Krant: Gemeente wil NSB-graf niet als rijksmonument

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Het kan allemaal wel mooi zijn, maar Geurts heeft maar zéér onrechtstreeks bijgedragen tot de vrijheid van ons land (als we er vanuit gaan dat de USSR van plan was Europa te onderwerpen kunnen we natuurlijk wel stellen dat hij is gestorven voor onze vrijheid, maar dat is giswerk), ik zou dus eerder opteren voor een bronzen standbeeld van een verzetsman die van belang is geweest bij de bevrijding van Genk, als je per se een standbeeld wil :)

Waarmee ik niet wil zeggen dat de oostfronters geen monument verdienen, maar dat mag in mijn ogen iets bescheidener....
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

Die arme zielen aan het front hebben veel moete doorstaan, ze hebben letterlijk en figuurlijk bloed gezweed!
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Daar twijfel ik niet aan, maar kijk: Iedereen zal het ermee eens zijn dat er een monument voor verzetlieden wordt opgericht. Maar een monument voor "die vuile SS'ers" zal er niet lang blijven staan.....
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

Ik ben het ermee eens, en er staat hier al een beeld van een verzetsman in Genk, helemaal in de bos, op de plaats waar hij koelbloedig is neergeschoten. Een griezelige plek eigelijk.
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Bericht door Thomas »

Proos schreef:Als ik dat al uit moet gaan leggen over een berichtje
Oei. Misverstand langs jouw kant denk ik ... Ik wou feitelijk alleen zeggen dat er twee soorten 'gedrag' zijn, dewelke een soldaat in gevecht vertoont. Sommigen maken zichzelf woedend en vechten als een bezetene, anderen hebben dan weer alles koelbloedig onder controle. Geurts was bij de laaste groep. En het is inderdaad spijtig dat hij niet meer terugkwam (hij is trouwens niet zeer prettig omgekomen), want hij was een eenvoudige, Vlaamse jongen die uiterst dapper en kameraadschappelijk was.

Wat "verheerlijking" betreft, mijn vriend Oswald heeft het Verwundetenabzeichen in Silber en mijn vriend Jos verloor een been in Pommern 1945. Verder kende ik nog een OT-Man wiens beide onderbenen 'afgezet' (begin 1943 rond Stalingrad was het meer een slagerij dan iets anders, de details bespaar ik het forum) werden en die mensenvlees moest eten om te overleven.

Ik heb gezegd.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Fijn dat je dit zegt Thomas.

Volgens mij heb je behalve de twee groepen die jij aangeeft nog wel een groep. De groep die ver van huis in een of ander gebied waar ze niemand kennen andere mensen moeten gaan doden omdat een of andere hoge pief dat graag wil. Een groep soldaten die de kogel krijgt als ze zouden willen deserteren en eigenlijk nog veel te jong zijn voor een oorlog. Een beetje vertwijfeld meelopen met de rest en bij de eerste de beste actie ondersteboven geschoten worden.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Ik begrijp dat ze zo'n grafsteen niets vinden, ik begrijp niet dat dat ding niet in 45 is vervangen.
Nu het er nog staat is het een deeltje van de geschiedenis en dus moet het blijven mits er geen betere voorbeelden van nazi grafstenen zijn in Nederland.
Waarom geven ze die dooie niet gewoon een nieuwe steen en zetten ze deze bijzondere steen in de kelder van het museum of zo.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

ze zouden het ook kunnen laten staan en er een info bordje naast plaatsen met de geschiedenis en daden van die man?
"Arnhem bridge. And hold it!"
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

[quote="Yorick"]ze zouden het ook kunnen laten staan en er een info bordje naast plaatsen met de geschiedenis en daden van die man?[/quot]

Tja maar wie zou daar nu naast willen liggen of naar kijken als hij/zij een familielid komt herdenken?
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

het staat toch niet op een begraafplaats?
als dat wel zo is: dan kan het alsnog verplaatst worden naar een wat afgelegen plaats...

ik vind wel dat het moet blijven staan.. zolang er de juiste info bij word gegeven.. dan herriner je de mensen er gelijk aan dat er ook nog dat soort volk rondliep!
"Arnhem bridge. And hold it!"
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

Adrian schreef:Het is te hopen dat ze dit niet gaan toelaten.
Het enige wat ze ermee bereiken is dat neo-nazi's en ander gespuis dit gaan zien als een "bedevaartsoord".

Adrian.
Ben het ermee eens, ik zou echt niet zo'n graf of monument willen bezoeken.
Plaats reactie