Krant: ''De jacht op oorlogsmisdadigers gaat door''.

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Waarheidwo2
Lid
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 25 apr 2004, 19:16
Locatie: België

Bericht door Waarheidwo2 »

Mijn mening is dat ze maar eens moeten ophouden met die onozele opsporingen, sluit dat hoofdstuk af, degene die het hebben overleeft hebben geluk anderen niet.
Ze zouden beter de misdadigers van nu behoorlijk straffen.
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

Zeker niet! De oorlogsmisdadigers moeten zeker gestraft worden, of het nu 2 jaar, 5 jaar of 50 jaar geleden is!!
Het hoofdstuk is pas gesloten als deze mensen achter de tralies zitten of overleden zijn.
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

ja, ben ik ook mee eens het zou toch zot zijn dat als je een paar moorden pleegt echt moorden dan eh niet in de strijd iemand neer schiet
dat je naar 60 jaar vrij uit kan gaan
Starting up again
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Volkomen terecht dat er nog steeds misdadigers opgespoord worden. Moorden en ernstige geweldsmisdrijven horen niet te verjaren. Ze hebben geen pakje kauwgom gejat. Als je anderen koelbloedig vermoord hebt, hoor je daarvoor gestraft te worden. Liever op je 80e dan helemaal niet.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

Precies!!
Stel, ze zouden Saddam of Osama over 50 jaar pas pakken, of in Saddam's geval gepakt zouden hebben, dan laat je die gasten toch ook niet vrolijk rondlopen omdat ze dan al bejaard zijn?
Je zou wel gek zijn als je die mensen laat lopen!

Laat ze maar in onzekerheid leven met de gedachte dat ze elke dag nog gepakt kunnen worden.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Enerzijds ben ik het wel met jullie eens, oorlogsmisdaden zijn vaak vreselijk en de verantwoordelijke dient hier ook vele jaren later voor gestraft te worden.

Anderzijds vraag ik me af wat voor zin het heeft om deze mensen nu nog op te pakken. WOII is 60 jaar geleden, er is dus voldoende kans geweest om deze mensen al eerder op te pakken. Nu zijn deze mensen hoogbejaard en vormen absoluut geen gevaar meer en hoelang zullen ze nog leven? De grote moeite die het kost om deze mensen op te pakken, kan 60 jaar later misschien beter besteed worden aan actuele (oorlogs)misdaden.

Ook omdat het gaat om de 'kleine vissen' en niet de belangrijkste Nazi's, zou ik zeggen, maak bekend wat deze oorlogsmisdadigers gedaan hebben, maar ga ze niet meer op hun oude dag vervolgen. Als we deze mensen zo graag hadden willen vervolgen, dan hebben we daar 60 jaar de kans voor gehad!
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

ben ik het niet mee eens. Die mensen moeten gewoon boeten voor wat ze gedaan hebben, ongeacht leeftijd. Ik vind niet dat je in dit geval over 'kleine vissen' kan praten, ze hebben immers mensen gruwelijk vermoord en/of mishandeld.
En je weet niet zeker of ze nog ongevaarlijk zijn, ze kunnen nog steeds hun ideeen verspreiden en mensen aansporen andere mensen te haten.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Er zijn twee mogelijke denkpistes waarom je iemand zou willen straffen: de eerste is, zoals jij aangeeft marc, wraak en boetedoening.
De tweede, waar ik sterk voorstander van ben, is straffen om de misdadiger tot inkeer en bezinning te doen brengen.
Volgens mij heeft het nog weinig nut om die mensen tot inkeer te doen brengen, binnen vijf jaren zijn ze er toch niet meer.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

ironmarc schreef:ben ik het niet mee eens. Die mensen moeten gewoon boeten voor wat ze gedaan hebben, ongeacht leeftijd. Ik vind niet dat je in dit geval over 'kleine vissen' kan praten, ze hebben immers mensen gruwelijk vermoord en/of mishandeld.
En je weet niet zeker of ze nog ongevaarlijk zijn, ze kunnen nog steeds hun ideeen verspreiden en mensen aansporen andere mensen te haten.
Om welke oorlogsmisdadigers gaat het dan nog? Neem bijvoorbeeld Bikker, hij heeft verschrikkelijke dingen gedaan maar wordt vervolgd omdat hij één verzetstrijder vermoord heeft.

Onze rechtspraak maakt het helemaal niet mogelijk om deze man gevangen te zetten. Wanneer een advocaat aankomt met het argument "mijn cliënt is verzwakt, ziek en hoogbejaard en niet in staat om het proces bij te wonen" wordt de rechtzaak uitgesteld of wordt besloten dat vervolging geen zin heeft.

Ik veroordeel absoluut de daden van Bikker en andere oorlogsmisdadigers, maar ze nu nog straffen is onzinnig en volgens ons recht onmogelijk.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Ik ben het niet met Ironmarc eens:

Als die misdadigers al gepakt worden gaan ze de Juridische procedure's eindeloos rekken omdat ze spontaan last van hun gezondheid krijgen etc. ALS het dan al tot een veroordeling komt zijn ze niet fit genoeg om de gevangenis in te gaan of ze overlijden voor die tijd. Dan is het toch zonde van de justitiele inspanningen die geleverd zijn?

Ik bedoel: Het opsporingspercentage van de Nederlandse politie bedraagt slechts ongeveer 25%. Dat betekent dat als je in Nederland nu een misdaad pleegt de kans maar liefst 75% is dat je er mee weg komt. Van de 25% die opgespoord wordt, wordt slechts een klein deel veroordeeld terwijl de bevolking schreeuwt om meer veroordeelde criminelen en hogere straffen.
Moet justitie dan een deel van de (toch al te kleine) capaciteit die ze hebben nog eens gaan besteden aan zaken waarin zéér waarschijnlijk toch geen uitspraak komt? Ik denk van niet.

Zoals KevinP al zei: Als we die mensen hadden willen veroordelen hadden we dat in de afgelopen 60 jaar moeten doen.

Ik zou tegen Justitie willen zeggen:
Hoe zeer ze hun straf ook verdienen, laat het rusten en besteed je tijd aan het efficienter organiseren van je eigen organisatie zodat het huidige percentage criminelen dat veroordeelt wordt eindelijk eens van dat belachelijk lage peil af komt. Want het is toch ronduit belachelijk en beschamend dat in nog niet eens 25% van alle gevallen van criminaliteit in Nederland het tot een uitspraak komt?
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

je zou het ook anders kunnen aanpakken:

richt een speciaal bedrijf of ed. op (soort van Peter R. de Vries idee), spoor die misdadigers op en film dat alles zodat iedereen het via de tv kan volgen!

misschien komen ze tot inkeer en vertellen ze er over zodat wij erover kunnen leren... maar misschien hebben ze nog steeds diezelfde ideeen en ook dan kunnen we ervan leren: dat er nog steeds dat soort volk rondloopt!!

zomaar een ideetje ;)
"Arnhem bridge. And hold it!"
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Yorick schreef:je zou het ook anders kunnen aanpakken:

richt een speciaal bedrijf of ed. op (soort van Peter R. de Vries idee), spoor die misdadigers op en film dat alles zodat iedereen het via de tv kan volgen!

misschien komen ze tot inkeer en vertellen ze er over zodat wij erover kunnen leren... maar misschien hebben ze nog steeds diezelfde ideeen en ook dan kunnen we ervan leren: dat er nog steeds dat soort volk rondloopt!!

zomaar een ideetje ;)
Zulk soort organisaties zijn er. Het Simon Wiesenthal Center bijvoorbeeld.
http://www.wiesenthal.com/
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

ik blijf bij mijn standpunt, ik vind gewoon dat als ze ze kunnen pakken dat ook gedaan moet worden.
Als justitie mij al voor iets kleins pakt ben ik van mening dat je die gasten toch echt niet kan laten lopen, of ze nu bejaard zijn of niet.
En de moeite die justitie moet nemen om die gasten te pakken vind ik de moeite waard.
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

ik vind ook dat ze gewoon straf moeten krijgen ongekend hun leeftijd
Starting up again
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Waarom zou je iemand van 94 moeten laten gaan terwijl iemand uit Afrika gepakt word.. Leeftijd moet niks uitmaken!!
Plaats reactie