formatie

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie

Welke formatie vind jij het meest geschikt?

CDA, PvdA en SP (99 zetels)
10
24%
CDA, PvdA en GroenLinks (81 zetels)
0
Geen stemmen
CDA, PvdA en ChristenUnie (80 zetels)
6
14%
CDA, VVD en PvdV (72 zetels)
17
40%
SP, PvdA, GroenLinks, D66, CU en PvdD (76 zetels)
1
2%
anders
8
19%
 
Totaal aantal stemmen: 42

Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

formatie

Bericht door okke »

Hallo mensen,

Welke formatiekeuze vind je het meest geschikt (of het meest waarschijnlijk)?

Ik ben benieuwd of onze keuzen overeenkomt de uiteindelijke formatie.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
rik3445
Lid
Berichten: 514
Lid geworden op: 02 mei 2006, 19:03

Bericht door rik3445 »

CDA, PvdA en ChristenUnie :wink:
Pamflettenverzamelaar: Vliegende Hollanders en de Wervelwind.
Gebruikersavatar
Goof
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 23 nov 2006, 18:43
Locatie: 's-Gravenzande

Bericht door Goof »

Ik gok op een extraparlementair zakenkabinet. Dat kan het best een paar jaar volhouden, en dan zien we verder. Hoe dan ook, elke combinatie kan politiek gezien weinig uitrichten. De SP zal heel veel moeten inleveren, tegen uitruil van punten die het CDA wil verwezenlijken. Marijnissen wil dat niet, want dan verliest hij de volgende verkiezingen wat hij nu heeft gewonnen.
Wie uit de geschiedenis niets leert moet dulden dat deze zich steeds herhaalt.
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Ik denk zelf dat het uitdraait op een CDA, PVDA en CU coalitie.

Als grootste partij van Nederland zal het CDA denk ik niet accoord gaan met een coalitie samen met PVDA en SP omdat dan links de meerderheid heeft. Aangezien CU bijna evenveel links als rechts is lijkt het mij de beste oplossing. Zo niet dan denk ik dat we binnen twee jaar opnieuw kunnen gaan stemmen.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Ajacied8989
Lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 02 jun 2006, 20:09
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Ajacied8989 »

Laatste vind ik niks. Ik zou denk ik voor VVD, CDA en PVDA kiezen. Overigens ik denk dat het aantal zetels meer moet zijn dan 72 :wink:
41 + 32 (?) + 22 = 95
Goddam it, you'll never get the Purple Heart hiding in a foxhole! Follow me! - Captain Henry P. Jim Crowe
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Ik wil graag een minderheids kabinet van CDA en VVD... Eventueel kan CU daarbij, maar ik vind een linkse partij slecht voor de toekomst...

779
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ik denk dat de PvdA liever niet gaat regeren met de SP in de oppositie. De PvdA heeft al veel stemmen verloren aan de SP en zal er in dat geval zeker nog meer verliezen. SP en PvdA samen in de regering of beiden niet, denk ik. CDA, PvdA en SP lijkt me de meest logische formatie als CDA daarvoor te porren is, maar die zal alleen mee willen als er van linkerzijde flink wat concessies gedaan worden.
Een minderheidskabinet over rechts zo ook nog kunnen (CDA, VVD en PvdV), maar die heeft wel erg sterke krachten tegenover zich om regeren mogelijk te maken.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Goof
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 23 nov 2006, 18:43
Locatie: 's-Gravenzande

Bericht door Goof »

okke schreef:Ik denk dat de PvdA liever niet gaat regeren met de SP in de oppositie. De PvdA heeft al veel stemmen verloren aan de SP en zal er in dat geval zeker nog meer verliezen. SP en PvdA samen in de regering of beiden niet, denk ik. CDA, PvdA en SP lijkt me de meest logische formatie als CDA daarvoor te porren is, maar die zal alleen mee willen als er van linkerzijde flink wat concessies gedaan worden.
Een minderheidskabinet over rechts zo ook nog kunnen (CDA, VVD en PvdV), maar die heeft wel erg sterke krachten tegenover zich om regeren mogelijk te maken.
Vergeet het meisje van GL niet. Die wordt nog niet bij het kabinet betrokken, maar zal in de praktijk zo'n semi-communistisch kabinet nog verder naar links trekken. Dat zie ik het CDA nog niet tolereren. Vandaar dat het zo moeilijk wordt. Maar we laten de kip broeden....
Wie uit de geschiedenis niets leert moet dulden dat deze zich steeds herhaalt.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Persoonlijk denk ik dat de SP nog niet klaar is om mee te regeren... Weinig ervaring in de politiek, en ze hebben bewezen alleen maar goed te zijn in de oppositie. Weinig leden van de SP hebben nog de curus gevolgd om politicus te worden. De SP is hard bezig om onbekende lui in de Kamer te gooien... gaat nooit goed. Laat de SP eerst maar eens leren om te gaan met de 'macht' van 25 zetels.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ik denk dat de coalitie CDA, PVDA, SP de meeste kans maakt dit tot een goed einde te brengen.
Persoonlijk zou ik in een land willen wonen waar PVDA, SP en Groenlinks de boventoon voert. Maar ik denk dat voordat dit zal gebeuren er nog veel meer ellende in de wereld moet ontstaan.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Met een links kabinet hebben we het vast heel erg goed, alleen moeten we daarna weer 4 jaar bezuinigen. En bovendien heb je dan voor niets gestudeerd...

779
Dean-
Lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 feb 2005, 14:37
Locatie: Noordwijk
Contacteer:

Bericht door Dean- »

okke schreef:Ik denk dat de PvdA liever niet gaat regeren met de SP in de oppositie. De PvdA heeft al veel stemmen verloren aan de SP en zal er in dat geval zeker nog meer verliezen. SP en PvdA samen in de regering of beiden niet, denk ik. CDA, PvdA en SP lijkt me de meest logische formatie als CDA daarvoor te porren is, maar die zal alleen mee willen als er van linkerzijde flink wat concessies gedaan worden.
Een minderheidskabinet over rechts zo ook nog kunnen (CDA, VVD en PvdV), maar die heeft wel erg sterke krachten tegenover zich om regeren mogelijk te maken.
Nou Okke, daar zit je (Mocht onderstaand bericht juist zijn) naast...;)
De PvdA wil alleen in een coalitie treden met de SP. Ingewijden in de partij stellen dat de PvdA geen regering wil vormen met CDA en ChristenUnie, omdat anders het risico te groot is dat de SP dan de volgende verkiezingen opnieuw flink wint. Door deze opstelling van de PvdA lijken de coalitiebesprekingen zoals verwacht lang te gaan duren.

Meerderheidscombinaties buiten CDA en PvdA zijn vrijwel onmogelijk. Bovendien hebben CDA en SP veel inhoudelijke verschillen en had SP-leider Jan Marijnissen het CDA voor de verkiezingen nog uitgesloten. Inmiddels heeft Marijnissen aangegeven wel een gesprek met het CDA te willen. Mogelijk kan er ook een grote coalitie van CDA-PvdA-SP-ChristenUnie komen. CDA-leider Jan Peter Balkenende ziet mogelijkheden om een kabinet te vormen. Hij wil echter nog niet zeggen welke opties hij ziet. Hij wil morgen eerst zijn advies geven aan de koningin voor hij zijn standpunt openbaar maakt.

De koningin ontvangt vandaag Eerste Kamervoorzitter Yvonne Timmerman-Buck, Tweede Kamervoorzitter Frans Weisglas en vicevoorzitter Tjeenk Willink van de Raad van State. Zij zullen met de koningin praten over de verkiezingsuitslag. Vrijdag zullen de eerste fractievoorzitters van de gekozen Tweede Kamerpartijen volgen. Zaterdagochtend zullen de overige fractievoorzitters een bezoekje brengen aan de koningin. Waarschijnlijk zal zij zaterdagmiddag een informateur benoemen, die mogelijke coalities gaat onderzoeken.
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

779 schreef:Met een links kabinet hebben we het vast heel erg goed, alleen moeten we daarna weer 4 jaar bezuinigen. En bovendien heb je dan voor niets gestudeerd...

779
We merken toch juist al 3 kabinetten lang hoe slecht het met de economie gaat dankzij dat rechtse beleid? Links betekend juist rijkdom..
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Goof
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 23 nov 2006, 18:43
Locatie: 's-Gravenzande

Bericht door Goof »

Arjen schreef:
779 schreef:Met een links kabinet hebben we het vast heel erg goed, alleen moeten we daarna weer 4 jaar bezuinigen. En bovendien heb je dan voor niets gestudeerd...

779
We merken toch juist al 3 kabinetten lang hoe slecht het met de economie gaat dankzij dat rechtse beleid? Links betekend juist rijkdom..
Are you serious?
Wie uit de geschiedenis niets leert moet dulden dat deze zich steeds herhaalt.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Absoluut; heb je verstand van economie?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Plaats reactie