Gezocht: foto's van us marines in europa

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Was het wel toegestaan om zoveel SS krijgsgevangen om te brengen?
Uiteraard niet!
Je opa heeft verdomd veel mazzel gehad met die kogel door de knie. Schijnt een van de meest kwetsbare gewrichten te zijn, normaal kunnen mensen dan voor de rest van hun leven niet meer lopen...

Als je opa een boek schrijft, zou het misschien wel een bestseller zijn. Hij heeft echt enorm veel meegemaakt!
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

"Al snel kwam de invasie van Italië in zicht, Sicilië. Bij Anzio kwamen ze aan in van die bootjes (duk..nog wat, ben even de naam vergeten). Ze werden afgeslacht, 90% van zijn eenheid was gesneuveld. Als gauw kwamen ze erachter wat voor soldaten de Italianen waren, ze noemden hen “lafaards”, cowards. Tegen de tijd dat de Italianen dreigden te verliezen keerden ze zich om en begonnen te schieten op de Duitsers!!"

Het is natuurlijk lang geleden gebeurt en alle puzzel stukjes zijn nog niet bij jouw bekend, maar het verhaal is toch wel onsamenhangend en ik heb wel moeite met bovenstaand stukje.

Allereerst Anzio ligt niet op Sicilie. Misschien heeft hij op beide fronten gevochten. Het stuk over Anzio is echter onwaarschijnlijk, bijna onmogelijk. De Anzio landing was op 22 januari 1944. Italie had toen al gecapituleerd. Alleen de Italiaanse RSI elite autonome "Nembo" brigade was bij Anzio aanwezig. Deze 500 man hebben daar fanatiek gevochten aan de Duitse zijde en zijn hiervoor veelvuldig geroemd.

Mocht het na de Anzio landing zijn voorgekomen; de RSI eenheden (Fascistische troepen welke nog met de Duitsers samen vochten) vochten hoofdzakelijk een anti-partizanen campagne. Wanneer zij tegen de Geallieerden moesten vechten deden zij dat fanatiek, omdat bij gevangename hun executie te wachten stond.

Ik zou het verhaal nog maar eens navragen...er is nu sprake van veel cliches.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Er zijn GEEN Marines geland, noch tijdens Torch, noch tijdens
Husky, noch tijdens Shingle.....

Hij zal zich toch wel herinneren in welk Regt hij 'vocht'!!
Heb je ook maar enig papierwerk dat je verhaal bevestigt? DD214, brieven, certificates, etc...

Eerlijk gezegd geloof ik geen bal van je verhaal....

17 jarigen werden niet opgeëist om te gaan werken... het US Army, noch het USMC rekruteerde in Engeland... In je onderbroek rond lopen, maakt je geen elite-soldaat....enz.....
Noothoven van Goor stierf op 12 maart 1942, hij zal zich wel mogen reppen hebben....
Aanvalstroepen werden aan land gezet in LCVP, LCM, LCA, LST, LCI, enz... Maar NIET met DUKW!
USMC troepen met Stens en Brens.... :roll:

Maar ja, het zal wel weer aan mij liggen...
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

en rijen SS-ers omver knallen???????
Als hier niemand hier foto's weet te vinden van dit soort troepen tijdens ETO, lijkt alsof die opa van jou in een spookdivisie vocht.
Maar dit fantastich verhaal met die details? ergens moet er toch waarheid vermengt zijn met fantasie?
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Gebruikersavatar
Shifty
Lid
Berichten: 2215
Lid geworden op: 31 okt 2004, 22:10
Locatie: Heist od Berg - België
Contacteer:

Bericht door Shifty »

Mocht dit verhaal toch waar zijn , waarom komt dat na 62 jaar pas aan het licht ?
Als de veteraan in kwestie het niet willen vertellen op basis van slechte herinneringen oid OK , maar er is niemand anders die dat allemaal gezien heeft en de moeite heeft gedaan om dat neer te pennen en op te sturen naar de bevoegde instanties ? Dat verdient toch een eervolle vermelding in de geschiedenisboeken ? :|
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Broodja Aap verhaal... Heeft hier iemand last van schizofrenie.

779
Gebruikersavatar
Daan S.
Lid
Berichten: 971
Lid geworden op: 10 mar 2004, 21:48

Bericht door Daan S. »

Inderdaad geloof er ook niks van totdat er bewijzen zijn. Als hij zijn dogtags nog heeft en in Amerikaanse dienst heeft gezeten zullen daar zijn naam en ASN wel opstaan, als je is een foto maakt van die tags en evt. papieren van je opa waar diezelfde naam opstaat word het iets geloofwaardiger.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

Nou jongens een beetje rustig er kan hier en daar wel een vergissing gemaakt worden. :!:

Zijn opa Inspecteur der Nederlandse troepen (in Engeland) Noothoven van Goor overleed maart 1942. :? Dat zal een ontzettend shock zijn geweest toen je opa hem ontmoette.

Het verhaal zal dan wel in 1941 begonnen zijn. :mrgreen:

Ik moet wel tegen spreken dat Noothoven van Goor commandant was van de Irene brigade.
1e commandant was kolonel H.J.Phaff
2e commandant was kolonel E van Voorst Evelink (tot jan 1942)

Dat het Nederlandse leger een 17jarige naar Amerika liet gaan om in het leger te gaan terwijl ze zelf gebrek aan manschappen hadden is een pietsie vreemd. Maar het was oorlog zullen we maar zeggen. _/-\o-
En jouw over over groot vader had het goed geregeld.

Maar hoe wist hij dat de USMC opleiding zwaarder was als de paratrooper opleiding? Hij had hem toch niet gedaan?
Hij had beter van te voren aan zijn opa kunnen zeggen dat hij hoogte vrees had niet? Maar de obstakels bij de USMC zijn gelukkig geen probleem geweest voor iemand met hoogtevrees.

De amfibie voertuigen heten DUWK :wink: ook wel Ducks genoemd.
En schijnbaar voor het eerst in Sicilië gebruikt. Maar niet om manschappen aan land te zetten. Maar jouw opa zat wel in een speciale eenheid dus dat zal het wel zijn geweest.

Wel apart om te lezen dat jouw opa Britse wapens en munitie slaagde te krijgen bij een Amerikaanse eenheid. Tja wie wil niet met een pracht grendelgeweer als een enfield schieten die 4,14 Kg (zware krengen) vergeleken met de semi-automatiche M1 garand (4,31Kg nauwlijks zwaarder kreng) :!:
Ach ja hij had natuurlijk een sten, je hebt het over een magazijn, 9mm munitie. Was natuurlijk wel wat lastig laden die Amerikaanse 0.45 (11,43mm). Maar kan hij natuurlijk ook Duitse patronen voor gebruikt hebben.

De voetballers van tegen woordig zijn watjes als ik ze vergelijk met jouw opa. Als die iets aan hun knie hebben liggen ze een heel seizoen eruit maar jouw opa een kogel door zijn knie herstelde snel. Kan _/-\o-

Maart 1945 heeft zijn eenheid Kaiserslautern helpen veroveren te samen met de US 10th Armoured division.
Nooit geweten dat deze eenheid ook brens en brencarriers gebruikten. Tja er gaat niets boven Brits! 8)
Wel apart dat jouw opa als sergeant zijn dacht dat hij erbij had moeten staan als hij geweigerd had om te schieten.

Trouwens toen hij in Australië was is hij er nog Nederlandse mariniers tegen gekomen? want die gingen naar Nederlands -Indië meen ik.
Maar groot gelijk hij had zijn plicht als soldaat gedaan. Dus gewoon naar huis.

Fijn dat hij in 1946 al zijn mobilisatie kruis kon krijgen. Het is een schande dat hij er net als alle ander militairen 7,50 gulden voor moetsen betalen. In die tijd was dat een fortuin! :mad:
Maar ja hij had natuurlijk een hoop soldij gespaard. en extra fijn dat hij die medaille toen al kreeg en niet in augustus 1948 toen dat ding officieel gemaakt werd. Hij kan zich natuurlijk vergist hebben en het pas later aangevraagd hebben.

Heel mooi dat je opa in iedergeval nog wat orginele souvenirs heeft overgehouden uit die periode. zijn baret!? je bedoelt natuurlijk zijn garrison cap, (ik maak ook foutjes) zijn witte (?) plunjezak. broodtrommel! (die zie je tegenwoordig echt nergens meer)
Lijkt me onwijs gaaf om al die ongelovigen met foto's te overtuigen. :lol:

Ik geloof je hoor! 100% (zeker nu ik een fles vruchten wijn achter de kiezen heb. :+ )
Moet ik toegeven wat twijfel aan wat je schreef na de het woordje Ik eerste regel en terug laatste regel.
:full: :r
Laat die anderen maar kletsen hoor. Doe jij ook moet je maar denken.
Tinus
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jul 2006, 22:20

Bericht door Tinus »

Beste mensen, waar moet ik beginnnen.. :?

Inderdaad Veltro, de puzzelstukjes zijn bij mij nog niet compleet, ik ben zelfs nog aan het begin van de puzzel. Dat hij op anzio tegen Italianen vocht heb ik niet gezegd, misschien had ik het iets later moeten vertellen.
Zoals ik al zei ik heb vele vragen. Ik heb zo'n beetje verteld wat ik weet.
Mijn opa praat er niet graag over, ik vraag dan ook niet te veel van hem, ik wil hem geen hartaanval bezorgen.

Beste Johan, ik las dat je al 25 jaar aan opzoek werk deed. Marines zijn wel geland, misschien niet in grote getalen maar het is zo. Mijn opa heeft wel degelijk getrained in schotland. Je reactie is niet om aan te horen man! Kun je het niet hebben dat je hier niets vanaf weet? Ik kan wel met een grove reactie komen over je opzoekwerk maar doet doe ik liever niet.
Mijn beste (over?)overgrootvader stierf inderdaad vroeg helaas (aan kanker), tegen die tijd zat mijn opa al in Amerika. Deze Generaal-Majoor heeft ervoor gezorgd dat mijn 17-jarige opa werd aangenomen
En ja inderdaad, dat Amerikanen alleen schoten met US wapens is een fabeltje, wake up.

Hoi bollebekboerke,
Dit is zeker geen fantasie, dit is de waarheid. Ik vermoed wat ik zeg dat mijn opa zo'n beetje de enigste is die dit weet, onthoud maar, Kaiserslautern!

Bob...aap!

Stravers, Ik heb papieren, ik heb dog-tags, ik heb alles om jullie te laten schamen voor jullie reacties. Maar het grootste wat ik heb is mijn opa, de veteraan.

Jullie verdienen het eigenlijk niet maar hier zijn alvast wat bewijzen (foto's van dog-tags, baret, us medailles heb ik nog niet, die medailles zullen de doorslag geven. Ik weet niet welke het zijn, van de campagnes zeker)


http://img221.imageshack.us/img221/7483/img11682eh6.jpg

http://img329.imageshack.us/img329/5700/z662ob4.jpg

http://img329.imageshack.us/img329/9732/z672ko2.jpg


http://img387.imageshack.us/img387/6913/img1202bi1.jpg

http://img364.imageshack.us/img364/3958/img1211go6.jpg

http://img387.imageshack.us/img387/2624/img1205qv5.jpg




Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Tinus op 27 nov 2006, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Tinus
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jul 2006, 22:20

Bericht door Tinus »

Op jou moet ik ook nog even reageren jim!
.
Tinus
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jul 2006, 22:20

Bericht door Tinus »

Ten eerste, foutje mijn verhaal begint in 1941.
Hij heeft een Amerikaanse baret ja, geen garrison cap dus! (op de foto heeft hij een nederlandse baret). Misschien moeten jullie je meer in andere zaken verdiepen dan alleen 29th, 101st Ab, 1st inf, etc.
Over mobilisatie-oorlogskruis, zie formulier!
Hij heeft bij Kaiserslautern gevochten, niet in. En ja ze reden met brencarriers hoe ongeloofwaardig het ook is voor jullie.
Kogel door knie ja, ervaring mee? nee dus, mond houden. Ik kan je het litteken laten zie, ach nee ik neem niet eens de moeite ervoor ik ben klaar met jou
.
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

Tinus schreef:Op jou moet ik ook nog even reageren jim!
Waarom doe je dat dan niet? :+

Edit: ik zie dat je het net gedaan hebt!

Maar het klinkt allemaal heel geloofwaardig, alleen mij heb je nog niet overtuigd.
Tinus
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jul 2006, 22:20

Bericht door Tinus »

-----------
Laatst gewijzigd door Tinus op 27 nov 2006, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Als die foto van je opa is, zat hij niet bij het amerikaanse leger, dus is het wel een broodje aap verhaal.... Of je weet/verteld maar 5% van de waarheid.

779
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Tinus schreef:Hij heeft een Amerikaanse baret ja, geen garrison cap dus! (op de foto heeft hij een nederlandse baret). Misschien moeten jullie je meer in andere zaken verdiepen dan alleen 29th, 101st Ab, 1st inf, etc.
Mijn beste vriend,

Op dit forum zitten mensen die al langer US militaria verzamelen dan dat jij bestaat. Er zijn verschillende boeken uitgekomen over US Militaria. Hét boek betreffende militaria gebruikt door de GI in het ETO is de GI Collectors Guide. Hierin staat de militaria van de GI's, maar geen baret.

Kan je begrijpen waarom sommige leden een beetje sceptisch zijn?

Ik ben benieuwd naar de foto's, daarmee zul je ons over moeten halen.

Trouwens, op de laatste foto op de achtergrond staat een DUWK.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gesloten