Duitse Bondgenoten

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Katusha
Lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 18 feb 2006, 14:38

Duitse Bondgenoten

Bericht door Katusha »

Er is een heel raar vraag onstaan. Toen ik deze dingen bekeek.

Duitsland en Italie= Ze mochten elkaar niet, en hadden argwaan naar elkaar toen
Roemenie en Hongerije= waren aartsvijanden van elkaar (met betrekking tot Transvallie).
En toch waren dat bondgenoten van elkaar.

Was dat een politiek spelletje van Hitler en co. Of kon het niet anders?
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Verplaatst naar ''Algemeen''
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Het klopt inderdaad dat de As-Mogendheden niet altijd goed met elkaar op konden schieten. Ten noordwesten van Stalingrad lagen ook, op de flank van het 6. Armee, naar het noordwesten toe het Roemeense 3e Leger, het Italiaanse 8e Leger, het Hongaarse 2e Leger en het Duitse 2. Armee. In die volgorde, want de Roemenen konden beter niet naast de Hongaren liggen... Die slechte banden zijn historisch zo gegroeid neem ik aan.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Tsja ze mochten kiezen; of met Duitsland of tegen Duitsland.. en in 1941 had je zo'n keuze wel snel gemaakt denk ik..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Mussolini is door verkeerde politieke beslissingen van de Britse en Franse leiders naar het Duitse kamp vertrokken. In het kort:

Tussen 1922 en 1935 is Mussolini nog steeds aangesloten bij het "Stresa" front, bestaande uit de overwinnaars van wo1 tegen Duitsland. Hij is het die steeds probeert de Duitse herbewapening aan te pakken. Het is ook Mussolini die troepen naar de Oostenrijkse grens stuurt wanneer Nazi's de Oostenrijkse kanselier vermoorden en zo de Nazi's dwingt van een militaire coup af te zien.

Tijdens een "Stresa" vergadering krijgt Mussolini de toezegging van de Franse en Britse leiders om Ethiopie in het Italiaanse Rijk te voegen. Echter toen het moment daar was verscholen de Britten en Fransen zich achter de Volkerenbond en kondigden embargo's af. Mussolini is zwaar beledigd en voelt zich verraden. Hitler ziet de breuk in het "Stresa" front en verstevigd de politieke betrekkingen met Italie.

Hitler is een bewonderaar van Mussolini, wat het ego van de Duce streelt. In tegenstelling met zijn oude bondgenoten zet Hitler woorden ook om in daden. Duitsland ondersteund Italie met miltaire, politieke en economische steun. Als dank geeft Mussolini Hitler vrij spel in Oostenrijk.

Mussolini is ook enorm onder de indruk van Duitsland groeiende macht en raakt ervan overtuigd dat Duitsland onverslaanbaar is geworden. Hoge Fascisten proberen Mussolini ervan te overtuigen de banden met de Geallieerden weer aan te halen, maar hij heeft het helemaal gehad met hen.

Mussolini en een handvol Fascisten waren eigenlijk de enige die de AS samenwerking zagen zitten. De Fascistische Hoge Raad, het koningshuis en 95% van de bevolking was tegen de AS.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Katusha
Lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 18 feb 2006, 14:38

Bericht door Katusha »

Wat is het toch fijn dat Veltro er is (meen ik echt) trouwens nog Fansism in Color gekeken over opkomst en neer gaan van Musolinie.

Zie je meteen dat er grote verschil is tussen Fasisme en Nazisme :)
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Gebruikersavatar
Katusha
Lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 18 feb 2006, 14:38

Bericht door Katusha »

Mike.H schreef:Tsja ze mochten kiezen; of met Duitsland of tegen Duitsland.. en in 1941 had je zo'n keuze wel snel gemaakt denk ik..
Spanje Portugal Zweden Zwitserland waren allemaal 'neutral'.

Het ook meer de vraag. Hoe konden landen die elkaar zo wat haten, samen werken :S

En Hongaren waren boos op Roemenen. Dat had te maken met wo1 en dat er deel van 'Hongarije' in Roemenie lag (weet de naam niet meer) waar veel Hongaren wonden(wonen)
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

@Katusha; ik mis het programma steeds...ik hoop dat ze het nog een keer uitzenden of op DVD uitbrengen.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Katusha schreef:
Mike.H schreef:Tsja ze mochten kiezen; of met Duitsland of tegen Duitsland.. en in 1941 had je zo'n keuze wel snel gemaakt denk ik..
Spanje Portugal Zweden Zwitserland waren allemaal 'neutral'.

Het ook meer de vraag. Hoe konden landen die elkaar zo wat haten, samen werken :S

En Hongaren waren boos op Roemenen. Dat had te maken met wo1 en dat er deel van 'Hongarije' in Roemenie lag (weet de naam niet meer) waar veel Hongaren wonden(wonen)
US en USSR haatte elkaar ook, de vijand van je vijand is je vriend.
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Spanje; Franco - Co Belligrent ofzo (?)
Portugal; Tsja waarom in hemelsnaam Portugal binnenvallen?
Zweden; 'vriendjes' van de Duitsers. grote inkomsten door grondstoffen die Duitsland nodig had
Zwiterland; was volgens mij ook meer 'vriendjes' van de Duitsers.
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Katusha
Lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 18 feb 2006, 14:38

Bericht door Katusha »

US en USSR haatte elkaar ook, de vijand van je vijand is je vriend.
Zo ver ik weet had Hongerije geen reden om SU aan te vallen :S.
En Chetniks en Ustasa dan. Serviers en Croaten samen werken met Duitsers.. vaag hoor..
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Als je Co-Belligrent met Duitsland bent dan lijkt het me wel logisch, op zoveel mogelijk fronten manschappen he..

En Chetniks en Ustasa zullen zich wel onderdrukt hebben gevoeld bij de Russen en zagen de Duitsers als hun bondgenoot denk ik?
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

De interne strijd in Joegoslavie is heel complex.
In het kort komt het erop neer dat het Ustasa een onafhankelijke Kroatische staat mocht oprichten onder Italiaanse supervisie. De Kroaten speelden echter een vies spelletje. Ze speelden de Duitsers en Italianen tegen elkaar uit om economische belangen en begingen tevens vele massa-moorden tegen minderheden.

De Chetniks vochten in principe tegen de AS, alszijnde de vertegenwoordigers van het Koninkrijk Joegoslavia. Echter zij sloten regelmatig akkoordjes met de bezetters om zo de Communisten van Tito te kunnen bestrijden. Deze vormden immers een even grote vijand voor de monarchie als de Duitsers en Italianen, maar leken ook nog de steun van de bevolking te krijgen.

Een goed boek over dit onderwerp is: Empire on the Adriatic; Mussolini's conquest of Yugoslavia 1941-1943 van H.J. Burgwyn. Ik zal binnenkort dit boek in mijn verzameltopic plaatsen.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Katusha
Lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 18 feb 2006, 14:38

Bericht door Katusha »

Afbeelding

Die gasten zitten hier met elkaar te zuipen :S.. En na uiteenval van Yugoslavie maakte ze elkaar af.. of.. damn :?
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

Mike.H schreef:Spanje; Franco - Co Belligrent ofzo (?)
Portugal; Tsja waarom in hemelsnaam Portugal binnenvallen?
Zweden; 'vriendjes' van de Duitsers. grote inkomsten door grondstoffen die Duitsland nodig had
Zwiterland; was volgens mij ook meer 'vriendjes' van de Duitsers.
Zwitserland kon het niet goed vinden met Duitsland.
Zweden daarentegen wel, maar naarmate de tijd verstreek en de overwinningskansen voor de geallieerden toenamen, nam de sympathie voor de Duitsers in Zweden af.
Portugal stelt toch niks voor.
En Spanje, Franco wilde wel meedoen met Hitler, alleen had hij hiervoor veel troepen en materiaal nodig, als Spanje mee zou doen met de Duitsers zou het Hitler dus heel veel kosten en daarom zag hij ervan af.
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Plaats reactie