen als prins Bernhard daartoe opdracht had gegeven. Voor meer info zie o.a. http://www.scep.nl/verzet/gewapendverzet/332.html

Hier nog een foto, gevonden in een ander topic:
Afbeelding
Plaats reactie