30 april=> Zelfmoord Adolf Hitler

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

nou ummzz
wat ik ervan denk?

Ik vind het goed dat hij zelfmoord heeft gepleegd voor de wereld maar laf tegen over zijn land
Starting up again
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

KevinP schreef:
Waarheidwo2 schreef:Ik dacht tussen vijf en zes uur, maar kan iemand dat bevestigen?
Ongeveer half 3 in de middag op 30 april.

Bron: http://www.go2war2.nl/artikel/673/28

In "Berlijn De ondergang" van Antony Beevor wordt de tijd van 15:15 genoemd als het tijdstip waarop Hitlers lijfknecht Linge, Hitler dood aantrof in zijn kamer.
'aantreffen' veronderstelt dat men niet wist wat Hitler van plan was. Integendeel, dus. Men vergezelde Hitler en Eva naar hun kamer en wachtte voor de deur tot men een schot hoorde.
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

LHek schreef: Eigenlijk goed dat ie doodging in de oorlog al, anders had Duitsland misschien echt tot de laatste man gevochten.
Dat hadden ze toen ook gedaan,toen hitler al dood was.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

gilles schreef:
Weet iemand rond welk uur dat ie zelfmoord heeft gepleegt?
Da haal ik een fles champagne bove
Volgens Hugh- Trevor Ropers boek (De laatste dagen van Hitler) en volgens 'Adolf Hitler' van John Toland, pleegde Hitler om ongeveer kwart over drie/ half 4 zelfmoord.

Mich.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Hitler's zelfmoord. Naar mijn mening heeft het maar een geringe invloed gehad op het verdere verloop van de oorlog. Volgens mij geloofde 50% van de rond Berlijn strijdende Duitse troepen het nieuws niet eens.
Waarheidwo2
Lid
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 25 apr 2004, 19:16
Locatie: België

Bericht door Waarheidwo2 »

Ik denk ook dat het weinig invloed heeft gehad in oorlog, die toch al op zn laatste benen liep. Zelf vind ik het moedig van hem, liever dood dan in handen te vallen van de vijand. Waarschijlijk werd hij toch ter dood veroordeeld.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Ik vind het eerder laf. Als hij de heroïsche strijder was zoals men hem propageerde had hij tot de laatste moment met een P.08 of P.38 de Führerbunker verdedigd, tot hij sneuvelde. Dan pas zou ik hem enige moedigheid toeschrijven.
Waarheidwo2
Lid
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 25 apr 2004, 19:16
Locatie: België

Bericht door Waarheidwo2 »

Daar zit een grond van waarheid in.
Waarheidwo2
Lid
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 25 apr 2004, 19:16
Locatie: België

Bericht door Waarheidwo2 »

Maar zich overgeven zou pas echt laf zijn ;)
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Als militair wel, maar als we hem even vanuit burgerlijk standpunt bekijken niet. Als hij zich zou overgegeven hebben, zou hij toch blijk hebben gegeven van enig verantwoordelijkheidsgevoel, zodat hij eerlijk berecht zou kunnen worden door een geallieerde rechtbank.
Maar Hitler zal natuurlijk wel geweten hebben dat die 'eerlijke berechting' een lynchpartij door Russische soldaten zou betekenen, ik zou denkik ook wel opteren voor een zelfmoord :)
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Hitler was aan het eind van de oorlog gereduceerd tot een ziekelijk mannetje. Er zijn beelden van hoe hij bijvoorbeeld die kindsoldaten begroet. De beelden mochten dan ook niet uit gezonden worden natuurlijk. Anders bestond misschien de kans dat men niet meer door zou vechten, terwijl iedereen wist dat het voorbij was. Na het ardennenoffensief was er eigenlijk weinig meer te bereiken, behalve meer slachtoffers. Dat er toen geen einde is gekomen aan de oorlog geeft volgens mij de staat van geest wel aan. Ik denk dat ie alle realiteitszin die ie nog had, ook nog kwijt is geraakt. Ik denk dat hij gewoon de waarheid niet onder ogen kon zien.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Waarheidwo2
Lid
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 25 apr 2004, 19:16
Locatie: België

Bericht door Waarheidwo2 »

Ja, denk ik ook maar ik denk niet dat zo iemand ook maar iets van verantwoordelijkheidgevoel had.
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Pasgeleden was op discovery nog een programma over of hitler misschiens niet was gevlucht naar azie ofzoiets.Het zou kunnen maar zelf denk ik het niet.


Robin.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Waarheidwo2
Lid
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 25 apr 2004, 19:16
Locatie: België

Bericht door Waarheidwo2 »

Dit is iets waar je apart topic zou kunnen over oprichten, maar zelf geloof ik er niet in, zo zou hij naar Venezuela gevlucht zijn. Hoge bomen vangen veel wind hé, sommige mensen zijn gek op zulke verhalen.
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

Ja, ik heb die documentaire ook gezien. 'Hitler of the Andes' als ik het me goed herinner. Er was dan en dan een man een man gezien op die en die plaats die wel erg op Hitler leek. Maar ja, zo kun je van iedere toevalligheid wel een mysterie maken natuurlijk.

En even over of het laf is geweest om zelfmoord te plegen, tsja, je kunt dat ook weer van twee kanten bekijken.
Aan de ene kant kun je zeggen dat het laf was van Hitler om zich niet te verantwoorden voor zijn daden tijdens een proces.
Aan de andere kant kun je jezelf afvragen of het wel laf is om zelfmoord te plegen. Ik weet niet of ik het wel zou kunnen hoor. Pistool in je mond stoppen en dan maar de trekker overhalen...

Mich.
Plaats reactie