Verzameling Para

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Ivo Wilms
Lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 okt 2006, 18:36
Locatie: St. Joost (Midden-Limburg)

Bericht door Ivo Wilms »

Luchtlandingseenheden mbt. tot gliders droegen ook de standaard para helmen. Let wel, landingen met een Horsa glider gingen ook niet altijd goed. Lijkt mij een beetje lullig als je midden in de landing zit en halverwege breekt je helmriempje af, waardoor je vervolgens met je hoofd ergens tegenaan word gesmeten. Zo denk ik er teminste over. Kan er ook naast zitten.

Gr Ivo.
"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Ik vind de RAD man een beetje 'dubieus'.
Om een RAD man in 'gevechts situatie' weer te geven moet je aan veel 'voorwaarden' voldoen.

Er hebben in alle tijd dat de RAD bestaan heeft maar 4 divisies van de RAD 'gevochten', en dit was aan het eind van de oorlog. Deze RAD mannen hadden meestal geen nummers meer op hun mouwschildje staan (dus gewone blanco schildjes), en droegen uiteraard ook niet meer het uniformjasje uit 1935 (wat jouw pop wel aan heeft).
RAD mannen werden voorzien van een standaart swastika armband, en een helm met daarop een RAD decal.
Ik heb vooralsnog bijna alleen nog maar foto's gezien van RAD mannen met grendelgeweren, en ondanks mijn gebrek aan wapenkennis meen ik daar toch een Mp40 en een Luger te zien.
Daarbij komt dat het door zijn zeer lage rang sterk is dat hij al een EK heeft gekregen. (uiteraard niet onmogelijk..)

Maar goed, de eerste keer dat ik een volledige RAD pop tegenkom die wel voor de volle 100% in orde is moet nog komen volgens mij.

Overigens zijn er altijd uitzonderingen, ik heb al veel orginele foto's gezien waarop duidelijk te zien is, hoe slecht deze jongenmannen zich aan de kledingvoorschriften hielden.

Het is daarnaast tevens mogelijk om hem, van een 'Deutsche Wehrmacht' of 'Luftschutz' armband te voorzien, zodra deze mannen bij zo'n legeronderdeel ingedeeld werden, was het spoor van dresscode vaak volledig bijster. Overigens liepen rad mannen nog niet meteen gewapend rond als ze bij een van die onderdelen ingedeeld werden, vaak kregen ze daar alleen de rotklusjes ;)

Je hebt in ieder geval een mooi uniform, waar ik graag nog wat meer van zou zien ;)

Michel.
Laatst gewijzigd door Miesjel op 04 dec 2006, 22:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
jmc baan
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 mar 2005, 00:00
Locatie: ridderkerk

Bericht door jmc baan »

Ivo Wilms schreef:Luchtlandingseenheden mbt. tot gliders droegen ook de standaard para helmen. Let wel, landingen met een Horsa glider gingen ook niet altijd goed. Lijkt mij een beetje lullig als je midden in de landing zit en halverwege breekt je helmriempje af, waardoor je vervolgens met je hoofd ergens tegenaan word gesmeten. Zo denk ik er teminste over. Kan er ook naast zitten.

Gr Ivo.
Je zit er naast!Airborne dispath riders droegen inderdaad gewone DR helmen.Daarbij staat er in PARA zijn collectie maar een DR,de andere heeft lederen kinriemen!

Groetjes Jelle
Gebruikersavatar
Ivo Wilms
Lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 okt 2006, 18:36
Locatie: St. Joost (Midden-Limburg)

Bericht door Ivo Wilms »

Bedankt Jelle, weer wat bijgeleerd. Maar ik zie toch echt 2 D.R. helmen.

Gr Ivo.
"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
jmc baan
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 mar 2005, 00:00
Locatie: ridderkerk

Bericht door jmc baan »

Ivo Wilms schreef:Bedankt Jelle, weer wat bijgeleerd. Maar ik zie toch echt 2 D.R. helmen.

Gr Ivo.
lol ik maar een,maar op de foto een beetje lastig te zien geef ik toe. :wink:
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ivo Wilms schreef:Bedankt Jelle, weer wat bijgeleerd. Maar ik zie toch echt 2 D.R. helmen.

Gr Ivo.
En toch zie je er maar 1! Er is inderdaad 1 pop met een DR helm, dat is ook een DR, kijk maar naar de laarzen en broek, ook allemaal DR. Die andere helm waarvan jij denkt dat het een DR helm is, is een para helm met lederen kinriem. Geen twijfel over mogelijk.
Gebruikersavatar
Maj.Cain
Lid
Berichten: 1349
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Een D/R droeg gewoon de D/R helm tijdens de landing en geen parahelm.
De pot is van beide helmen het zelfde, alleen het binnenwerk is anders.
De kinriem op deze helm is goed genoeg om een landing met glider te doorstaan.
Inderdaad je ziet een Mk2 Parahelm met de lederenkinriemen, zeer mooie helm!
Nu nog een X-Type en of een Rifle Valise of een Legbag, en je Jumper is helemaal compleet.
Wat heb je eigenlijk onder de Oversmock zitten m8, zijn webbing?
Ik heb bijn mijn jumper zijn webbing namelijk ook onder de oversmock zitten.
Super detail ;)

Cheerio,
Cain
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
Gebruikersavatar
Ivo Wilms
Lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 okt 2006, 18:36
Locatie: St. Joost (Midden-Limburg)

Bericht door Ivo Wilms »

Het is me nu helemaal duidelijk, bedankt voor de uitleg.

Gr Ivo
"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Robert-Jan
Lid
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 okt 2005, 19:32
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door Robert-Jan »

Ivo Wilms schreef:Luchtlandingseenheden mbt. tot gliders droegen ook de standaard para helmen. Let wel, landingen met een Horsa glider gingen ook niet altijd goed. Lijkt mij een beetje lullig als je midden in de landing zit en halverwege breekt je helmriempje af, waardoor je vervolgens met je hoofd ergens tegenaan word gesmeten. Zo denk ik er teminste over. Kan er ook naast zitten.

Gr Ivo.
Je werd toch niet me 500km/u uit een horsa geslingerd.
Het gaat toch meer om de zuiging van de motor?
En, die bandjes knappen niet zomaar.
-What if the hunter becomes the hunted?-
check out my collection: http://www.our-ww2-collection.tk
Gebruikersavatar
leieboordbewoner
Lid
Berichten: 609
Lid geworden op: 07 dec 2005, 14:34
Locatie: Oeselgem a/d Leie (B)
Contacteer:

Bericht door leieboordbewoner »

Robert-Jan schreef:Je werd toch niet me 500km/u uit een horsa geslingerd.
Dan moet er een deur openstaan om eruit geslingerd te worden... :? Gliders "landen" op de grond. Het moet al een héél harde landing zijn om de kinriem te doen breken...
For King & Country
Gebruikersavatar
Ivo Wilms
Lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 okt 2006, 18:36
Locatie: St. Joost (Midden-Limburg)

Bericht door Ivo Wilms »

Verkeerde intensie, de lederen helmriepjes zullen dan wel wat sterker zijn geweest. Dacht namelijk omdat ze vrij dun zijn ze snel braken bij hevige schokken e.d.

@ Robert-Jan, Wat bedoel je precies met die zuigkracht van de motoren? Horsa-gliders hebben geen motoren, ook sprongen niet uit Horsa's. En stel dát ze eruit moesten springen, dan zou de zuigkracht van (b.v.) de C47 de ervoor vloog echt niet sterk genoeg zijn om nog een een vorm van schade aan te richten, omdat deze een stuk voor de glider vloog.

Gr Ivo.
"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
para
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 dec 2004, 10:23
Locatie: oostenrijk

Bericht door para »

De Rad man draagt inderdaad wapens die niet met de patroon tassen overeenkomen. de wapens komen later nml. op mijn Schutzpolizei pop.
Voor de Rad heb ik nog een Tjechische VZ-24 liggen die nog naar oostenrijkse Deko normen aangepast moet worden.
Ik heb 2 Para-helmen en 1 Motorrijders-helm voor de duidelijkheid!
De USAF man is een lid van een Bomber-crew.
Gebruikersavatar
Justin
Lid
Berichten: 668
Lid geworden op: 02 okt 2006, 19:49
Locatie: Weert, bij Rick achterop da fiets :)

Bericht door Justin »

Ivo Wilms schreef:Verkeerde intensie, de lederen helmriepjes zullen dan wel wat sterker zijn geweest. Dacht namelijk omdat ze vrij dun zijn ze snel braken bij hevige schokken e.d.

@ Robert-Jan, Wat bedoel je precies met die zuigkracht van de motoren? Horsa-gliders hebben geen motoren, ook sprongen niet uit Horsa's. En stel dát ze eruit moesten springen, dan zou de zuigkracht van (b.v.) de C47 de ervoor vloog echt niet sterk genoeg zijn om nog een een vorm van schade aan te richten, omdat deze een stuk voor de glider vloog.

Gr Ivo.
Wat doen jullie moeilijk over die leren riempjes.. als ze toch niet zo sterk waren (volgens Ivo), waarom hebben FJ helmen en Britse (alleen dat type met leren riempjes) en US parahelmen (die chincup dan) dan leren riempjes... :? :roll:
Meer dan 330 jaar,
Staat hij al met zijn leven klaar
Van poolcirkel, tot evenaar
De marinier, de marinier…
Omhoog omlaag, door berg en dal
Het interesseert hem echt geen bal
Hij vecht op zee en aan de wal
De marinier, de marinier
Gebruikersavatar
Ivo Wilms
Lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 okt 2006, 18:36
Locatie: St. Joost (Midden-Limburg)

Bericht door Ivo Wilms »

Bij de D.R. helmen zijn die lederen helmriempjes veel dunner. Bij Fj helmen zijn de riempjes dikker, en zijn ze op meerdere plaatsen bevestigd in de helm. Bij de Amerikaanse helmen was alleen het riempje in het liner van leer, deze werd ook veel minder gebruikt dan bij D.R. helmen. Bij de m1 werd het liner-riempje nl. meestal voor over de rand van de helm gedragen.

edit: Bij de Amerikaanse para-helmen zat geen lang dun stuk leer dat aan de helm vastzat, alleen een klein stukje tot aan de chin-cup, en dat liep door tot aan de A-jokes.

Gr Ivo.
"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
messemaker
Lid
Berichten: 505
Lid geworden op: 05 okt 2006, 20:05

Bericht door messemaker »

Je hebt al heel veel mooien popen mooi hoor!!!
Plaats reactie