5 mei 2004

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

5 mei 2004

Bericht door Miesjel »

Beste forumleden,

Zoals jullie weten is het komende woensdag (5 mei) bevrijdingsdag.
Nou vroeg ik me af of er leuke dingen te doen zijn.

Dus als jullie ergens heen gaan, of mij iets aan kunnen raden... ga je gang.

Alle activiteiten in NL en Belgie zijn welkom zodat iedereen van dit topic mee kan genieten, maar ik ben in het bijzonder op zoek naar activiteiten in het kader van Market Garden.

Alvast bedankt allemaal, Michel :)
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

Bedoel je evenmenten in het kader van Market Garden die op 5 mei zijn? Dan geef ik je weinig kans
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Denk tot elke plaats een andere datum heeft kwa bevrijding,want in maastricht zijn we in september bevrijd,en dan is er pas iets te doen.Nu 5 mei is er niks te doen(tenminste voor zover ik weet).
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Het schijnt dat er in Wageningen nogal wat te doen is, misschien kan je daar heen gaan. :idea:
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Door het hele land zijn overal activiteiten in het kader van 5 mei. Vanwege de heropening van het gerestaureerde Hotel de Wereld in Wageningen, vinden echter de indrukwekkendste gebeurtenissen aldaar plaats.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

Wageningen is zeker aan te raden. Daar is dan een grote militaire parade met veteranen, rekruten, vanalles. Ik kijk het altijd op TVzo mooi vind ik t
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Misschien dat ik de bus wel neem daar heen. Geen idee nog.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

5 mei in wageningen is de place to be.. daar is het immers gebeurt!
ik ben er ook elk jaar.. altijd heel leuk: defile, overvliegende vliegtuigen, veel veteranen en savonds is het een en al feest :)

maar als je OMG wilt herdenken zul je toch moeten wachten tot september! dit jaar is het 60 jaar geleden dat OMG plaats vond dus dat belooft wat te gaan worden over een paar maandjes :)
zoiezo is het elk jaar weer mooi om mee te maken hoor :)
"Arnhem bridge. And hold it!"
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

Yorick, weet jij misschien iets over de Return to Normandy? Dan komen Amerikaanse airborne veteranen terug naar Normandie, Nederland en Belgie. Ik dacht dat jij het misschien wel zou weten als mede-OMG geinteresseerde.
En Miesjel, als je in Eindhoven woont is de lichtjesroute ook het bekijken waard maar dat wist je vast wel.
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

nee daar weet ik niks vanaf: wel weet ik dat er dit jaar erg veel veteranen van OMG overkomen: veel verenigingen, bedrijven, burgers, enz hebben geld ingezameld en projecten opgezet om dit jaar (60 jaar later) zoveel mogelijk veteranen nog een keer over te laten vliegen..

maar over de Return to Normandy weet ik helaas niet veel meer dan jij...
"Arnhem bridge. And hold it!"
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

Ja ik weet dat er veel OMG veteranen komen, nog meer dan vorig jaar zelfs! Dit jaar mag ik hoogswaarschijnlijk weer busladingen 30th Corps veteranen ontmoeten. Vorig jaar zaten er ook wat airborne veteranen bij dus dat word zeker weer een geslaagde viering!
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

ik heb helaas nooit echt contact gehad met een veteraan :(

wel gewoon praatjes gemaakt enzo als ik ze tegenkwam maar meer echt niet :(


maar je kent toch wel die veteranen die nog altijd springen op de heide? een daarvan heeft zijn verhaal verteld bij mijn broertje in de klas, was ik toch wel beetje jaloers op :)
hier loopt hij overigens op de heide nadat hij net gesprongen heeft:
Afbeelding
deze mannen boezemen bij mij enorm ontzag en respect in!

en m'n broertje staat links op de achtergrond met die blauwe jas :P
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Ik vind persoonlijk de lichtjesroute niet zo intressant.. het kleine beetje 2e wereldoorlog dat daar nog in voorkomt.. Overigens is die pas in september, maar dit terzijde..

Maar is er naast Wageningen nog iets te doen op 5 mei?
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

Ja zulke mannen boezemen bijna iedereen wel ontzag en respect in. ik ken zelf ook een US paratrooper die nog tot 1999 (!) bleef para-jumpen.
In september (en bij eventuele andere herdenkingen of evenementen) moet je zeker eens een praatje met veteraan (als die er is natuurlijk) en hem vragen of je hem mag interviewen. Ze hebben altijd wel interessante verhalen te vertellen.
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Voor de Nederlanders staat er online een overzicht van de festivals: http://www.4en5mei.nl/ptl/index.jsp
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Plaats reactie